عضو شورای دبیران خبر داد؛ ۷ کیوریتور دوسالانه مجسمه سازی تهران را همراهی می کنند

عضو شورای دبیران خبر داد؛ ۷ کیوریتور دوسالانه مجسمه سازی تهران را همراهی می کنند

عضو شورای دبیران هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران از همکاری ۷ کیوریتور در دوسالانه مجسمه سازی تهران اطلاع داد.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، صفا سبطی عضو شورای دبیران هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران اظهار داشت: آثاری که در دوسالانه مجسمه سازی تهران نمایش داده می شوند از طریق فراخوان، کیوریتوری، دعوت از هنرمندان و گالری ها به این رویداد راه یافته اند و هر یک از این مسیرها، پاسخگوی بخشی از لزوم ها، رویکردها و اهداف دوسالانه بوده است.
وی اضافه کرد: بخش فراخوان، طیف هنرمندان عموماً جوانی را شامل می شود که آثاری متناسب با رویکردهای دوسالانه همچون توجه به فرآیند در شکل گیری اثر، گسترش افق هنر معاصر، بازتعریف مرزهای مجسمه سازی و بازخوانی اثر را ساخته اند.
این عضو شورای دبیران دوسالانه مجسمه سازی تهران افزود: اهمیت حضور این طیف از هنرمندان با عنایت به تمرکز آنها بر اهداف و رویکردهای دوسالانه، ما را بر آن داشت تا با نگاهی ویژه به معرفی آنها بپردازیم.
به گفته سبطی، در برنامه ریزی دبیر قبلی دوسالانه، بخشی تحت عنوان آموزش و پژوهش گنجانده شده بود که قصد داشت به معرفی هنرمندان بپردازد اما این برنامه با تغییراتی اساسی و با تشکیل «گروه پژوهش» از شهریور ماه سال جاری از نو شروع به کار کرد.
وی بیان نمود: این گروه، پروژه پژوهشی دوسالانه هشتم را دنبال می کند و من مسئولیت برنامه ریزی و سرپرستی آنرا به عهده دارم. ماحصل تلاش بی وقفه ی این گروه (شامل پژوهشگران، نویسنده و گرافیست)، مستندنگاری و تولید محتوای متونی است که از راه پژوهش، مصاحبه، بازخوانی اسناد متنی و تصویری و تهیه گزارش جمع آوری و سپس تدوین و منتشر می شود.
سبطی خاطرنشان کرد: هدف پروژه پژوهشی دوسالانه معرفی سیر فعالیت هنری هنرمندان از گذشته تا امروز و روند شکل گیری و گسترش ایده در آثار هنرمندان راه یافته به دوسالانه در بخش فراخوانی است.
وی ضمن اشاره به اهمیت بخش کیوریتوری برای دوسالانه اظهار داشت: یکی از استراتژی های مهم دوسالانه از ابتدا وارد کردن این بخش در روند فعالیت دوسالانه بوده است، به صورتی که آنرا به مثابه پایبندی و عملکرد در حوزه هنر معاصر می داند. رویکرد معاصر، جریان هنر را ختم به عرضه آثاری محبوس در رسانه نمی داند، بلکه پیوند هنر را با بسترهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، تاریخی و زیبایی شناختی برقرار و متعاقب آن طرح مسئله می کند.
عضو شورای دبیران هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران اظهار داشت: پروژه هایی که از مسیر کیوریتوری به دوسالانه راه یافته اند شامل پروژه های کیوریتوریال، پروژه های کیورتوری، پروژه های پژوهشی- آرشیوی و پروژه های کیورتوری معماری است که با مشارکت و همکاری هفت کیوریتور با دوسالانه شکل گرفته است. این پروژه ها با رویکردهای متفاوت به معرفی آثار هنرمندان با تاکید بر موضوعی یا مفهومی خاص، معرفی آثار معماری با تمرکز بر فرم مجسمه سازانه، بازخوانی اسناد تاریخی با رویکرد انتقادی و آرشیو، عرضه و بازخوانی اسناد با رویکرد تاریخی- هنری می پردازند.
وی اضافه کرد: سحر سلخی، هستی گودرزی، حامد دهقان، همایون سی ریزی، پیمان شفیعی، بیژن غنچه پور، روح الله شمسی زاده کیوریتورهای همکار در هشتمین دوسالانه مجسمه سازی هستند که به شیوه های متفاوتی همچون عرضه اثر، عرضه داکیومنت در چارچوب رسانه های تصویری، متنی، صوتی و برگزاری پنل پروژه های خویش را به اجرا می گذارند.
سبطی همینطور ضمن اشاره به بخش هنرمندان مدعو بیان نمود: بخش دعوت از هنرمندان در دوسالانه با تاکید بر این هدف برنامه ریزی شده است که فعالیت هنری جاری هنرمندان (خارج از فراخوانی) را در معرض دید عموم قرار دهد. در این بخش هنرمندان مدعو متناسب با رویکردهای دوسالانه و در فضای معاصر به ساخت آثار پرداختند.
وی ضمن اشاره به شیوه همکاری دوسالانه با گالری ها در هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران اظهار داشت: به منظور بهره گیری هر چه بیشتر از پتانسیل های موجود در فضای هنر معاصر، در این دوره، از نیرو و امکانات گالری ها به نفع هنرمندانشان و در جهت نمایش آثار این هنرمندان استفاده شده است. شکل همکاری دوسالانه با گالری ها عبارت از معرفی هنرمند و اثر توسط گالری و تبادل نظر و انتخاب اثر بر اساس رویکردهای دوسالانه از جانب شورای دبیران بوده است. همینطور گالری ها مسئولیت هر گونه پشتیبانی از هنرمندان خویش را به عهده گرفته اند.
هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران در تاریخ ۲۱ آذرماه سالجاری در مکان پهنه رودکی به مدت ۲ ماه و تا ۲۱ بهمن ماه ۹۹ برگزار می گردد.

منبع: