تالیف دایره المعارف ردیف های آوازی ایران

تالیف دایره المعارف ردیف های آوازی ایران

پیلانو: دایره المعارف فرهنگ نامه آواز ایرانی با نام «نهفت» توسط یک استاد موسیقی ارسبارانی آماده چاپ شد.
میر عبدالله وطن دوست، از اساتید موسیقی سنتی و ایرانی در گفت وگو با ایسنا اعلام نمود: دایره المعارف فرهنگ نامه آواز ایرانی اولین دایره المعارف جامع و فاخر در حوزه موسیقی و آواز ایرانی است که به جهت محتوای بدیع و اختصاصی در نوع خود بی نظیر است.
وی اظهار داشت: این کتاب در ۱۵۰۰ صفحه در قالب ۱۳ فصل شامل ۷ دستگاه، ۵ آواز و کرد بیات به زیور طبع آراسته شده است.
این استاد موسیقی ایرانی اظهار داشت: این دایره المعارف تنها مرجعی مستند و مطمئن برای بهره مندی هنرمندان بوده که برای غنای آن از ۲۵۰ کتاب و مطالب و نظرات بیش از ۴۰ استاد مبرز در سطح ملی و بین المللی استفاده شده است.
وطن دوست اضافه کرد: در قسمتی دیگر این کتاب بیش از۲۰۰ تصویر اختصاصی ناب از هنرمندان موسیقی ایران برای اولین بار منتشر می گردد و در قسمت پیوست هم مکاتب آوازی ایران شامل اصفهان، تهران، تبریز و مکتب تعزیه از زمان قاجار تا الان توسط اساتید تشریح شده است.
وی خاطرنشان کرد: این اثر علاوه بر مجموعه ۱۵۰۰ صفحه ای، سه دی وی دی شامل بیش از ۱۳ هزار شعر منتخب با اسامی گوشه، دستگاه، مایه ها و ۶۲۳۴ فایل صوتی از خوانندگان آواز ایرانی در دسترس قرار می دهد.
وطن دوست به برخی مزایای این دایره المعارف هم اشاره نمود و اضافه کرد: در این کتاب می توان در کمترین زمان ممکن اشعار، دستگاه ها، گوشه، تصنیف دسترسی پیدا کرد و از دیگر محاسن آن اینکه، اغلب خوانندگان آواز را در کنار هم آورده و تشخیص آثار آنها را آسان تر کرده است و می توان آثار موسیقی دو قرن گذشته را با هم مقایسه کرد و به تجزیه تحلیل آن ها پرداخت.
سید «عبدالله وطن دوست» متولد ۱۳۴۷ از اهر دارای نشان درجه دو موسیقی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. نخستین کتابش درمورد موسیقی با نام نهفت (خودآموز ردیف آوازی) در ۲۹ شهریور ماه ۱۳۹۰در ۵۲۰ صفحه در قطع کتاب وزیری منتشر گردید و کتاب جدید و جامع تر وی هم با نام دایره المعارف ردیف آوازی ایران مجموعه کامل و بدیع در حوزه موسیقی است که برای نخستین بار منتشر می گردد.