اعلام جزئیات هنر کارت

اعلام جزئیات هنر کارت

به گزارش پیلانو مدیر عامل صندوق اعتباری هنر در نشست خبری هنر کارت به ارائه توضیحاتی درباره نحوه استفاده از این کارت پرداخت.
به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی صندوق اعتباری هنر، نشست خبری هنر کارت بامداد امروز ۲۳ آذرماه با حضور سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و مصطفی خادم المله مدیرعامل هنرکارت در تالار رودکی برگزار گردید.
سیدزاده در ابتدای این نشست اظهار داشت: ما در طراحی این کارت می خواهیم هرچه بیشتر فاصله خودمان را با اهالی فرهنگ و هنر کم نماییم. بنا داشتیم جامعه مخاطب خویش را در یک ارتباط پیوسته نگه داریم. همین هم اکنون صندوق نزدیک هشتاد هزار عضو دارد. این اعضا کسانی هستند که در طول دو تا سه سال گذشته به صندوق اضافه شده اند و بیشتر از صد در صد رشد داشته ایم. ما در اینجا تولید آهن و سیمان و محصول نداریم که اگر رشدمان زیاد شد، خوشحال شویم. شادمانی ما از شناسایی فعالان فرهنگی و هنری است. گسترده ترین شبکه هنر در کشور موسیقی است. در هر شهر و شهرستان فعال حوزه موسیقی داریم بخصوص موسیقی محلی که در شهرستان ها و شهرها پررونق است. بر همین مبنا شناسایی آنها یکی از وظایف ما بود بسیاری از آنها خبر نداشتند که حتی صندوق اعتباری هنر وجود دارد. به این جامعه از این زاویه رسیدگی نشده و کسی نیامده بود در شهرها و نقاط مختلف بگردد تا کسانی را که فعال بودند اما شناخته نشده بودند، پیدا کنند. از همین رو ثبت این هشتاد هزار نفر برای من افتخاری است. من فکر می کنم این هنرمندان سلبریتی های اصلی ما در استان ها و شهرستان ها هستند. بعضی از آنها اعتبار زیادی در منطقه خود دارند که ندیدن آنها ظلم به پتانسیل کشور بود. جامعه فرهنگی هنری ما فقط به جشنواره فجر منحصر نمی گردد. در کل شبکه نمایش خانگی رد پای هنر نواحی وجود ندارد در حالیکه اگر به یک شهرستان بروید می بینید کسی برایش مهم نیست که آخرین ترک یک خواننده پاپ چه بوده و شاید اصلا به آسانی او را نشناسد بلکه موسیقی محلی خویش را به خوبی می شناسند و گوش می دهند. وقتی وجه همت خویش را بر این گذاشتیم باید خدمات خویش را هم گسترش می دادیم از همین رو تعداد بیمه شدگان افزایش پیدا کردند. نزدیک به ۳۸ هزار نفر بیمه تأمین اجتماعی و نزدیک به سی هزار نفر بیمه تکمیلی هستند. حتی اگر کسی هم بیمه نبوده تلاش کرده ایم از مسیر بیمه عبور کند تا کسی نگران هزینه بیماری نباشد. خدمات آنلاین هم مهم می باشد هم اکنون برای همه افراد پروفایل درمانی تعریف کرده ایم. پروفایل درمانی همه بیمارانی که بیمه تکمیلی دارند، در دست ماست تا به وضعیت آنها اشراف داشته باشیم. مثلا در حوزه تجسمی فهمیده ایم صدمه های دست و گردن زیاد است بنابراین دقیقا می دانیم به چه سمت و سویی باید برویم و با چه مراکزی قرارداد ببندیم.
وی اضافه کرد: در دوره اخیر یکی از حمایت ها پرداخت حق بیمه سه ماهه بود و اعضا عموما حق بیمه سه ماهه را دریافت کرده اند. کاری که بر زمین مانده و یک مطالبه بود داشتن یک شناسه هویتی بود. ما می دیدیم که اهالی فرهنگ و هنر روشی برای شناساندن خود به جامعه فرهنگی هنری نداشتند. فقط به سینما نگاه نکنید که درصدی از آنها را مردم می شناسند. نیاز بود این هشتاد هزار نفر شناخته شوند.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر اظهار داشت: پیش از این طراحی هنر کارت چند بار مطرح شده بود ولی هیچوقت عملی نشده بود. پس جامعه فرهنگی هنری نیاز داشت هویت یکپارچه بگیرد. هنر کارت پاسخ به یک خلا بود تا بعنوان شناسه هویتی شناخته شود. از طرفی برای دریافت حمایت ها، اطلاعات پرداخت ها هم تکمیل نبود ازاین رو تصمیم گرفتیم این کارت شناسایی را به کارت مالی هم تبدیل نماییم پس هنر کارت هم کار شناسایی و هم کارت مالی شد. سپس خدمات رفاهی و تخفیفات هم به آن اضافه کردیم. این کارت یک کارت چند منظوره است یعنی با بارکدی که دارد قابلیت تعریف دسترسی های مختلف را دارد گاهی می تواند جواز ورود به یک جشنواره باشد، گاهی امکان دارد لینک ثبت نام باشد و… هر بار می شود دسترسی آنرا تغییر داد. در جلسه بعدی درباره خدمت «پروانه» هم صحبت می کنم. ما برای همه اعضا دکانی برای معرفی آثارشان تعریف کرده ایم. ما برای همه اعضا در پروانه یک فروشگاه مجازی طراحی نموده ایم که استقبال خوبی از آن شده است. تمام رسته های هنری می توانند خودشان را در آنجا معرفی کنند که به نظرم اتفاق مهمی است که اگر با هنر کارت پیوند بخورد نقشش غیرقابل حذف می شود. ما نمی خواهیم یک کارت به کارت های گروهی اضافه نماییم می خواهیم همه از داشتن این کارت لذت ببرند و بدانند پاسداشتی برای کارهای هنری آنهاست. ما می توانیم جایگاه این کارت را خودمان تعریف نماییم. این ما هستیم که تصمیم می گیریم به حوزه فرهنگ و هنر توجه بیشتری داشته باشیم. این کارت آمده که به همه بگوید ما هنوز عادات خوب فرهنگی و هنری را فراموش نکرده ایم. ما در این تعاملات موثر هستیم.
وی افزود: راه علاج ما این است که در کنار یکدیگر باشیم و نقصها را به گوش مسؤلان برسانیم و حل نماییم. اگر توانستیم همه دور هم قرار بگیریم آنگاه همه به یک میزان از خدمات برخوردار خواهیم بود. ارائه دسترسی یکسان، شفافیت در توزیع منابع و… از کارهای هنر کارت است.
سپس خادم المله توضیح داد: این کارت تقدیمی به جامعه هنری و فرهنگی، خصوصیت های خدماتی و بانکی دارد و با عنایت به چند منظوره بودن خصوصیت های فناورانه دارد. هدف اصلی ما این است که این کارت یک کمک و کارت ویژه در همه زمینه ها برای جامعه هنری باشد. ما می خواستیم محدودیت های جغرافیایی را از بین ببریم و خدمات را متوازن تر توزیع نماییم. ترجیح ما این بود که تمام توان در حوزه های مختلف خرج شود از همین رو هم افزایی با شبکه های بانکی داشتیم بنابراین این کارت تمام خدمات کارت های بانکی را دارد. یک مکانیزم برگشت پول در این کارت تعریف شده چون هدف ما این است که منافع مالی جامعه بزرگ هنری تامین گردد. این کارت یک تجربه جدید در اقتصاد فرهنگ و هنر است. در بحث بیمه ما چند هدف داشتیم که یکی این بود که هدفمند هزینه نماییم و در آینده بتوانیم سلامت جامعه فرهنگ و هنر را ارتقا ببخشیم.
وی افزود: ما یک کمک معیشتی خوب هم داشتیم. حداقل پولی که دادیم یک و نیم میلیون تومان بود البته کسانی که نشان درجه یک هنری داشتن مبلغ پنج میلیون تومان دریافت نمودند. برای کسانی که درخواست هنر کارت دادند حساب افتتاح کردیم. برخی این مبلغ را هنوز برداشت نکردند. برخی هم نقص اطلاعات داشتند. نزدیک ۷۸ هزار نفر ثبت نام داشتیم که از دید تکمیل بودن عضویت در صندوق فقط به ۶۲ هزار نفر می توانستیم کارت بدهیم و بقیه باید فرآیند ثبت نام را تکمیل کنند. برای ۴۱ هزار نفر مرحله صدور کارت نهایی شده است.
سپس سیدزاده اظهار داشت: شرط گرفتن هنر کارت عضویت در صندوق و شرط عضویت در صندوق، فعال حرفه ای بودن در یک هنر است. ۵۷ هزار نفر ثبت نام هنر کارت کرده اند و به آنهایی که ثبت نام نکرده اند پیام داده ایم. برخی اعتراض می کنند که البته عضو صندوق نیستند.
خادم بیان نمود: هنوز هنر کارت به هیچکدام از درخواست کنندگان تحویل داده نشده است و از آخر ماه جاری به دست هنرمندان می رسانیم.
سیدزاده بیان نمود: این تنها کارتی است که هم کارت بانکی، هم کارت شناسایی و… است. هدایت و حمایت ما در غنی کردن بستر هنر کارت هم مهم می باشد نیاز است. دوستان جذب شبکه هنر کارت شوند باید کاری نماییم که نهادها و سازمان ها ترغیب شوند تا هنرمندان ما بتوانند از خدمات آنها استفاده کنند. هر برندی دوست دارد از این فرصت استفاده نماید پس باید از خدمات آنها بهره ببریم. در نظر داریم در عرصه بین المللی هم معرفی نماییم تا نمادی هویتی برای فرهنگ و هنر باشد و بعنوان جامعه فرهنگی هنری شناسایی شود. تا اگر هنرمندی خواست به کشور دیگری برود بتواند از آنجا سرویس بگیرد و از تخفیفات ویژه برخوردار شود. اعتبار این هنر کارت ها ۵ ساله است.
خادم اظهار داشت: این کارت ها به صورت نقدی شارژ شده و می توانند در همه عابربانک ها مورد استفاده قرار بگیرند..
سیدزاده بیان نمود: این یک و نیم میلیون و پنج میلیون تومان هیچ کسوراتی ندارد. بانک آینده در این حوزه به ما بسیار کمک کرد. در مقاطع بعدی هم واریزی خواهیم داشت این را هم باید بگویم که برخی از افراد معوقات بانکی داشتند که ابتدا نتوانستند این یک و نیم میلیون را دریافت نمایند اما ما مصوبه گرفتیم که این پول ربطی به گرفتاری های دیگر این افراد ندارد. از همین رو آنها هم آزاد شدند تا این پول را دریافت نمایند.
سیدزاده اظهار داشت: هنر کارت یک بستر است، قرار نیست از هنر کارت بعنوان یک منبع مالی استفاده نماییم ازاین رو بودجه ای به این هنر کارت تعلق نمی گیرد. خسارت ها دیگر از راه هنر کارت واریز می شود. تا امروز برای پرداخت کمک هزینه نهادها به مشکل می خورد ولی حالا اطلاعات افراد و زمینه آن مشخص است. این مورد یک گرفتاری در ارشاد بود. پس هنر کارت فقط یک کانال است. آنجایی که خود هنر کارت بخواهد هزینه کند با مجوز صندوق صورت می گیرد. آن پول هایی که قبلاً توزیع می شد حالا از راه این شبکه هوشمند انجام می شود.
وی اظهار داشت: شورای ارزشیابی وزارت ارشاد دارای کمیته های فنی از خبرگان است. تک تک کسانی که درخواست نشان درجه هنری می دهند، شناسایی می شوند. رای قانونی شورای ارزشیابی تعیین می کند که چه کسی نشان درجه یک یا دو بگیرد. البته معتقدم اصولاً در کار هنر یک و دو نداریم چون اینجا عرصه خلاقیت است درباره یک قاعده صحبت نمی نماییم. درباره خبرنگاران هم باید بگویم صندوق اعتباری هنر، مکانیزمی برای عضویت دارد و باید برایش احراز شود که فعال حرفه ای کیست. ما مرجع تشخیص نیستیم گروهی در وزارت خانه هستند که این تشخیص را می دهند. متاسفانه در حوزه خبرنگاران علاقه و فشار عده ای غیر آشنا نسبت به حرفه ای ها برای دریافت چنین کارت هایی بیشتر است ازاین رو تشخیص آنها پیچیده تر است. خیلی از رسانه ها در یک رسانه مشغول هستند. آن رسانه باید اعضایش را بیمه کند ولی برخی صاحب امتیازان برای فرار از بیمه کردن، این کار را به ما محول می کنند که درست نیست. این را هم باید عنوان کنم که هم اکنون عضویت در صندوق باز نیست. فعلا تقاضاها می آید و ما پس از نهایی کردن اعضای فعلی آن درخواست ها را مجدد بررسی می نماییم. ما به جایی نرسیدیم که سالی بیست هزار نفر اضافه نماییم از همین رو سختگیری می نماییم. ما حدودا به نقطه مناسبی از اعضای صندوق داریم می رسیم.
خادم هم اظهار داشت: تابحال سه هزار و پانصد نفر از خبرنگاران تقاضای هنرکارت داده اند.