گرافیک، معماری و هرچه درباره تالار وحدت

گرافیک، معماری و هرچه درباره تالار وحدت

پیلانو: همزمان با گشایش مرکز نبشی رویدادی با عنوان «تالار رودکی: گرافیک، معماری و هرچه» در این مرکز برگزار می گردد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، نبشی مرکزی است برای پرداختن به هنرهای دیداری در متن شهر با برگزاری نمایشگاه ­ها، کارگاه ها، نشست­ ها و رویدادهای بینارشته ای.
این رویداد در سه بخش نمایشگاه، رونمایی کتاب و نشست و گفت­ وگو به ارائه­ ی اسناد تصویری تالار رودکی (تالار وحدت امروز) می­ پردازد. نمایشگاه از تاریخ دوم شهریور تا ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ دایر است.
تالار وحدت با ایده تولید بستری برای رشد موسیقی، اجرا و نمایش، پنجاه و یک سال پیش درهای خویش را در تهران به روی تماشاچیان و اجراگران گشود. این تالار در ابتدا به نام شاعر و خنیاگر ایرانی در ابتدا رودکی نامیده شد.
«تالار رودکی؛ گرافیک، معماری و هرچه» هشتمین پروژه ی آرشیوی استودیو کارگاه است. این پروژه با طراحی و تنظیم آریا کسایی و اجرای اشکان فروتن به مجموعه پوستر، بروشور، عکس، فیلم و اسناد رویدادهای اجرایی، نمایشی و موسیقایی تالار رودکی بین سال های ۴۶ تا ۵۷ می پردازد.
این گردآوری و نمایش تلاشی است برای جلوگیری از فراموشی و حذف آن­چه که بخشی از تاریخ فرهنگ تصویری این دوره است. این آرشیو با نگاهی بینارشته ای، همزمان با افتتاحیه رسمی مرکز نبشی به نمایش گذاشته خواهد شد. در این رویداد جلسه­ نشست گفت وگو با حضور بهزاد حاتم، رضا عابدینی و آریا کسایی در مرکز نبشی برگزار می شود.
نبشی با همراهی استودیو کارگاه اسناد مربوط به معمار و معماری تالار، پوسترها و بروشورهای نمایش ها و اجراها را در کتاب «تالار رودکی؛ گرافیک، معماری و هرچه» منتشر می کند.
کتاب با متنی درباره جامعه شناسی فرهنگی تهران از سال ۴۶ تا ۵۷ به گزارش داریوش کیارس آغاز می گردد و در آن جا که به گرافیک می پردازد، پوسترهای رودکی و در کل گرافیک تالار را در پنج قسمت بررسی می کند؛ «گرافیک ارکستر سمفونیک»، «گرافیک اپرا»، «گرافیک باله»، «گرافیک برنامه های ایرانی: بزرگداشت موسیقی ایرانی و رقص های بومی و ملی»، «گرافیک رسیتال و موسیقی مجلسی».
این ها همه آثار دو طراح گرافیک صادق بریرانی و بهزاد حاتم است که در آن سال ها رویدادهای رودکی را در قالب پوستر و بروشور مصورسازی و طراحی می کردند.
کتاب در آن جا که به معماری می پردازد، روایت دست نخورده ای را از اوراق و تصاویر بنای رودکی بیان می کند و به معرفی معمار آن یوگینا آفتاندیلیان و تحلیل بنای تالار می پردازد. در این بخش دفترچه فنی حاوی مشخصات اجرایی بنا بازنشر شده است. در کتاب آرشیو رودکی نوشته هایی از داریوش کیارس، بیژن شافعی، رضا عابدینی و کامبیز موسوی­اقدم از نقطه نظرهای گوناگون گردآوری شده است.