در مراسم افتتاح مکتب خانه موسیقی نواحی خراسان جنوبی تاکید شد قبل از آنکه دیر شود موسیقی نواحی را ثبت کنید!

در مراسم افتتاح مکتب خانه موسیقی نواحی خراسان جنوبی تاکید شد قبل از آنکه دیر شود موسیقی نواحی را ثبت کنید!

مکتب خانه موسیقی نواحی و خانه فرهنگ و هنر خراسان جنوبی افتتاح شد.
به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم تنطیم اساسنامه دقیقی برای مکتب خانه تصریح کرد تا صیانت کننده هنرهای موجود و بنیان گذار آثار در حوزه های صنایع دستی، هنرهای تجسمی، نمایشی و سینما در کنار موسیقی نواحی باشد.
صفی پور همینطور از برنامه ریزی برای طرحی تحت عنوان «کمک به آموزش و صیانت از هنرهای بومی در معرض فراموشی» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاع داد و اضافه کرد: آمادگی پیگیری کمک به مکتب خانه موسیقی خراسان جنوبی از محل این طرح را داریم. در شرایط فعلی که با هجوم بخش های فرهنگی غیر ایرانی مواجه هستیم، اولویت پشتیبانی از هنرهای بومی و نواهای مقامی و سنتی است.

همینطور حسن رمضانی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در این مراسم با بیان اینکه در استان امکان ضبط فنی قطعات موسیقی وجود ندارد، اظهار داشت: در جهت حفظ، حراست و اشاعه موسیقی مقامی و نواحی استان باید مستندسازی کرد. خراسان جنوبی علیرغم داشتن ذخایر با ارزش فرهنگی و هنری سال ها در سایه بلند خراسان بزرگ بوده و ظرفیت های گسترده آن ناشناخته مانده است.
به قول وی حالا با آغاز فعالیت مکتب خانه موسیقی نواحی استان و خانه فرهنگ و هنر، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می رود در جهت معرفی و مستندسازی ذخایر با ارزش فرهنگی و هنری استان مساعدت داشته باشند.

رمضانی با بیان اینکه اگر در طول تاریخ توانستیم فرهنگ ایرانی را پاس بداریم، حاصل کوشش و ممارست در مستندسازی بوده است، افزود: متاسفانه خیلی از هنرمندان بااستعداد خراسان جنوبی به علت نبود مستندی از آثار آنها، فراموش شده اند.

وی ضمن اشاره به این که سهم دولت ها در این مورد اندک بوده و هر آنچه تابحال اتفاق افتاده حاصل تلاش هنرمندان است، خطاب به مسؤلان حاضر در جلسه اظهار داشت: در استان امکان ضبط فنی قطعات موسیقی وجود ندارد، بنابراین تقاضا داریم در جهت حفظ، حراست، مستندسازی و اشاعه موسیقی مقامی به این مجموعه کمک کنید.

منبع: