نگاهی به وضعیت موسیقی کودک کودکان را دست کم می گیرند!

نگاهی به وضعیت موسیقی کودک کودکان را دست کم می گیرند!

به گزارش پیلانو مهدی آذرسینا درباره ساخت موسیقی برای کودکان می گوید: گاهی افرادی که برای کودکان موسیقی می سازند، گمان می کنند که چون مخاطبان آنها کودک هستند، نیازی نیست که موسیقی جدی، دقیق و سطح بالا و ماندگار بسازند. در نتیجه با دست کم گرفتن مخاطبان خود، کار را خراب می کنند.
این نوازنده و آهنگساز درباره علت ساخته نشدن آثار موسیقایی قابل قبول برای کودکان، به ایسنا اظهار داشت: آهنگسازان موسیقی کودک باید همه ی جوانب کار را در نظر بگیرند؛ به این صورت که اول آهنگساز باشند چون ساخت موسیقی در هر زمینه ای چه برای کودک و چه برای بزرگسال کار هر کسی نیست. همین طور آهنگسازی که برای بچه ها موسیقی می نویسد، لازم است تعلیم دیده و تحصیلکرده و متخصص باشد.
این هنرمند به صحبتهایش افزود: آهنگساز باید موسیقی ایران را حداقل در حد قابل قبول بشناسد؛ برای اینکه وقتی که قرار بر نوشتن یک داستان کودکانه برای بچه های ایران زمین است اهتمام می نماییم در درجه اول آنرا به زبان فارسی بنویسیم، چون مقرر است بچه ها آنرا متوجه شوند و با آن ارتباط برقرار کنند؛ پس وقتی کلام فارسی هست، موسیقی هم باید هویت ایرانی داشته باشد.
او که در ایام آخر سالِ ۹۹، چهار جلد کتاب برای آموزش موسیقی به کودکان منتشر و اجرائی از آهنگ های خودرا برای کوکان در قالب دو سی دی با کتاب ها همراه کرد، دراین زمینه توضیح داد: انتشار این کتاب ها در امتداد این ذهنیت من است که موسیقی تا چه حد برای تعلیم و تربیت و ساخته شدن شخصیت فکری و اجتماعی بچه ها که نهایتا آینده سازان این سرزمین خواهند بود، مفید می باشد. به نظرم هیچ تعلیم و تربیتی بدون هنر به ویژه هنر موسیقی نمی تواند کامل باشد. تمام تلاش من برای تدریس موسیقی، تشویق والدین برای آموزش موسیقی به کودکانشان، نوشتن کتاب برای آموزش موسیقی به آنها و ساخت و ضبط موسیقی برای کودکان به این علت است که معتقدم موسیقی می تواند وجود انسان ها را پاک، توانا، چالاک و هوشمند سازد.
آذرسینا افزود: از آنجائیکه می دانم آموزش موسیقی تا چه حد مهمست و از سویی آموزش را برای تجربیاتی که دارم و طی سال ها لطمه شناسی کرده ام و نقصها آنرا پیدا کرده ام، فکر کردم که باید از پایه متد درستی را ارائه داد و سپس برای آن متد مربیان کارآزموده و تعلیم دیده تربیت کرد تا اینکه مردم متوجه ارزش آموزش موسیقی به فرزندان خود شوند و پدر مادرها به این سمت گرایش پیدا کنند و بتوانند بنابر امکانات خود موسیقی را در اختیار تعلیم و تربیت کودکان شان قرار دهند.
او افزود: کتاب اول، درس های ریتم است؛ برای اینکه ریتم بیشتر از ۵۰ درصد کل موسیقی و با اهمیت ترین رکن موسیقی برای همه به ویژه کودکان است. درواقع ریتم ریاضی موسیقی است و بچه ها از همان ابتدا باید بتوانند نظم زمان را حس کنند؛ چون تا زمانی که موفق به این کار نشوند صحبت از موسیقی برایشان فایده ای ندارد و جنبه تربیتی موسیقی نیز نمی تواند خیلی مفید واقع شود؛ بدین سبب کودکان در کار کردن با ریتم برای تمام مهارت های لازم در راه زندگی آماده می شوند و با ساده ترین مفاهیم موسیقی هم آشنا می شوند.
این هنرمند درباره کتاب های دوم و سوم و چهارم موسیقی کودکان توضیح می دهد: این کتاب نیز «ساز و آواز» نام دارد که آنجا هم عامل اصلی دیگری که ملودی است و موضوع فرکانس ها، بوسیله نواختن ساز و آواز به بچه ها آموزش داده می شود.
کتاب سوم نیز نظریه است. بچه ها در اینجا با علم موسیقی آشنا می شوند. موسیقی در ابتدا یک هنر است و بعد علم می تواند آنرا تجزیه و تحلیل و قواعدی برای آن پیدا کند که در کتاب سوم آن قواعد درحد نیاز کودکان آموزش داده می شود. کتاب چهارم هم آهنگ هایی است که برای بچه ها به شکل های ساده ساخته ام. این چهار کتاب به همراه اجرای ۱۶ آهنگ که به دو شکل مختلف اجرا شده، انتشار یافته است.
وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که چاره ساخت موسیقی استاندارد برای کودکان چیست؟ پاسخ داد: باید افرادی که اهل هنر و موسیقی و دلسوزِ فرهنگ و هنر و مردم هستند، در کنار هم برای ساخت موسیقی مناسب کودکان تلاش کنند. چند سال پیش به صداوسیما دعوت شدم و طی دو سه جلسه بعنوان کارشناس موسیقی کودک حضور داشتم. کتاب ها و سی دی هایم را نیز همراه با خود بردم و بارها تلاش کردم که آنها را برای کودکان معرفی و پخش کنند ولی متأسفانه اتفاقی نیفتاد.
آذرسینا اشاره کرد: تا زمانی که بدون به کارگیری افراد متخصص تنها در حد تقلید و تظاهر و تنها برای پر کردن زمان برنامه ها از موسیقی استفاده شود، نتیجه همین خواهد شد. موسیقی باید برای همه بچه ها باشد، من تلاش هایی کردم که موسیقی به خاطر خاصیت های تربیتیش در مدارس در حد آشنایی کودکان آموزش داده شود ولی این اتفاق رخ نداد. البته حالا جای خوشی است که مردم تا حد زیادی آنچه را که می شنوند ارزیابی و قضاوت می کنند و می فهمند ولی این درک و ارزیابی باید در سطح بالاتری صورت بگیرد تا جایی که وقتی اثری ضعیف برایشان پخش شود اعتراض کنند.

مهدی آذرسینا

منبع: