ایده ای که اجرایی شد؛ برادران دوقلوی اصفهانی و طرح آواز کوتاه

ایده ای که اجرایی شد؛ برادران دوقلوی اصفهانی و طرح آواز کوتاه

به گزارش پیلانو برادران دوقلوی اصفهانی که طی سالهای اخیر در حوزه خوانندگی موسیقی ایرانی فعالیتهای گوناگونی را از سر گذرانده اند، در یک اقدام ابتکاری طرح آواز کوتاه را اجرا کردند.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، علی سعیدی و محمد سعیدی برادران دوقلوی اصفهانی که طی سالهای اخیر در حوزه خوانندگی موسیقی ایرانی فعالیتهای گوناگونی را از سر گذرانده اند، در یک اقدام ابتکاری طرح آواز کوتاه را اجرا کردند.
در متنی که توسط برادران دوقلوی آواز ایرانی انتشار یافته، آمده است:
ایده آواز کوتاه به مانند و مثابه فیلم کوتاه در سینما، داستان کوتاه در ادبیات و تک بیت و ضرب المثل ها در اشعار شاعران است که دارای ایجاز است و پیام. در زمانه ای که مخاطب، بی حوصله و عجول است برای رسیدن سریع به اصل مطلب (که البته این خصوصیت و خصلت بشر امروز، تنها در شنیدن موسیقی خلاصه نشده که در خوردن غذا، حمل و نقل و مسافرتش و … کاملاً مشهود است) و حوصله ای برای شنیدن پیش درآمد و رسیدن به آواز را ندارد (حتی حوصله ندارد منتظر بماند تا پس از درآمد، آواز خوان به کلام برسد) طرح اجرای آواز کوتاه را مطرح کردیم.
آوازی که با کمک از کلام، کلامی که دارای پیام است، پیامی که در جهت زندگی جامعه امروز است و رنگ اجتماعی و حتی انتقادی به خود می گیرد می تواند مخاطب را جذب نماید و با شنیدن آواز ایرانی او را محفوظ کند.
آوازی که در یک گوشه (از گوشه های ردیف آوازی) است. یک گوشه، که خود یک آواز کامل است و فراخور حال مخاطب امروز. در یک دقیقه اجرا می شود و به قول اساتید گذشته این هنر «یک خط آواز»
و این دفعه آواز ایرانی را با دیگر هنرهای ایرانی به تصویر کشیده ایم. تصویری که هر بار معرّف یکی دیگر از هنرهای ایرانی است. مانند قالیبافی (فرش ایرانی)، مانند معماری ایرانی و آشنایی مخاطب با فضاهای بکر معماری ایرانی
امید که این طرح بیشتر و بیشتر مخاطب امروزی را به سمت آواز ایرانی بکشاند و سربلند از رسالتش.

منبع: