آخرین جزییات از یک حراج هنری؛ قرآن طلای ۴ میلیاردی در حراج ملی عرضه می شود، خروج از موزه یک بانک

آخرین جزییات از یک حراج هنری؛ قرآن طلای ۴ میلیاردی در حراج ملی عرضه می شود، خروج از موزه یک بانک

پیلانو: زهرا محمودوند مدیر حراج ملی با بیان اینکه این حراج مردادماه برگزار می گردد درباره دلیل تعویق حراج و همینطور اصالت آثار و فروش قرآن طلا توضیح داد.

زهرا محمودوند مدیر حراج ملی درباره تغییر زمان برپایی چهارمین حراج ملی به خبرنگار مهر اظهار داشت: در برپایی چهارمین حراج ملی با یکسری مشکلات مثل کم بودن تعداد آثار و بالا بودن قیمت آنها روبرو بودیم که اگر قرار بود این دوره حراج در سال ۹۶ برگزار شود، ممکن بود با کیفیت و استاندارد دوره های قبلی حراج ملی نباشد بنابراین با تغییر زمان برپایی، این مشکلات را رفع کردیم. همینطور تمهیدی در چهارمین حراج ملی اندیشیده شده است تا قیمت های پایه آثار پایین تر از قیمت بازار باشد که تخمین این مبالغ برای ما زمان بر بود.
وی اضافه کرد: تغییر زمان برگزاری چهارمین حراج ملی سبب شد کارهایی به حراج برسند که به لحاظ کیفیت و قیمت ارزش بالایی دارند.
محمودوند در مورد تعیین قیمت آثار حاضر در چهارمین حراج ملی بیان کرد: قیمت های پایه آثار حاضر در چهارمین حراج ملی بسیار پایین است و حدود ۸۰ درصد آثار کمتر از مبلغی که در بازار معامله می شوند، قیمت گذاری شده اند.
وی درباره مراسم چهارمین حراج ملی که برای نخستین بار طی دو روز برگزار می شود، توضیح داد: نخستین روز برگزاری حراج ملی به حراج آثار مسترپیس اختصاص دارد که دارای قیمت های مشخص هستند. در حراج روز دوم، دو نکته حایز اهمیت است؛ نکته اول اینکه امکان دارد شخصی تمایل به سرمایه گذاری و شرکت در یک آکشن داشته باشد، اما وضع اقتصادی او اجازه مانور روی کارهای مسترپیس را ندهد. این شخص می تواند با مبلغی که مدنظرش است در این آکشن شرکت نماید و امکان خرید دارد چون قدرت خرید برای افراد زیادی فراهم گشته است. نکته دوم مربوط به هنرمندانی است که آینده خوبی از نظر بازار اقتصادی دارند که در این آکشن از آنها حمایت می گردد.
مدیر حراج ملی در پاسخ به اینکه برای شناسنامه دار بودن آثار حراج ملی چه اقداماتی در جهت شفاف سازی صورت گرفته است، اظهار داشت: برای هر اثر حاضر در حراج ملی، شناسنامه ای صادر می شود، همینطور هر اثر توسط دو کارشناس بررسی و تایید می گردد که امضای این دو کارشناس هم در شناسنامه اثر موجود است. وقتی خریدار اثر را از ما تحویل می گیرد، این شناسنامه هم تحویل او می گردد.
مدیر حراج ملی درباره کارشناسان و مشاوران هنری که با حراج ملی همکاری می کنند، بیان کرد: حراج ملی با تاکید بر اقتصاد هنر تاسیس شده است و نگاه ما همسو با اقتصاد هنر است. ما در مجموعه حراج ملی از حضور حقوقدان، اقتصاددان و کارشناسان هنری بهره می گیریم که در تمامی شئون به ما مشاوره می دهند، همچنان که تاخیر یک ساله در برگزاری چهارمین حراج ملی، دقیقاً طبق نظر مشاوران هنری مجموعه صورت گرفت.
وی همینطور از برپایی نشست خبری تشریح برنامه ها و رویکردهای چهارمین حراج ملی طی روزهای آینده اطلاع داد.
محمودوند در مورد گران قیمت ترین اثری که در چهارمین حراج ملی حضور دارد به خبرنگار مهر اظهار داشت: مجموعه ای متشکل از کوچکترین و بزرگترین قرآن طلا و نقره جهان در چهارمین حراج ملی حضور دارد که ۴ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است و در موزه یکی از بانک ها نگهداری می گردد. این مجموعه قرآن طلا خصوصیت های منحصر به فردی در حکاکی و متریال استفاده شده، دارد. قیمت کارشناسی که برای این مجموعه قرآن طلا در نظر گرفته شد، بالاتر از ۴ میلیارد تومان بود، اما با عنایت به رویکرد این دوره حراج ملی، قیمت پایین تر در نظر گرفته شد.
وی در انتها در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه اگر اثری دارای اصالت نباشد بعد از بررسی توسط حراج ملی اعلام عمومی خواهد شد یا خیر، با رد حاشیه های اخیر در مورد اصالت نداشتن چندین اثر حاضر در چهارمین حراج ملی، اظهار داشت: طبق عرفی که میان حراجی ها وجود دارد از کارشناسان زبده استفاده کردیم و حتی زمان برپایی حراج را به تعویق انداخته ایم تا از این گونه حواشی به دور باشیم. اگر ادعایی در مورد اصالت آثار حراج ملی به اثبات برسد، این مورد از جانب من اعلام خواهد شد.
به گزارش پیلانو به نقل از مهر، چهارمین حراج ملی با محوریت آثار هنری در تمامی رشته ها برگزار می شود. بر این اساس، اول تا چهارم مردادماه نمایشگاه آثار چهارمین حراج ملی و ۴ و ۵ مرداد مراسم حراج از ساعت ۱۹ برگزار می گردد.
بزرگترین قرآن طلا و نقره جهان در ۶۰۴ صفحه توسط رایین اکبر خانزاده با خط عثمان طه نگارش شده است. در ساخت این اثر یک و نیم کیلوگرم شمش طلای ۲۴ عیار، ۱۵ کیلوگرم نقره و ۸۰ کیلوگرم مس به کار رفته است. صفحات این قرآن از نقره خالص و سر سوره های آن طلای ۱۸ عیار است. جلد قرآن از مس ساخته و با طلای ۲۴ عیار آبکاری شده است. قلم زنی این اثر توسط مهدی عسگری، قلم زن عتبات عالیات در اصفهان انجام شده است و ساخت آن توسط تیمی ۵۰ نفره به مدت ۲ سال طول کشیده است. کتابت کوچکترین قرآن طلا و نقره جهان هم توسط رایین اکبر خانزاده انجام شده است. میناکاری جلد این قرآن هنرنمایی اصغر فولادگر است و مدت زمان ساخت این اثر هم دو سال طول کشیده است.