در پی ایجاد تحرک با آمدن مدیر جدید؛ همه ارکان فرهنگستان هنر نیازمند تحول است، نقدی به شیوه اطلاع رسانی

در پی ایجاد تحرک با آمدن مدیر جدید؛ همه ارکان فرهنگستان هنر نیازمند تحول است، نقدی به شیوه اطلاع رسانی

پیلانو: در جهت تحولات اساسی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران بعد از تغییر مدیریت، باید توجه ویژه ای هم به رکن مهم اطلاع رسانی در فرهنگستان هنر شود تا تاثیرگذاری بیشتری را شاهد باشیم.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اسفند ۱۳۷۷ به منظور پاسداری از میراث فرهنگی و هنری اسلامی و ملی و پیشنهاد سیاست ها، راهبردها و دستیابی به آخرین یافته ها و نوآوری ها و هم ارتقای فرهنگ اسلامی برای مقابله با تهدیدهای تهاجم فرهنگی شکل گرفت و در این فاصله افراد مختلفی مدیریت این مجموعه هنری را برعهده داشتند تا اینکه ۱۹ شهریور ۹۷ با رفتن علی معلم دامغانی، سرپرستی فرهنگستان هنر به علیرضا اسماعیلی که در دوره مدیریت معلم بعنوان معاون فرهنگی و هنری فرهنگستان هنر مشغول بود، سپرده شد.
اسماعیلی بعد از انتصاب به این سمت با سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار و گفتگو نمود. این دیدار با هدف هم افزایی و همکاری های مشترک بین فرهنگستان هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های مختلف بخصوص هنرهای نمایشی، موسیقی، تجسمی و آموزش مبانی نظری هنر صورت گرفت و همینطور در مورد برنامه های برگزاری جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی هم با هم به گفتگو پرداختند.
از سوی دیگر به علت اهمیت جایگاه اعضای پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران که همگی از هنرمندان بزرگ، حرفه ای و پیشکسوت هستند و مشورت با آنها در زمینه هنر گامی اساسی برای تحقق اهداف فرهنگستان هنر است، علیرضا اسماعیلی دیدارهایی با اعضای پیوسته این فرهنگستان تدارک دیده است که بر این اساس او با جلال شباهنگی گرافیست، نقاش و مجسمه ساز پیشکسوت و محمد احصایی هنرمند نقاش، گرافیست و خوشنویس دیدارهایی جداگانه داشته است. همینطور جلسه ای هم با حضور غلامحسین امیرخانی، محمود عزیزی، علی منتظری و مجید کیانی از اعضای پیوسته فرهنگستان هنر برگزار شده که در آن درباره لزوم تشکیل مجدد گروه های تخصصی در حوزه های مختلف هنری با استناد به اساسنامه فرهنگستان هنر، برخورداری از نظرات کارشناسی اعضای پیوسته فرهنگستان هنر در برنامه ریزی و سیاستگذاری و همکاری پیوسته با استادان و اعضای فرهنگستان صحبت شده است.
با توجه به تحرکی که اخیرا در همفکری با بزرگان هنر در فرهنگستان هنر به وجود آمده است انتظار می رود این تحول در دیگر ارکان هم به وجود بیاید. یکی از ارکان مهم یک سازمان بخش اطلاع رسانی آن است که آینه تمام نمای یک سازمان بشمار می رود و به نظر می آید با بالا رفتن سرعت اتفاقات در فرهنگستان هنری که در سال های گذشته حدودا در حالت سکون بوده است، هنوز بخش اطلاع رسانی خویش را با این جریان هماهنگ نکرده است و یا شاید مدیر جدید با وجود اینکه علاقمند به ایجاد تحول در عملکرد فرهنگستان است ولی سخت گیری هایی در بخش خبر و عکس دارد که خروجی آن اتفاق خوشایندی نیست.
مصداق نقد وارده به رویکرد اطلاع رسانی فرهنگستان هنر این است که خبر دیدارهای سرپرست فرهنگستان با مدیران و هنرمندان، چندین روز بعد به رسانه ها اطلاع رسانی می گردد و همینطور بی کیفیت ترین عکس ممکن ضمیمه خبرها می گردد مثلا خبر دیدار با استاد احصایی که روز ۲۱ شهریور اتفاق افتاده است در تاریخ ۲۶ شهریور ماه اطلاع رسانی شده است.

عکس فوق هم تصویری است که از این دیدار مهم در اختیار رسانه ها قرار گرفته است که این سوال را بوجود می آورد که این اتفاق شایسته این نبود که یک عکاس حرفه ای در آن حضور داشته باشد و چند فریم عکس باکیفیت و در شأن و جایگاه استاد احصایی نفر اول نقاشی خط ایران ضمیمه خبر شود؟

و یا عکس دیگر مربوط به دیدار با استاد جلال شباهنگی گرافیست، نقاش، مجسمه ساز و عضو پیوسته فرهنگستان هنر است که باز هم به نظر می آید با بی توجهی به شاخصه های اطلاع رسانی در اختیار رسانه ها قرار گرفته است.
اگر فرهنگستان هنر به علت سیاست های خود قصد همراه بردن خبرنگاران و عکاسان رسانه ها را ندارد، جا دارد در ارسال خبرها و تصاویر این دیدارها هم سرعت عمل بیشتری را مدنظر قرار دهد و هم کیفیت خبر و عکس ها را درنظر بگیرد.
امید می رود با آمدن مدیری که قایل به انجام کارهایی برای ارتقای نهاد زیرمجموعه اش است همه بخش های فرهنگستان هنر دچار تحول شده و ارتباط رسانه ای آنها هم تقویت شود.