به قلم پژمان طاهری؛ چهار مضراب برای سنتور خواندنی شد

به قلم پژمان طاهری؛ چهار مضراب برای سنتور خواندنی شد

به گزارش پیلانو چهار مضراب برای سنتور عنوان یکی از تازه ترین آثار انتشار یافته در حوزه تالیفات موسیقایی است که به قلم و پژوهش پژمان طاهری پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، کتاب «چهارمضراب برای سنتور» به پژوهش، آهنگسازی و اجرای پژمان طاهری به همراه یک لوح فشرده در اختیار شنوندگان و علاقه مندان موسیقی ایرانی قرار گرفت.
پژمان طاهری درباره این اثر نوشته است:
«چهارمضراب های پیشِ رو در حدفاصل سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۸ ساخته شده و ترتیب آنها در این کتاب بر اساس زمان ساخت آنهاست.
اکثر این چهارمضراب ها به صورت گروهی اجرا یا ضبط شده که شماری از آنها در آلبوم هایی مانند امیرکبیر و سوگواران خموش و هم برنامه «بار دیگر شهری که دوست می داشتم»، انتشار یافته و تعدادی دیگر، با وجود ضبط استودیویی، تابحال انتشار نیافته است.
نت نویسی قطعات این کتاب با عنایت به اجرای آنها با ساز سنتور صورت گرفته است، ازاین رو برای اجرای این قطعات با دیگر سازها یا گروه نوازی، تغییرات متناسب با امکانات اجرایی آن سازها اجتناب ناپذیر است. پیداست که موسیقی به صورت کامل و با تمام جزئیات و حالات به خط نت درنمی آید، ازاین رو هنرجویان، برای اجرای دقیق و صحیح این قطعات، بی نیاز از راهنمایی معلمان خود نخواهند بود»
پژمان طاهری همچون هنرمندانی است که از هفت سالگی نوازندگی سنتور را نزد جواد داوری شروع کرده است. این هنرمند از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۷۷ نزد مجید کیانی به فراگیری ردیف میرزا عبدالله پرداخت. طاهری بعد از فارغ التحصیلی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، به فعالیت حرفه ای در عرصه آهنگسازی و گروه نوازی روی آورد و گروه ایرانی را که در همان سالهای دانشجویی به همراه برادر خود، اردوان طاهری بنیان نهاده بود تا به امروز، هدایت کرده است.
وی تحصیلات خویش را در سال ۲۰۰۳ در شهر وین در رشته آهنگسازی الکتروآکوستیک ادامه داد و بعد از آن از سال ۲۰۰۴ در مقطع دکتری اتنوموزیکولوژی، تحت نظر پروفسور گرلینده هاید و رودیگر لولکر به نگارش رساله دکتری خود پرداخت. در سال ۱۳۷۵ پژمان طاهری به عضویت گروه شیدا درآمد و حاصل آن کنسرتهای مختلف به همراه مرحوم محمدرضا لطفی در شهرهای پاریس، لندن، زوریخ، مونیخ، ونیز و فلورانس بود.
از پژمان طاهری آلبوم های «ریشه در خاک»، «اشعار مولانا»، «سوگواران خموش» با صدای علیرضا قربانی و «امیرکبیر» به خوانندگی شهرام ناظری تابحال به بازار آمده است.
«یک الف ناقابل» هم یکی از فیلم هایی است که با آهنگسازی پژمان طاهری در سالهای دور برنده موسیقی جشنواره سینمای مستند شده بود.
آوانگاری آثار حبیب سماعی به همراهی اردوان طاهری، تنظیم و آوانگاری هشت تصنیف قدیمی در دستگاه شور به روایت محمدرضا شجریان، آوانگاری آثار سید حسین طاهر زاده و به چهارده روایت، همچون کتاب های انتشار یافته پژمان است. وی همینطور در ژانر موسیقی الکترو اکوستیک دست به تجربه نوینی در سال ۱۳۸۱ زد که با نام «طرحی نو» با تکنوازی جمشید عندلیبی و شادی فتحی به مدت چهار شب در تالار وحدت تهران روی صحنه رفت.