هنر شیشه در فضای عمومی دنیای معاصر از نگاه یک هنرمند زن

هنر شیشه در فضای عمومی دنیای معاصر از نگاه یک هنرمند زن

پیلانو: نشست تخصصی هنر شیشه در فضاهای عمومی دنیای معاصر با حضور پریناز فقیهی که دکترای شیشه از کشور پرتغال دارد و دو اثر این هنرمند در موزه شیشه این کشور نگهداری می شود، برگزار می شود.
هیاس حسینی ـ برگزار کننده این کارگاه ـ در گفت وگو با ایسنا درباره نشست تخصصی هنر شیشه در فضاهای عمومی دنیای معاصر توضیح داد: برگزاری نشست تخصصی و کارگاه عملی از سال قبل در موزه آبگینه و سفالینه های ایران آغاز شد. این برنامه در دوره اول به صورت نشست تخصصی و نمایشگاه هنرمندان به نام «آبگینه میراث ماندگار» برگزار گردید. سپس در جلساتی که با مسؤولان موزه برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که شناخت هنرمندان و هنرجویان رشته هنر و صنایع دستی درباره هنر شیشه گری، تکنیک ها، تعاریف و موارد کاربرد آن کافی نیست.
او اضافه کرد: همینطور درباره اینکه باید برای پویایی و ارتباط موزه با دانشگاه ها و دانشجویان چه کاری انجام داد، صحبت هایی مطرح و در نتیجه تصمیم گرفته شد که نشست ها و کارگاه های عملی برگزار نماییم و از هنرمندان و استادان برجسته داخل و خارج از کشور دعوت نماییم تا تجربیات و دانش خویش را با مخاطبین علاقمند در بین بگذارند. خوشبختانه پریناز فقیهی که دکترای شیشه از کشور پرتغال و شهر پورتو دارد در تکتیک پت دِ ور یا همان خمیر شیشه تجربیات مفیدی در این زمینه دارد بنابراین به این نشست دعوت شده اند.
این هنرمند با اشاره به اینکه دو اثر فقیهی در موزه شیشه پرتغال نگهداری می شود، ادامه داد: این نشست درباره کاربرد شیشه در فضاهای عموی کشورهای اروپایی است. ما برای داشتن هنرمند معاصر در زمینه شیشه نیازمند وجود نهادهای متفاوتی همچون تاریخ هنر، موزه ها و دانشگاه ها هستیم که متاسفانه اقدامات لازم در این زمینه در کشور ما انجام نشده و هر تلاشی که تابحال صورت گرفته به صورت مقطعی و بدون تداوم بوده و نتیجه ای نداشته است.
حسینی افزود: با وجود آنکه در طول چهار سال قبل در استان تهران سه بار سرمایه گذاری و کوره هایی برای شیشه گری تولید شده به جرأت می توان اظهار داشت که هر سه بار به دلایل مختلف با شکست روبه رو شده است. اما در مجموع نبود یک هیات متخصص و یک نهاد (اتاق فکر) که پیش از هر اجرایی تمام جوانب را بررسی کنند و برنامه مدون و قابل اجرایی عرضه کنند را می توان از علل اصلی شکست هر سه طرح دانست.
او با اشاره به اینکه متاسفانه ما در کشور دانشگاهی یا موسسه ای نداریم که دارای شرایط مناسب و برنامه ریزی شده ای برای آموزش و رد و بدل کردن ارتباطات باشد، اضافه کرد: هر چند در بیش از ۳۰ دانشگاه رشته شیشه گری داریم اما آموزش به صورت موقتی یا به شکل ناقص و نبود استاد حرفه ای است. گرچه بیشتر محققین غربی درباره تاریخ هنر شیشه گری ایران تحقیق و کتاب نوشته اند.
این هنرمند اظهار نمود: خوشبختانه ما موزه بسیار غنی از آثار گذشتگان داریم که می تواند منبع الهام و منابعی برای تحقیق و پژوهش باشد. اما باید تعریف امروزی نسبت به موزه داشته باشیم و از نگاه خشک و تنگ نظرانه که موزه قبرستان اشیاء قدیمی است دور شویم و موزه را به یک آموزشگاه پویا تبدیل نماییم تا در آن کارگاه های آموزشی و آزمایشگاه های مربوطه دایر و محلی برای رفت و آمد محققین و بررسی آثار به صورت علمی نه از روی حدس و گمان باشد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، نشست تخصصی هنر شیشه در فضاهای عمومی دنیای معاصر و کارگاه علمی آموزش تکنیک پت دِ ور نهم خرداد ماه در موزه آبگینه و سفالینه های ایرانی واقع در تهران، خیابان سی تیر، پلاک ۵۹ برگزار می گردد.
علاقمندان برای حضور در این کارگاه می توانند اطلاعات خویش را به آدرس hayasglass@gmail.com ارسال نمایند. آخرین مهلت ثبت نام برای نشست در این کارگاه هفتم خرداد ماه است.