این موزه هنوز خانه تکانی نشده است!

این موزه هنوز خانه تکانی نشده است!

شرایط موزه هنرهای تزیینی اصفهان هم اکنون به شکلی است که بنظر می رسد فراموش کرده اند این موزه و عمارت زیبا را در روزهای نوروز خانه تکانی کنند!
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، بیش از ۲۰ سال است که موزه هنرهای تزئینی اصفهان را در عمارتِ «رکیب خانه» جا داده اند؛ یعنی در عمارتی که از دوره صفوی ها و برای نگهداری لوازم سوارکاری و یراق آلات اصطبل استفاده می شد.
«رکیب خانه» را به دستور شاه عباس اول ساختند، شاید بنا بر این هم پس از برکناری حکومت صفوی ها، این عمارت تاریخی دست نخورده باقی ماند و به ساختمانی متروک و تاریک تبدیل شد؛ تا صدراعظمِ فتحعلی شاه، آنرا بار دیگر احیا کرد و حتی در زمان حکومت «ظل السلطان» آن بنا برای محل زندگی وی برگزیده شد. اما کاربری این عمارت در دوره پهلوی اداره آمار و ثبت احوال اصفهان تغییر پیدا کرد.
و سرانجام با پیروزی انقلاب این عمارت مرمت و تصمیم گرفته شد تا اشیای تاریخی که در موزه هنرهای تزئینی تهران وجود داشت را به «رکیب خانه» صفوی ها منتقل کنند و سرانجام تابستان ۱۳۷۵ گنجینه های تزئینی رسما افتتاح و بهره برداری شد.

هر چند گنجینه هنرهای تزیینی در هفت بخش در این عمارت قدیمی به نمایش درآمده است، اما در توجه و رسیدگی به این بنا، آن هم پس از گذشت دوره ای تعطیلی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا که گریبان همه موزه ها و بناهای تاریخی کشور را گرفت، نبود برنامه ریزی برای ساماندهی این بنای تاریخی بیشتر به چشم می خورد، همانطور که این آشفتگی ظاهری چشم آزارتر است نسبت به زیبایی هایی که در این موزه و عمارت می تواند چشم نواز باشد.

کثیفی موزه فقط به سیاهی های باقی مانده از جای پاها روی بدنه سفید عمارت در بخش پایین دیوارها نیست، زباله های کوچک و متوسط ریخته شده پشت صندلی ها و گرد و غبار فراموشیِ نشسته روی آثار و فضای داخلی تعدادی از ویترین ها هم نشان میدهد که گویا هنوز نوروز به این موزه وارد نشده است.

در این شرایط شاید بتوان با چشم پوشی از تَرَک های قدیمی باقی مانده روی سقف ها و دیوارها به سبب نبود اعتبار گذشت، ولی حالا که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به انجام سفر و گردشگری در طول دست کم یک ماه گذشته مُصر بود و مردم را به برگزاری سفرهای نوروزی تشویق می کرد و ستادهای تسهیلات گردشگری همچنان فعال اند، نمی توان از صحنه های کثیف ثبت شده روی دیوارها، سوراخ ها، بی توجهی نسبت به شکستگی پنجره ها و سست شدن پایه ی اُرُسی های موزه و چند ده نکته ریز و درشت دیگر در این موزه چشم برداشت.
در ادامه تصاویری از این موزه را می بینید که ششم فروردین ۱۴۰۰ توسط خبرنگار ایسنا ثبت شده اند.