یک پژوهشگر هنر تاکید کرد: استفاده از ظرفیت جهانی هنر مقاومت

یک پژوهشگر هنر تاکید کرد: استفاده از ظرفیت جهانی هنر مقاومت

مینو خانی پژوهشگر هنری، جشنواره جهانی هنر مقاومت را در امتداد هنر ارزشی انقلاب و دفاع مقدس ارزیابی کرد.

به گزارش پیلانو به نقل از ستاد ارتباطات و روابط عمومی ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت، مینو خانی استاد دانشگاه و پژوهشگر هنر اظهار داشت: هنر مقاومت در واقع هنر اعتراض و ادامه هنر انقلاب و هنر دفاع مقدس است. جشنواره هنر مقاومت نیز به صورتی از این موارد تأثیر پذیرفته و امروزه در شرایطی به سر می برد که عبارات و الفاظی که برای حیطه هنر مقاومت به کار می بریم بسیار متفاوت می باشد و تغییر کرده است.
وی اضافه کرد: وقتی از هنر مقاومت حرف می زنیم از نگاه به همه جهان و مظلومان ستمدیده سراسر جهان حرف می زنیم و هر جا ظلمی به مظلومی وارد شده است در این جشنواره موضوعیت دارد. باید این مفاهیم نهادینه شود و این مانایی و ماندگاری به نظر مسئولان و سیاست گذاران این جشنواره بستگی دارد که چطور این جشنواره را بسط و گسترش دهند، ولی بطور کلی این جشنواره با وجود زحمات قابل تقدیری که برایش کشیده است هنوز هم جای کار برای بهبود شرایط دارد.
خانی افزود: جشنواره باوجود عنوان «جهانی» که دارد و گه گاه می بینیم که شرکت کنندگانی از سایر کشورها در آن شرکت می کنند، هنوز نتوانسته است راه های تعامل و ارتباط با جهان پیرامونی خودرا کشف کند و فقط آثاری از سایر کشورها در این جشنواره توانسته اند راه پیدا کنند. در صورتیکه جشنواره ها در سراسر دنیا محلی برای مراودات و تعاملات بین فرهنگی و تبادل تجربیات مختلف است که به نظر من جشنواره هنر مقاومت می تواند بیش از قبل از این ظرفیت استفاده نماید.
وی عنوان کرد: نکته دیگری که باید دغدغه مسئولان برگزاری باشد نحوه توزیع، ارائه و محل برگزاری و نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره باشد که باید بسیار هوشمندانه و دقیق انتخاب گردد. عرضه و توزیع مناسب آثار، یکی از فصول بسیار مهم هر جشنواره و فستیوال بین المللی است و باید به آن بسیار جدی نگریست. در عرصه بین الملل مادر فضاهای هنری و آرتیستیکال شغلی داریم به نام «کیوریتور» که معادل آن در فارسی “نمایشگاه گردان” می شود. وظیفه وی جمع آوری، چینش و ارائه مطلوب آثار هنری است. این مساله در غرب به نحوی حیاتیست که خود نمایشگاه گاهی به قدری اهمیت پیدا می کند که فارغ از آثار هنری، خود نمایشگاه موضوعیت و ارزش پیدا می کند.
این پژوهشگر هنر همین طور در ادامه پیوند دانشگاه و مجامع علمی پژوهشی را با جشنواره امری بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگر جریان هنر مقاومت که تا حالا موفق بوده است بخواهد مسیر رو به رشد خودرا ادامه دهد، برای تحلیل آثار جشنواره و دست یابی به اهداف خود می بایست پیوند خودرا با دانشگاه و مجامع علمی تقویت کند و از ظرفیت های موجود در فضای نخبگانی کشور بهره ببرد.
خانی افزود: از لحاظ کمی هر تعداد هنرمند جوان وارد این عرصه شود بسیار مفیدست اما باید توجه داشت که از بین این جوانان، چهره های مستعد و توانمند را پیدا کرد و انگیزه های آنان را تقویت کرد. از سویی دیگر چون این جشنواره مناسبتی و تقویمی و دوسالانه است باید حتما فکری برای توزیع مناسب آثار جشنواره شود تا چرخه تولید و توزیع مداوم آثار هنری تجسمی در طول سال پویا و فعال باشد.
ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری مسعود نجابتی بهمن ماه سال جاری انجام خواهد شد.