بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک

بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک

پیلانو: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر جمعه ۳۰ آبان با حضور در فرهنگسرای نیاوران از نمایشگاه آثار یازدهمین دوسالانه سرامیک بازدید نمود.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز گذشته ۳۰ آبان با همراهی سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، عبادرضا اسلامی رئیس فرهنگسرای نیاوران و هیربد همت آزاد دبیر این دوره دوسالانه از آثار این دوره دوسالانه بازدید نمود.
صالحی در حاشیه این بازدید درباره کمیت و کیفیت نمایشگاه این دوره از دوسالانه اظهار داشت: خیلی خوشحالم پس از ۹ سال شاهد برگزاری یازدهمین دوسالانه سرامیک هستیم و طبیعتاً این فاصله زمانی انتظاراتی را به وجود آورده است. البته این نمایشگاه در وضعیت خاصی فراخوانش ارائه شد و بعد ادامه پیدا کرد. بحث های کرونا و… مطرح بود اما هنرمندان سرامیک با جدیتی که داشتند نمایشگاه خوبی را ارائه دادند و بیش از ۸۵۰ اثری که به این نمایشگاه رسید و الان حدود ۱۰۰ اثری که ارائه می شود، نشان داد هنرمندان این عرصه در چه جایگاهی قرار دارند.
وی افزود: بخش قابل توجهی از این آثار را جوانان کشور ارائه دادند که نشان دهنده خلاقیت های هنرمندان جوان کشور ما در هنرهای تجسمی خصوصاً هنر سرامیک است. هنر سرامیک سابقه طولانی را در تاریخ ایران دارد و همزاد با سرزمین ماست. تاریخ ماقبل مکتوب مان نیز با هنر سرامیک پیوند خورده و بنظر می رسد جایگاهش در تاریخ ما ترکیبی بوده از اثری بعنوان هنر کاربردی و هنر تزئینی و هنر آئینی و همه وجوه زندگی انسانی مردم این سرزمین را در بر می گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: بنظر می رسد در این نمایشگاه دغدغه هایی را می توان مشاهده کرد که دغدغه های امروزی است. هنر سرامیک از هنر تزئینی و کاربردی فاصله گرفته و هنرمندان به این سمت حرکت کرده اند که چطور می توانیم مفاهیم انسانی عام مانند محیط زیست و ده ها دغدغه مشابه را با هنر سرامیک بیان کرد و بوسیله خلاقیت ها ارائه داد. همین طور این نمایشگاه این را مطرح می کند که چطور می توان بین تکنیک های گذشته سرامیک در کشورمان و دیگر تکنیک های سنتی ملل دیگر و تکنیک های مدرن اتصال بین سنت و مدرن و تجربه های شخصی و وجودی را در قالب هنرهای تجسمی و سرامیک عرضه نماییم و بوسیله بست تجربه های فردی ارتباطی با مخاطب بوجود آورد تا با بسط دریافت های مخاطب این گستره وسیع شود.
وی با اشاره به اینکه این دوسالانه فرصتی برای پیشکسوتان و جوانان فراهم می آورد، درباره نقش و اهمیت انجمن های هنری در چنین کارهایی اظهار داشت: این نوع کارها و کارهای مشابه پایگاه اصلی اش در انجمن ها است. سفارش و نگاهی که در این دوره بطور خاص در وزارتخانه و معاونت هنری این بوده که بتوانند در تعامل پیوسته تر با این جایگاه مسیر را جلو ببرند و با حمایت و مساعدت بتوانند فرصتی فراهم آورند که هنرمندانی که در فضای انجمن ها هستند خودرا قدم به قدم نشان دهند و مسیر تکامل را نشان دهد.
صالحی در مورد کارهای هنری در دوران کرونا نیز بیان کرد: ما در میانه یک بیماری عالم گیر هستیم که در کشور ما در حدود ۹ ماه و در جهان یکسال است که ادامه دارد و امکان دارد این تجربه تلخ ماه ها و سالی دیگر ادامه پیدا کند. یک رویکرد مطرح و سرآمد در این روزها این است که سلامت رکن مهم بعد اجتماعی و فردی است و امنیت و سلامت با هیچ چیز برابری نمی نماید. ولی بشر یاد گرفته است که می تواند در وضعیت سخت نیز همزیستی های ویژه ای را بوجود آورد. در ۸ سال دوران دفاع مقدس نیز هنر ما تعطیل نبود و یاد گرفتیم در ۸ سال هم بجنگیم و از میهن دفاع نماییم و هم هنر ۸ ساله ما در حرکت بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخر اظهار داشت: شرایط کرونا شرایط سختی است اما همزیستی هنر و این دوران با یکدیگر نا ممکن نیست. اینکه بتوانیم بوسیله دستورالعمل ها و حفاظت از آنها، خلاقیت ها را حفظ نماییم و امکان عرضه را فراهم نماییم امری محال نیست. خصوصاً هنرمندان تجسمی فرصت های بیشتری دارند چونکه نوع خلاقیت آنها عموماً فردی یا در گروه های کوچک است و عرضه این هنر هم با هنرهایی چون تئاتر و سینما متفاوت می باشد و شرایط بهتری برای عرضه با رعایت پروتکل های بهداشتی دارد.
در اختتام این بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور معاون هنری و مدیرکل هنرهای تجسمی و دبیر دوسالانه و در جمع حمید سوری، بهزاد اژدری و مجید ضیایی داوران یازدهمین دوسالانه سرامیک نشستی را برگزار کردند و درباره راهکارهای توسعه هنر سرامیک و امکان حمایت آن بوسیله قانون گذاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی و همین طور توسعه بازار هنر سرامیک و ایجاد رشته های دانشگاهی گفتگو کردند و به تبادل نظر پرداختند.

منبع: