چهره‏ نگاری قاجاری روی بشقاب سفالی شبیه‏ سازی شد

چهره‏ نگاری قاجاری روی بشقاب سفالی شبیه‏ سازی شد

به گزارش پیلانو پژوهش و اجرای چهره پردازی دوره قاجاری بر روی بشقاب سفالی به منظور شناخت روش کار توسط هنرمند رشته‌ی سفال و سرامیک انجام شده است.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده، رئیس گروه پژوهشی پژوهشگاه با بیان این خبر، اظهار نمود: تک چهره‏ نگاری در عصر قاجار به اوج خود رسید و ویژگی‏ های انسانی تحت عواملی تغییر نمود. هنر نقاشی و نگارگری متأثر از هنر اروپایی، به سمت طبیعت ‏پردازی و فاصله گرفتن از فرم‏ های تجریدی و انتزاعی متمایل شد و فضایی با چشم‏ انداز نقوش متنوع گیاهی و انسانی به وجود آورد.
شریف زاده از ویژگی‏ های نقوش این دوره را تاکید بر شاخصه‏ های اروپایی نظیر سایه ‏پردازی و پیکرنگاری دانست و خاطرنشان کرد: کاربرد رنگ های متنوع و جدید مانند قرمز، نارنجی و صورتی در این دوره متداول شده بود و این نقوش نوعی تعامل هویتی با شرایط جامعه را نشان می‏داد.
به قول رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی در این دوره انسان ‏هایی اشرافی با چهره ‏های شاد و متبسم، چهره‏ هایی با حالت سه رخ و ساده شده، بدن هایی به حالت نیم تنه با لباس هایی به شکل چند خط ساده در رنگ‏ های لاجوردی، قرمز مایل به قهوه ای و سفید ترسیم می شده اند.
او نقوش، راه‏ راه و فلس مانند بر روی لباس ها، گردنبند مروارید، موهای فر داده شده و لباس ‏های اروپایی با یقه‌ی باز را از مشخصه ‏های نقوش درباری آن دوره خواند و اظهار داشت: ازاین رو تلاش بر آن شده در این اثر نقوش انسانی با تکنیک هفت رنگی و رولعابی با عنایت به دانش روز بر روی بشقاب انجام گیرد.
شریف زاده با اشاره به اینکه شبیه‏ سازی از نقوش چهره‏ نگاری لوح های قاجاری بر روی بشقاب سفالی به قطر ۳۰ سانتی‏متر با روش زیر لعابی و آبرنگی توسط رعنا بهرامی ‏فر انجام شده است، اضافه کرد: نمونه حاضر برگرفته از بشقاب سفالی با طرح بزمی و از تولیدات اواخر دوره قاجار است که در تهران ساخته می شده و بیشتر بر نقوش تاریخی، سلطنتی و مضامین میدان جنگ و صحنه های روزمره و بزمی تاکید داشته و هم اکنون در موزه هنرهای اسلامی مالزی نگهداری می شود.
رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از خصوصیات این کار بر ترکیب بندی مقامی در آن اشاره نمود که خدمه به شکل ریزتر در پایین و شخصیت های اصلی به شکل بزرگتر در بالا تصویر شده اند و اظهار داشت: اصولا از شاخصهای این دوره و این اثر وجود تقارن محوری در ایجاد تعادل در تصویر است.
وی در ادامه ضمن اشاره به روند انجام این طرح اظهار نمود: بعد از انتقال نقوش، قلم ‏گیری و لعاب ‏گذاری با تکنیک زیرلعابی و آبرنگی بر روی بدنه‏ های سفالی لایه‌ی رویی آن با حالتی شیشه ‏ای و شفاف فیکسه شده و برای پخت در دمای ۹۶۰ درجه‌ی سانتی ‏گراد آماده می ‏شود.

منبع: