این هنر فراموش شده را می شناسید؟

این هنر فراموش شده را می شناسید؟

پیلانو: رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم می گوید: هنر «ماشو بافی» که یکی از میراث های هنری و فرهنگی خلیج فارس است، فراموش شده و نیاز به باز زنده سازی دارد.
عبدالرضا دشتی زاده در گفت وگو با ایسنا درباره وضعیت «ماشو بافی» هنر سنتی روستای «کنارسیاه» بیان کرد: این عبای پشمی که بیشتر به وسیله ساربان ها بافته می شد، پوششی مناسب برای سفرهای دریایی ملوانان به آفریقا و هند بوده است.
او با اشاره به اینکه آخرین بافنده ماشو بافی یوسف عبدالله بوده که حدود ۲۰ سال پیش از دنیا رفته است، اظهار داشت: با همکاری دهیاری و شورای روستای کنارسیاه با خانواده آخرین ماشو باف جزیره قشم مصاحبه هایی انجام شد. نمونه ای از این هنر را حلیمه دختر ۹۵ ساله مرحوم عبدالله نشان داد که در میان وسایل قدیمی نگهداری می شد. به قول حسن فرزند دیگر عبدالله مرحوم پدرش ۲۰ سال پیش به رحمت خدا رفته است و آنها این حرفه را به صورت خانوادگی انجام می داده اند.
رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه متاسفانه تمام وسایل کارگاه کوچک عبا بافی که در این منطقه وجود داشته، از بین رفته است، اضافه کرد: این میراث هنری باید در لیست میراث ناملموس کشور ثبت گردد. از طرفی باید با دعوت از عبابافان سنتی در مناطق دیگر به باز زنده سازی ماشو بافی در این منطقه کمک کرد. روشن است که احیای این میراث هنری سبب تولید اشتغال جوانان روستای کنار سیاه و دیگر روستاهای جزیره می گردد.
دشتی زاده اظهار نمود: جزیره قشم در خود کسانی دارد که گنجینه های این سرزمین هستند. این افراد معمولا در گمنامی از بین ما می روند و هیچ یادی از آنها نمی گردد. این گنجینه های انسانی خالق خیلی از میراث های هنری و فرهنگی خلیج فارس هستند.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، طبق بررسی های مردم شناسی که چند ماه اخیر در جزیره قشم انجام شده است، نوعی عبای ضخیم به نام «ماشوبافی» در گذشته انجام می شد که امروزه هیچ اثری از آن نیست.