هفته و روز خوشنویسی تحت تاثیر بحث کپی آثار هنری

هفته و روز خوشنویسی تحت تاثیر بحث کپی آثار هنری

پیلانو: عضو شورای ارزشیابی هنر انجمن خوشنویسان، نشست خبری مربوط به روز و هفته خوشنویسی را تحت الشعاع مبحث مطرح شده در شبکه های اجتماعی درباره کپی و جعل آثارش قرار داد و از اهالی رسانه گله کرد.

به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، علی شیرازی در نشست خبری تشریح ویژه برنامه های روز و هفته خوشنویسی بیان کرد: حدود چهار سالی است تلاش می کنند تا با افترا، چهره بزرگان هنر این سرزمین را در شبکه های مجازی مخدوش کنند و با آنکه این مسائل از جانب شخصی عنوان می گردد که خودش را خبرنگار معرفی می کند، هیچکدام از اهالی رسانه حاضر نشدند این مورد را به چالش بکشند!؟

او افزود: این شخص مدعی شده آثار من که در مجموعه های شخصی و موزه های نگهداری می شود، کاغذپاره ای بیش نیست. من تمام آثارم را به مدت سه ماه در موزه امام علی(ع) به نمایش گذاشتم اما باز هم اصحاب رسانه این مورد را پیگیری نکردند و این مورد با پیگیری نکردن خبرنگاران ابتر ماند. چرا خبرنگاران در این زمینه شفاف سازی نمی کنند؟ من از سکوتی که در رسانه ها وجود دارد، تعجب می کنم! پس از حرف و حدیث های بسیار اعلام نمودند اثری که از من در حراج باران به فروش رفت پرینت است! من تا مدتی دیگر این اثر را به نمایش می گذارم، بیایید آنرا ببینید، بررسی کنید و ببینید آیا این اثر پرینت است؟

متاسفانه ما فقیرترین هستیم
غلامحسین امیرخانی به عنوان رییس شورای عالی این انجمن در نشست خبری انجمن خوشنویسان ایران، اظهار داشت: متاسفانه چند سالی است که هنر خوشنویسی دشوار شده است. مساله تقلب و استفاده از فتوشاپ رواج پیدا کرده که این مورد نگران کننده است و امکان دارد خریدار آثار هنری را مورد فریب قرار دهد، چونکه در کشور ما این طور نیست که با یک کارشناس برای خرید آثار هنری تحقیق نماییم، بنابراین وجود دستگاه های پیشرفته بستری فراهم نموده است تا شاهد مشکلاتی در این حوزه باشیم.
او افزود: حوزه های بزرگ جهان، بهترین آثار خوشنویسی ایرانیان را در طول تاریخ دارند؛ در حالیکه متاسفانه ما فقیرترین هستیم. به همین دلیل، این مورد سبب شده است صحبت هایی در خصوص کپی بودن آثار، شنونده های خوبی پیدا کند و چشم و هم چشمی هایی رواج پیدا کند تا رشد کسانی که در این حوزه فعالیت نموده اند را بگیرند. ما نمی توانیم بعضی از صحبت ها را بگوییم همینطور نمی توانیم آن ها را هم مطرح نکنیم.
او با عنایت به مساله به وجود آمده و حاشیه های موجود درباره آثار علی شیرازی، عضو شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان، اضافه کرد: مبحث مربوط به او شخصی نبوده بلکه مبتلابه جامعه است ازاین رو باید در این زمینه روشنگری نماییم. ما درصدد راه اندازی کمیسیونی هستیم که اصالت آثار را تایید کند اما در برابر جریان های به وجود آمده یک انجمن چگونه می تواند مقابله کند؟

کوتاهی از مسئولان ماست
امیرخانی افزود: حدود سه دهه است که در کشور ترکیه بعنوان مرکز هنر خوشنویسی جشنواره هایی با ۵۰ کشور اسلامی برگزار می گردد. تا زمانی که من داور این جشنواره بودم، ۶ کشور غیر اسلامی هم در آن شرکت داشتند و عربستان پشتیبان آن است که با مدیریت ترکیه برگزار گردد. در واقع این جشنواره اعتبار مجانی هنر خوشنویسی را به ترکیه با مرکزیت استانبول می برد، در حالیکه ما شرایط پرداخت اشتراک این جشنواره را پذیرفته ایم اما نقش داوران ایرانی در آن به سختی تجربه می گردد. حتی در سال های ابتدایی ما را در آن شرکت ندادند.
این چهره ماندگار در حوزه خوشنویسی افزود: سال قبل توسط یک سرمایه گذار ترک، از هنرمندان تراز اول خوشنویسی ایران دعوت شد تا یک کار جهانی انجام دهند. این امر باعث شد نقش ایران در میان ۵۰ کشور مسلط شود که خط نستعلیق شکسته به خط های چند صد ساله ای که دولت عثمانی پشتیبان آن بوده غلبه دارد. متاسفانه کوتاهی از مسئولان ما در هنری که سابقه تاریخی در کشور مان دارد، است. البته غفلت ما تنها در این حوزه نیست بلکه مربوط به زبان هم می گردد.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص دو دستگی در حوزه خوشنویسی هم توضیح داد: ما نخواستیم افشاگری نماییم و نام استادانی که در این زمینه پیشرو بوده اند را ببریم چونکه معتقدیم اگر نام یک استاد را به زبان بیاوریم ضایعه بزرگتری به وجود می آید و جامعه لطمه می خورد. مبحث پیش آمده بین مسئولان چند موقعیت متفاوت دارد، بنابراین از خبرنگاران که پیگیر چنین موضوعی هستند دعوت می نماییم به انجمن خوشنویسان رجوع کنند تا آلبوم ها و اسناد موجود در این زمینه را در اختیارشان بگذاریم تا به نتیجه برسند. ما در طول این مساله تلاش کردیم به گونه ای رفتار نماییم تا به تعامل برسیم بنابراین هشت سال درگیر دادگاهی بودیم که ثابت نماییم جریان به وجود آمده غیر قانونی و غیر اخلاقی است. قاضی مربوطه هم حرفی برای گفتن نداشت اما ما درگیر یک گروه غیر مرتبط بودیم.

دولت، هنر را بچه ناخلف خود می داند

عارف براتی – مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران – درباره هزینه های جاری این انجمن در نشست خبری که بامداد روز ۱۷ مهرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، بیان کرد: شهریه ای که ما از هنرجویان می گیریم، بسیار ناچیز است. حدود ۳۰۰ استاد داریم که هزینه حق التدریس آن ها از ۳۵۰ هزار تومان تجاوز نمی نماید. ما از بودجه ملی کشور محروم هستیم و هیچ بودجه ای طی دو سال قبل از وزارت ارشاد دریافت نکرده ایم.

مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران اظهار داشت: دولت، هنر را بچه ناخلف خود می داند. انجمن خوشنویسان یک تشکل بین نسلی است سرمایه ای که سال ها پیش گذاشته شده است.

او افزود: در سال ۹۷، ۱۳۹۷ میلیارد بودجه فرهنگی کشور است. گاراژ بزرگ مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بزرگ ترین افتخار بزرگ آن جشنواره فجر است و فرش قرمزی انداختند تا برخی با ذوق زدگی از آن رد شوند. چه مقدار از این بودجه را به هنرهای دیگر مثل خوشنویسی اختصاص می دهد؟ سهم انجمنی به این بزرگی باید حداقل ۱۰ میلیارد باشد.

براتی افزود: خوب است در این زمینه شفاف سازی شود که متوجه شویم این بودجه برای چه کاری صرف شده است. وزیری را انتخاب می نماییم که اشتغال های دیگرش بر فرهنگ اولی تر است و مدیرانش را هم بر همین مبنا می چیند. مشخص است که با چنین وضعیتی نقش هنر کمرنگ تر می گردد.

مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ۲۱ مهرماه روز ملی خوشنویسی است که این روز را گرامی می داریم و برای دومین سال پیاپی است که هفته خوشنویسی را در ایران برگزار می نماییم. این مورد سبب تحرک های بسیاری در این حوزه شده که از آن به نشست ها و بازدیدها می توان اشاره نمود. در این هفته بالغ بر ۴۰۰ نمایشگاه خوشنویسی برگزار می گردد همینطور کارگاه های تخصصی متفاوتی خواهیم داشت.

براتی افزود: انجمن خوشنویسان در سال ۱۳۲۹ فعالیت خویش را با نام کلاس های آزاد خوشنویسی آغاز کرده و در سال ۱۳۴۶ ثبت شده است. ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر حداقل در یک دوره از کلاس های این انجمن بهره مند شده اند که ۹۰۰ هزار نفر آن خانم ها هستند. همینطور ۸ هزار فارغ التحصیل خانم در این حوزه داشته ایم که ۵۱۰ نفر آن ها فارغ التحصیل در مقطع فوق لیسانس بوده اند. در کل فارغ التحصیلان ممتاز به بالا ۲۵ هزار نفر و تعداد فوق لیسانس ها ۱۷۰۰ نفر بوده اند. این انجمن ۳۲۸ استاد دارد که ۱۲ نفر آن خانم هستند. هم اکنون انجمن خوشنویسان ۳۳۷ شعبه در سراسر کشور و ۱۹ شعبه در خارج از کشور دارد.

محمدحسین ساکت – نماینده وزارت ارشاد در انجمن خوشنویسان – هم بیان کرد: در فلسفه هنر، بزرگ ترین وظیفه هنر پدیداری جامعه بدون خشونت است. اگر هنر بتواند در جامعه کنونی که پرخاشگری و بازگشت به جاهلیت را رخ نموده از بین ببرد و شاهکاری را به کرسی بنشاند، به خوبی رسالت خویش را برگزار کرده است.

او بیان کرد: در حمله مغول این هنر بود که از یک قوم وحشی افرادی را بعنوان هنرمندان و فرهنگمند تحویل جامعه داد. این نقش را نمی توان در هیچ کجای دنیا پیدا کرد. تنها یک نمونه از آن در رم باستان وجود دارند.

یدالله کابلی – عضو شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان – هم اظهار داشت: هنر نقش گسترده ای را بعنوان معنایی و مفهومی در توسعه فهم، ادب، حکمت و فضیلت به شیوه های مختلف توسط صاحبدلانی که با رنج آنرا محقق کرده اند، دارد. انجمن خوشنویسان بعنوان معتبرترین کانون فرهنگی کشور نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر هم مطرح و در حال توسعه این هنر شریف است. ما شاهد دوران درخشان خوشنویسی تاریخ هستیم گرچه امکان دارد این صحبت من اغراق تلقی شود اما همه متولیان فرهنگی کشور به این حقیقت واقف هستند که هنر خوشنویسی بعنوان زیبنده ترین و پررونق ترین هنر دوران خودش است. ما با جوانانی روبه رو هستیم که آیینه دار هنر گذشته خود هستند و فکر نمی کنم در هیچ کدام از رشته های رشته هنر تجسمی شاهد چنین رشدی بدون کمک مالی باشیم. امیدوارم در هفته خوشنویسی بتوانیم در برگردان این وقایع خدمات دهیم.

همچنین علی اشرف صندوق آبادی -عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان – درباره وارد شدن روش خوشنویسی در تقویم توضیح داد: در این زمینه مکاتبه هایی داشته ایم اما عنوان کرده اند باید روز خوشنویسی طی دو یا سه سال پی در پی برگزار گردد و گزارش های آنرا اعلام نماییم اما کلیت روز خوشنویسی در تقویم ایران تصویب شده و با عرضه یک سری از گزارش ها این مورد برطرف می گردد.

به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، گرامی داشت هفته خوشنویسی امسال از ۲۰ مهرماه در سراسر کشور برگزار می گردد.