سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر در آینه مهر؛ تجسمی فجر محدودیتی برای ‏‏تصویرگران ندارد

سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر در آینه مهر؛ تجسمی فجر محدودیتی برای ‏‏تصویرگران ندارد

به گزارش پیلانو محسن حسن پور اعتقاد دارد باید دقت کنیم که خیلی از ‏هنرمندان تمایل دارند که در جشنواره های ‏تخصصی شرکت نمایند و افراد جدید که به این فستیوال ‏می آیند، آرزو دارند که به بازار کار ‏هم برسند.

به گزارش پیلانو به نقل از ستاد اطلاع رسانی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، محسن حسن پور ‏‏تصویرگر نام آشنای کشور و عضو شورای سیاست گذاری سیزدهمین جشنواره هنرهای ‏تجسمی ‏فجر در ارزیابی برگزاری سیزدهمین دوره این جشنواره اظهار داشت: حرکت ‏جشنواره تجسمی ‏فجر و عملکرد آن در این چندساله خیلی خوب و مثبت بوده است. گرایش هایی که نسبت به هنرها ‏و هنرهای نوین داشته قابل تحسین است. البته باید در نظر داشته ‏باشیم که باتوجه به برگزاری نمایشگاه های تخصصی در طول سال توسط انجمن ها یا گالری ها، بسیاری از مخاطبان جشنواره فجر ‏شکار می شوند، با این وجود، اقدام هایی که برای فروش ‏آثار انجام می شود، از جاذبه های مهم برای ‏حضور افراد در این رویداد به شمار می آید.
وی ضمن اشاره به اینکه یکی از محورهای این جشنواره ایجاد گفتگو بین هنرهاست، بیان نمود: ‏گفتگو ‏بین هنرها در یک دهه اخیر بسیار شدت یافته است. بدین صورت که دیگر دانشجویان ‏و هنرمندان، خودشان را به یک قالب محدود نمی کنند بلکه تلاش دارند که در حیطه های ‏مختلف وارد شوند. اما ‏تجارب آنها امکان دارد آکادمیک نباشد، یعنی به صورت خودجوش ‏دنبال این مهارت ها رفته اند.‏
حسن پور افزود: اساسا کسب تجربه های نو و متفاوت بخصوص برای نسل جوان بد نیست. چونکه ‏ممکن است هنرمندان فرهیخته بخواهند که در حیطه تخصصی خود کارشان را ادامه ‏دهند، البته ‏برخی از آنها هم این کار را شروع کرده اند. یعنی هم اکنون خیلی از ‏هنرمندان پیشکسوت بینارشته ای کار می کنند. به صورت مثال، یک هنرمند نقاش، هم اکنون مجسمه ‏و حتی ترکیب نقاشی و ‏مجسمه را هم کار می کند. همینطور خیلی از هنرمندان، در بخش هنرهای محیطی کسب تجربه ‏می کنند.‏
وی اظهار نمود: باید پذیرفت که در دنیای امروز، یک هنرمند دیگر فقط در یک رشته فعال نیست. ‏این گرایش نشان دهنده بازار کار برای این رشته هاست و همینطور مبین این است که ‏تلفیق هنر ‏کلاسیک و جدید می تواند راه گشای خیلی از خلاءها باشد.‏
این عضو شورای سیاست گذاری جشنواره تجسمی فجر در مورد برنامه ها برای پیشبرد ‏رشته ‏تصویرگری در این جشنواره هم بیان نمود: من در جشنواره تجسمی فجر، محدودیت ‏زیادی برای ‏رشته تصویرگری ندیدم. در خیلی از جشنواره های تخصصی که در خود ‏ایران هم برگزار می شود، اکثراً یک محور موضوعی دارند اما این جشنواره این طور نیست و ‏هنرمندان می توانند با هر ‏موضوعی کار کنند. البته گاهی اوقات شاید بد نباشد که برای ‏جوانان چالشی را به وجود بیاوریم. ‏چالشی که می تواند از شعرا، داستان ها، اساطیر و… الهام گرفته شود. باید دقت کنیم که خیلی از ‏هنرمندان تمایل دارند که در جشنواره های ‏تخصصی شرکت نمایند و افراد جدید که به این فستیوال ‏می آیند، آرزو دارند که به بازار کار ‏هم برسند. اگر ارشاد بتواند یک تضمین کاری به شرکت ‏کنندگان بدهد، می تواند در جذب ‏هنرمندان بیشتر بسیار مؤثر باشد.
وی درباره اینکه آیا جشنواره تجسمی فجر توانسته مخاطب محور باشد هم اظهار داشت: اگر مخاطب عام را ‏مدنظر قرار دهیم بله مخاطب محور بوده است. اما در معنای کلیت، بسیاری از هنرهای ‏جدید ابزارهایی را برای نمایش لازم دارند که اگر جشنواره یک فضای ثابتی را می داشت که ‏براساس ‏گرایش ها، امکانات در اختیار هنرمندان قرار می دادیم، چه بسا مخاطبان وسیع تری ‏جذب این ‏رویداد می شدند. هم اکنون برای نمایش آثار عکس و یا پوستر هم محدودیت ‏داریم، چه رسد ‏به اثر هنرمندی که احتیاج به اجرا در محیط دارد. وقتی هنرمندان بدانند که اثر ‏راه یافته آنان به جشنواره،، مکان مناسب برای عرضه دارد، اساسا انگیزه بیشتری برای شرکت ‏پیدا می کنند. در بعضی ‏مواقع آثار عکاسی، گرافیک و یا تصویرگری، تداوم مبحث دارند و ‏می‬ طلبد که در چند اثر با مخاطب ‏صحبت کنند، اینجاست که مبحث فضای فیزیکی مدنظر ‏قرار می گیرد. وگرنه جشنواره فجر ‏مخاطب خویش را دارد. ‏
حسن‬‬ پور افزود: از طرفی علاوه بر فضای فیزیکی باید دقت کنیم که جشنواره های بین المللی ‏چطور اقدام می کنند. به نظرم وزارت ارشاد می تواند علاوه بر خرید آثار، از هنرمند ‏بخواهد که اثرش را به فضای محیطی بیاورد. اگر بتوان آثار خریداری شده در هرسال را به جای نصب کردن در لابی ها، ‏در یک مکان عمومی بعنوان موزه فجر، قرار دهند ‏مخاطبان عام هم می توانند این آثار را ببینند.‏
وی همینطور ضمن اشاره به مطالبه های هنرمندان تجسمی برای ارتقای سطح کیفیت جشنواره هم ‏گفت: ‏در حال حاضر وسایل هنری بسیار گران شده و بازار کار هم آشفته است. وقتی ما در ‏دهه ۷۰ در ‏جشنواره یا نمایشگاه شرکت می کردیم، علاوه بر جایزه، در بسیاری از مواقع، ابزار ‏هنری به هنرمند ‏می دادند، همین هم اکنون هم می شود این کار را انجام داد. همینطور می توان با انجمن ها و مکان های ‏آموزشی تعامل بیشتری داشت تا دانشجویان با آمادگی بیشتر وارد جشنواره ‏شوند و خیالشان هم ‏راحت باشد که کار آنها به حدی از پختگی رسیده که می تواند آینده شغلی شان را تحت تاثیر قرار ‏دهد.
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن ۹۹ در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار ‏می شود.‏

منبع: