هوشنگ جاوید به مهر خبرداد؛ بلاتکلیفی دو کتاب پژوهشی در حوزه موسیقی، هنر اولویت ناشران نیست

هوشنگ جاوید به مهر خبرداد؛ بلاتکلیفی دو کتاب پژوهشی در حوزه موسیقی، هنر اولویت ناشران نیست

پیلانو: پژوهشگر و مدرس شناخته شده موسیقی اقوام از بلاتکلیفی دو اثر آماده انتشار خود با مبحث موسیقی مذهبی در ایران و تاریخ داستان گذاری موسیقایی اطلاع داد.

هوشنگ جاوید پژوهشگر و مولف مطرح موسیقی ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تازه ترین فعالیت های خود اظهار داشت: در حوزه کارهای اجرایی فعلا تمرکزم در صداوسیماست و مدتی است سلسله کارگاه های آموزشی را برگزار می کنم. در حوزه تالیف هم کارهای مربوط به کتاب «پرند ستایش۲» به اتمام رسیده هرچند هنوز زمان انتشار آن مشخص نمی باشد و اصلا هم نمی دانم مقرر است ناشر اثر چه زمانی آن را منتشر کند. کتاب دیگری هم که برای انتشار آماده شده مربوط به تاریخ داستان گذاری موسیقایی در ایران است که حدود هفت سال پیش آن را به ناشر تحویل داده ام اما گویا فعلا در اولویت انتشار قرار ندارد.
وی افزود: متاسفانه وقتی از دوستان ناشر برای پیگیری زمان و نحوه انتشار آثارم هم سئوال می کنم، جواب روشنی دریافت نمی کنم. گویا موضوعات غیرهنری فعلا از موضوعات هنری جلوتر بوده و اولویت جدی برای ناشران محسوب نمی گردد.
جاوید اضافه کرد: در همین مبحث تاریخ داستان گذاری موسیقایی، معتقدم ما هنوز مرجع مکتوبی در این حوزه چه در زمینه آواز و چه در زمینه موسیقایی نداریم و اتفاقا همین جریان سبب شد که من آغاز به نگارش و تدوین مجموعه کتاب هایی با این مورد کنم اما گویا این مورد هنوز در اولویت قرار ندارد و باید صبر نماییم که تاریخ نقالی به صورت کامل از بین برود آن وقت شاید برای چاپ آن اقدام کنیم!
این پژوهشگر موسیقی اقوام ایران بیان کرد: من برای نگارش مجموعه کتاب «پرند ستایش» که قسمت دوم آن به صورت کامل آماده شده، تلاش های زیادی را انجام داده ام اما واقعا نمی دانم چرا دوستان به این گونه فعالیت های پژوهشی اهمیتی نمی دهند و به اولویت هایی فکر می کنند که گویا از هنر واجب تر است. اما من بر این باورم این اثر پژوهشی که با مبحث موسیقی مذهبی در ایران تدوین شده می تواند مرجع بسیار مناسبی در جهت حفظ و نگهداری گنجینه های موسیقی و معرفی آن به علاقه مندان باشد.