بهرام عظیمی: طراحی استیکر بهترین روش ارتباط با مردم است

بهرام عظیمی: طراحی استیکر بهترین روش ارتباط با مردم است

به گزارش پیلانو عضو هیات داوران ۲ دوره جایزه سال استیکر، رواج هنر یک هنرمند میان مردم را بزرگ ترین افتخار دانست که از راه طراحی استیکر بعنوان ابزاری پرکاربرد راحتتر اتفاق می افتد.

به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی جشنواره، بهرام عظیمی عضو هیات داوران دومین جایزه سال «استیکر» درباره کارآیی و خروجی برگزاری این رویداد هنری اظهار داشت: خروجی طراحی استیکر در این جایزه متعلق به مردم است چونکه تقریباً همه مردم ما با تلفن همراه، استیکر و ای موجی سر و کار دارند و این روزها بسیاری از افراد به جای نوشتن از استیکرها استفاده می نمایند و حسشان را از راه استیکرها بیان می کنند.
وی ضمن اشاره به اینکه هم اکنون اغلب استیکرها مبتنی بر شخصیت ها و کاراکترهای خارجی طراحی شده و ما هم از همان استیکرها استفاده می نماییم، بیان نمود: ایموجی ها اشکال بین المللی هستند که ملیت و منطقه جغرافیایی ندارند اما استیکرها این گونه نیستند و می توانند ملیت را هم نشان دهند پس خیلی خوب است که مردم ما از استیکرهایی استفاده کنند که ایرانی است.
این هنرمند ضمن اشاره به خروجی سال اول این جایزه که سال قبل برگزار شد، توضیح داد: خیلی از استیکرهای ایرانی بخصوص آنهایی که سال قبل طراحی شد، هویت ملی دارند و بر مبنای شخصیت های ملی، تاریخی، فرهنگی و ورزشی ما طراحی شده اند.
شخصیت کارتونی باید چیزی به اطلاعات مردم اضافه کند یا به آنها گوشزد کرده و بیاموزد
خالق شخصیت به یادماندنی سیا ساکتی درباره اصولی که باعث خلق شخصیت های ماندگار از جانب گرافیست ها، طراحان و انیماتورها می شود، اظهار داشت: یک شخصیت زمانی ماندگار می شود که مردم آنرا در مدیوم هایی مثل تلویزیون، سینما و فضای مجازی ببینند و به یکدیگر منتقل کنند. مردم باید حضور شخصیت خلق شده را حس کنند، شخصیت خلق شده باید چیزی به اطلاعاتشان اضافه کند یا به آنها گوشزد کرده و بیاموزد ازاین رو خلق یک شخصیت ماندگار بستگی به این دارد که اولاً درباره چه چیزی شخصیت خلق شود و بعد از آن شخصیت مورد نظر چقدر خوب خلق شود و مرحله بعدی که مهم ترین مرحله است اینکه این شخصیت چگونه به مردم شناسانده می شود. اینکه مردم از چه طریقی با این شخصیت آشنا می شوند، چه پیامی را به مردم منتقل می کند و چقدر به مردم نزدیک است مسئله بسیار مهمی است.
وی افزود: این اتفاق معمولاً در انیمیشن های پربیننده رخ می دهد. خیلی اوقات انیمیشن هایی که جنبه آموزشی دارند و از تلویزیون پخش می شوند مثل آقای ایمنی، بابا برقی، سیا ساکتی و امثال اینها به این علت که پیامی که می دهند و شوخی هایی که می کنند جزو دغدغه های مردم است، در ذهن آنها می مانند. البته اگر شخصیت خلق شده باید خصوصیت های یک شخصیت جذاب را داشته باشد.
عضو هیات داوران جایزه سال استیکر درباره افرادی که در این رقابت هنری شرکت می کنند و تأثیر این رویداد بر روند کاری آنها اظهار داشت: شرکت کنندگان جایزه استیکر، هنرمندانی هستند که توانایی طراحی استیکر دارند و جایزه استیکر بخشی از هنر جوانان این مملکت را به نمایش می گذارد، بخشی که اتفاقاً خیلی کاربردی است.
وی اضافه کرد: من بعنوان یک گرافیست، نقاش، انیماتور و یا تصویرگر کاری را خلق می کنم که عده معدودی از مردم آنرا می بینند مثلاً کاریکاتوری می کشم که در یک نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته می شود و در نهایت هزار تا ۲ هزار نفر آنرا می بینند و هر چقدر هم این آثار خوب باشد یک عمر و تاریخ مصرفی دارد، در حالیکه استیکر ماندگارتر است و هم به شناخته شدن و شهرت طراح کمک می نماید و هم اتفاق بزرگی است که می تواند در سطح ملی رخ دهد.
این انیماتور اظهار نمود: یک استیکر را همه مردم می بینند، کافیست هر کسی یک موبایل در دستش باشد تا با هنر جوانی که استیکری را طراحی نموده آشنا شود.
وی در ادامه تصریح کرد: این بزرگ ترین افتخار است که مثلاً یک روز در اتوبوس، مترو یا تاکسی نشسته باشی و در موبایل کسی که کنارت نشسته، ببینی او استیکری را که تو طراحی نموده ای برای دیگران می فرستد.
عظیمی در ادامه درباره برگزاری جایزه سال «استیکر» توسط آیگپ اظهار داشت: چند سالی بود که مبحث طراحی استیکر بین گرافیست ها و طراحان مطرح بود، گاهی اوقات وقتی با بچه هایی که معمولاً طراح کاریکاتور یا طراح کاراکتر و یا کارتونیست هستند، صحبت می کردیم، آنها یک سری شخصیت برای خودشان طراحی نموده بودند و خیلی دوست داشتند که این شخصیت ها که به صورت استیکر طراحی شده در دسترس مردم قرار بگیرد و مردم از آنها استفاده کنند.
وی افزود: اینکه این استیکرها را کجا، چگونه و به چه کسی باید عرضه می کردند و آیا باید در ازای آن پولی دریافت می کردند یا نه سوالاتی بود که همیشه در ذهنشان بود؛ تا سال قبل که آیگپ چنین جشنواره ای را راه اندازی نمود.
سختی جایزه سال «استیکر»
این کارتونیست درباره نحوه برگزاری جشنواره اظهار نمود: جایزه سال «استیکر» به صورت کلی جشنواره سختی است، به جز هزینه هایی که دارد، اطلاع رسانی، فراخوان و برگزاری آن کار مشکلی است. اینکه چه چیزی از شرکت کننده ها بخواهیم و چه نمونه هایی عرضه نماییم موضوعات پیچیده و سختی بود.
وی اظهار نمود: تیم آیگپ که من پیش از این هم آنها را می شناختم، افراد فرهنگی و مطبوعاتی بودند که سابقه سال ها کار فرهنگی و برگزاری جشنواره های گوناگونی را داشتند و همین سبب شد وقتی بعنوان اتاق فکر جمع شدیم، دیدم خیلی خوب پیش می رود. این نکته که خودشان در حوزه اپلیکیشن های فضای مجازی فعال می باشند و جایی برای عرضه این استیکرها دارند، نکته مهمی بود و بدین معنا بود که جشنواره ای برگزار می شد که به نتیجه می رسید. همانطور که سال قبل این صورت گرفت و باورکردنی نبود که جمع زیادی از طراحان درجه یک و حرفه ای در کنار بچه های آماتور در این جشنواره شرکت کردند.
عظیمی اضافه کرد: در انتها نخستین دوره جشنواره اینکه شرکت کننده ها می دیدند نتایج کارشان به دست مردم می رسد و دست به دست می شود، برایشان بسیار رضایت بخش بود و این اتفاق خوشایند به همت آیگپ رخ داد.
وی درباره دوره دوم جشن سال «استیکر» خاطرنشان کرد: در دومین دوره این جشنواره می توان از تمام تجربه ای که در جشنواره اول بوده بهره برد و نقاط ضعف را برطرف کرد و از آنجائیکه خوشبختانه همان تیم سال قبل جشنواره دوم را هم برگزار می کنند، مطمئنم جشنواره خیلی بهتر و باشکوه تر برگزار می شود. البته کرونا به تمام جشنواره ها لطمه های زیادی وارد کرده اما با وجود اینکه بسیاری از کارها از راه دور در حال پیگیری و انجام است، مطمئنم برگزارکنندگان جشنواره از عهده این شرایط هم بر خواهند آمد و سال جاری جشنواره ای برگزار می گردد که خیلی پخته تر، جذاب تر و هدفمندتر است.
دومین جایزه سال «استیکر» به دبیری سید مسعود شجاعی طباطبایی از مهرماه ۱۳۹۹ شروع شده و تا ۲۳ دیماه سالجاری، همزمان با روز جهانی استیکر که اختتامیه این مراسم برگزار می شود، ادامه خواهد داشت.