گزارش پیلانو به نقل از مهر؛ صدای مکتب خانه آواز تهران خاموش شد، وعده هایی برای هیچ!

گزارش پیلانو به نقل از مهر؛ صدای مکتب خانه آواز تهران خاموش شد، وعده هایی برای هیچ!

پیلانو: مکتب خانه آواز تهران از مجموعه های هنری زیرمجموعه شهرداری تهران است که پس از پروژه ناکام ارکستر شهر تهران، کمتر کسی از سرنوشت این پروژه هم خبر دارد.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، «مکتب خانه آواز تهران» یکی از پروژه های جریان ساز تحت نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود که بعد از آخر مدیریت شهاب مرادی در این مجموعه که باعث بروز حاشیه های فراوانی در حوزه موسیقی این نهاد شد، توسط محمود صلاحی رییس وقت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و یارانش در بخش موسیقی این مجموعه طراحی و با امید به ایجاد فضای مناسب آموزشی در عرصه آواز ایرانی کار خویش را آغاز کرد، اما به نظر می رسد طلسم پروژه های ناتمام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شکستنی نیست و پس از ارکستر شهر تهران که همچنان از فعالیت های آن خبری نیست، ادامه کار «مکتب خانه آواز تهران» هم فقط به افتتاحیه آن در باغ موزه هنرهای ایرانی محدود شده است.
۱۴ دی ماه ۱۳۹۳؛ شورای سیاستگذاری تشکیل جلسه داد
چهاردهم دی ماه سال ۹۳ یعنی حدود چهارسال پیش خبری به رسانه ها رسید که نخستین جلسه شورای سیاستگذاری «مکتب خانه آواز تهران» تشکیل شد.
در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری «مکتب خانه آواز تهران» که با حضور علی جهاندار، صدیق تعریف، حسام الدین سراج، بهرام باجلان، نصراله ناصح پور و حمیدرضا نوربخش، امیر عبدالحسینی معاون هنری و بابک ربوخه مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شده بود فرآیند اجرایی، آیین نامه، محتوای آموزشی، مکان برگزاری، نیازها و انتظارات استادان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
توجه به اهمیت آواز در سبک زندگی ایرانی و اسلامی، توجه به ریشه های تاریخی آوازهای ایرانی، پاسداشت آواز ایرانی، توجه به سنت های اصیل آواها و نواها و تکریم هنرمندان آواز سنتی همچون اهداف و رویکردهای راه اندازی مکتب خانه آواز تهران بود.

۳۱ فروردین ۱۳۹۴؛ نشست اعضای مکتب خانه با آقای رییس
بیش از سه ماه از برگزاری نخستین جلسه شورای سیاستگذاری نگذشته بود که محمود صلاحی رییس وقت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۴ در دیدار با اعضای مکتب خانه آواز تهران همچون حمیدرضا نوربخش، صدیق تعریف، حسام الدین سراج، علی جهاندار، بهرام باجلان، بابک ربوخه، امیر عبدالحسینی و مهران مهرنیا بر کوشش برای حفظ موسیقی سنتی ایران و حضور هنرمندان و استادان آواز ایران در فرهنگسراها و مراکز فرهنگی، هنری پایتخت تاکید نمود.
وی در بخش هایی از این نشست اظهار داشت: «سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با داشتن فرهنگسراها، سینما و موزه ها می تواند پشتیبان موسیقی سنتی ایران باشد و هنرمندان برجسته نباید صحنه را خالی کنند. نباید فراموش نماییم که هنرمندان متعهد همواره در تحکیم پایه های نظام و رابطه مردم با نظام کوشیده اند و باید به کمک یکدیگر مسیر را برای بهبود وضعیت هنر در کشور هموار کنیم؛ فرهنگسراها میزبان هنرمندان و موسیقیدانان خواهند بود و باید موجی از آوازهای ملی راه بیندازیم.»
۱۴ مهر ماه ۱۳۹۴؛ خبر افتتاح در نشست رسانه ای اعلام شد
نزدیک به یک سال از برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری «مکتب خانه آواز تهران» گذشت و در این مدت از گوشه و کنار خبرهای مختلفی در زمینه راه اندازی رسمی این مجموعه موسیقایی در رسانه ها منتشر می شد، تا اینکه بابک ربوخه مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز چهاردهم مهر ماه سال ۱۳۹۴ با برگزاری یک نشست رسانه ای ضمن معرفی برنامه های آینده سازمان در حوزه موسیقی از افتتاح رسمی «مکتب خانه آواز تهران» در باغ موزه هنرهای ایرانی اطلاع داد.
وی در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: «چهارشنبه پانزدهم مهر ماه طی مراسم ویژه ای که در باغ موزه هنرهای ایرانی با حضور هنرمندان صاحب نام موسیقی و تعدادی از مسئولان شهرداری تهران برگزار می شود، «مکتب خانه آواز تهران» به صورت رسمی کار خویش را با حضور استادان تراز اول موسیقی آغاز خواهد نمود. در این مکتب خانه آوازی که در طول ایام هفته میزبان علاقه مندان هنر آواز خواهد بود، هر روز یک استاد موسیقی ایرانی به صورت مکتب خانه ای و روش سینه به سینه، ردیف آوازی موسیقی ایرانی را به هنرجویانی که در سامانه ما ثبت نام کرده اند، آموزش می دهد. ما معتقدیم با بازگشایی مکتب خانه آواز ایران به صورت حتم اتفاقات ارزشمندی در عرصه موسیقی پایتخت رخ خواهد داد. در همین اثنا، طی مذاکراتی که با تعدادی از اساتید برجسته حوزه موسیقی انجام گرفته نصرالله ناصح پور، حسام الدین سراج، علی جهاندار، حمیدرضا نوربخش، صدیق تعریف و محمد باجلان در مکتب خانه آواز ایران به کار تدریس مشغول خواهند شد.»
۱۶ مهر ۱۳۹۴؛ مکتب خانه آواز تهران گشایش یافت
تا اینجای کار گویا همه چیز مرتب است و انتظار می رود با برگزاری مراسم افتتاحیه، شهروندان تهرانی علاقه مند به آواز ایرانی شاهد اتفاقاتی پرارزش از مسئولان فرهنگی شهرشان باشند.
مراسم افتتاحیه روز شانزدهم مهر ماه سال ۹۴ با حضور تعدادی از هنرمندان پیشکسوت و نام آور موسیقی کشورمان همچون عبدالوهاب شهیدی، لوریس چکناوریان، حسن ناهید، اسماعیل تهرانی، هنگامه اخوان، داریوش پیرنیاکان، بیژن بیژنی، اکبر محمدی، حسن ریاحی، سامان احتشامی، فاضل نظری، هادی آزرم، مهدی آذرسینا، وارطان ساهاکیان، محمد گلریز، رشید وطن دوست، فریدون شهبازیان، پری ملکی و محمود صلاحی رییس وقت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در باغ موزه هنرهای ایرانی برگزار گردید.
در این مراسم از نادر گلچین، کریم صالح عظیمی، علی جهاندار، علی رستمیان، صدیق تعریف، حمیدرضا نوربخش، عبدالحسین مختاباد، قاسم رفعتی، بهرام باجلان و سالار عقیلی هم قدردانی به عمل آمد.

بابک ربوخه مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم ضمن اشاره به آغاز فعالیت های آموزشی فرهنگسراها، اظهار داشت: «هدف ما از تاسیس این مکتب خانه در باغ موزه هنرهای ایرانی این است که بتوانیم صداهای ماندگاری را در طول سه سال آموزش و پرورش دهیم و از این فضای مکتب خانه ای خوانندگان خوش صدایی را به موسیقی ایرانی معرفی نماییم.»
حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی هم در این مراسم ضمن ارائه انتقاداتی از کم توجهی مدیر سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به حوزه موسیقی اظهار نمود: خوشبختانه تاسیس مکتب خانه آواز ایرانی مزید بر علت شده که ما از این پس شاهد اتفاقات خوبی در حوزه موسیقی فرهنگسراها باشیم. تاسیس مکتب خانه در انواع و اقسام رشته های هنری طرح بسیار خوبی است که خوشبختانه نخستین آن با محوریت قرار دادن مبحث آواز تاسیس شده است. همه ما می دانیم که در بحث آواز ایرانی با یک چالش بسیار جدی رو به رو هستیم که باید برای مرتفع ساختن این چالش اقدامات مهمی را انجام دهیم. آنچه من از تاسیس این مکتب خانه آوازی اطلاع پیدا کردم بنا بر این است که شهرداری تهران با اختصاص یارانه ای مناسب، امکان حضور هنرمندان مستعد عرصه آواز ایرانی را که امکانات مالی خوبی ندارند فراهم آورد.»

۹ خرداد ۱۳۹۵؛ یک سال گذشت اما فقط ثبت نام انجام شد و دیگر هیچ
تقریبا ۸ ماه از برگزاری مراسم افتتاحیه «مکتب خانه آواز تهران» گذشت اما جز چند مصاحبه و خبر در منقبت برگزاری این مجموعه خبری از تشکیل کلاس ها و کارگاه های مکتب خانه نشد و باز هم بابک ربوخه مرد همیشه در صحنه موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود که طی گفتگویی درباره علت تاخیر در فعالیت های مکتب خانه اظهار داشت: «ثبت نام در این مکتب خانه ها مدتی است که شروع شده اما لازم است هم اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه صورت گیرد و هم امکاناتی فراهم گردد که هنرجویان شهرستانی هم با استفاده از سوبسیدهای مختلف شرایط حضور در این برنامه های پرارزش را داشته باشند.»
و اما قصه مکتب خانه آواز ایرانی هم سرنوشتی حدودا مشابه ارکستر شهر تهران پیدا کرد و پروژه ای که می توانست به سهم خود تاثیر بسزایی در احیا و اشاعه هنر باشکوه آواز ایرانی داشته باشد، همچون دیگر پروژه های به محاق رفته هنری شهر تهران به دست سرنوشت سپرده شد تا شاید این دفعه بودجه ای از جایی برسد و دوباره شاهد احیای این مکتب خانه موسیقایی باشیم.
به نظر می آید مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پیش از افتتاح چنین پروژه هایی که طبیعتا نیازمند تامین بودجه و پشتیبانی های مختلفی است، برنامه ریزی دقیق تر و منظم تری داشته باشند. همینطور انتظار می رود درباره اجرایی نشدن فعالیت هایی که می توانستند گام مهمی در جریان فعالیت های موسیقایی کشورمان باشد، توضیحات لازم را اعلام کنند.