نابینایان هم نقاشی می کشند بعلاوه تصاویر

نابینایان هم نقاشی می کشند بعلاوه تصاویر

باآنکه لازمه نقاشی کشیدن دیدن و الهام گرفتن از طبیعت است اما این بدان معنا نیست که نابینایان نمی توانند نقاشان خوبی باشند.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، الجزیره در گزارشی نوشته است: حدود ۳۳ میلیون نفر در دنیا از نابینایی رنج می برند. نابینایان در طول شبانه روز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند تا زندگی طبیعی شان را بگذرانند اما این نقص مانع از آن نشده است تا هنرمندان روشندل آنچه را که نمی بینند نتوانند ترسیم کنند. آنها گاهی شاهکارهایی خلق می کنند که نقصشان را به چالش می کشد.
شاید باورش سخت باشد که یک فرد نابینا بتواند ابزار نقاشی به دست گرفته و تصاویری را که نمی بیند خلق کند اما در سراسر دنیا هنرمندان نابینایی هستند که این قابلیت را دارند.
تنها ۱۰ درصد از نابینایان قادر به مشاهده هیچ چیز نیستند و بقیه با تحریکات مغزی بعضی از اشکال ساخته شده از نور را می بینند. یعنی ۹۰ درصد نابینایان می توانند بعضی از اشیاء و نورها را با درصدهای مختلفی بینند. هر یک از نابینایان شرایط خاص خویش را دارند و نابینایی برایشان به معنای تاریکی مطلق نیست.
یک شخص که به صورت کامل بینایی خویش را از دست داده است این طور توصیف کرده که می تواند رنگ هایی متغیر و هاله هایی از اشکال هندسی را ببیند.
توانایی نقاشی کشیدن نابینایان هم به مقدار دیدی که نسبت به نورها دارند و تشخیص نورها و سایه هایی که می بینند مربوط می شود. راه هایی وجود دارد که بتوان این قابلیت را در اشخاص افزایش داد؛ مانند افزایش نور مکان یا استفاده از تابلوهایی بزرگ تر.
بعضی از آنها می توانند رنگ ها را تاحدودی تشخیص دهند و برخی با لمس اشیاء در کشیدن آنها بهتر عمل می کنند. تمرین زیاد در این رابطه می تواند نابینایان را به نقاشان خوبی بدل کند.
یکی از هنرمندان تجسمی نابینا کیت اسمون است. این هنرمند بریتانیایی مناظری از طبیعت اسکاتلند را بر مبنای گشت و گذار زیادی که در آنها داشته می کشد. او تابحال از بیشتر از صد کوه بالا رفته و خیلی از آنها ترسیم کرده است.
امجاد مطیری هم هنرمند زن نابینایی از عربستان است؛ او با یک بیماری ژنتیکی که به تدریج بینایی اش را از بین می برد متولد شد؛ امجاد با ابزار مختلفی همچون خودکار و رنگ های مختلف نقاشی می کند. وی همینطور می تواند نقاشی دیجیتالی انجام می دهد.
او نقاشی هایش را در فضای مجازی با کاربران به اشتراک می گذارد و مبادرت به برگزاری نمایشگاهی خصوصی هم کرده است. امجاد ۲۷ تابلو را در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته است. وی همینطور در افزایش آگاهی درباره مشکلات نابینایان و کمک به آنها به منظور زندگی کردن به شکلی طبیعی فعال است. این هنرمند نابینا درباره شیوه طراحی اش می گوید که فقط می تواند نور و سایه را تشخیص دهد و نمی تواند رنگ ها را تشخیش دهد. او برای نقاشی کردن رنگ ها و اصول نقاشی را حفظ می نماید.
نمونه هایی از نقاشی های امجاد مطیری که در اینستاگرام به اشتراک می گذارد:

اشرف ارمغان، نقاش ترکیه ای از مشهورترین نقاشان نابینا در جهان است. او تابحال ۲۰ نمایشگاه در ترکیه، هلند و جمهوری چک برپا کرده است. چیزی که او را از دیگران متمایز می کند این است که او نابینا متولد شده و از کودکی نوشتن و نقاشی کردن را خودش آموخته است. اشرف ارمغان با استفاده از حس لامسه اش نقاشی می کشد. او با انگشتان دست از رنگ های روغن استفاده و صبر می کند تا رنگ ها خشک شوند و رنگ جدید را به کار می برد تا رنگ ها با هم قاطی نشوند.
اشرف ارمغان

منبع: