قصه بودجه و غصه فرهنگ – ۵؛ همه هنرمندان شبیه سلبریتی ها نیستند!

قصه بودجه و غصه فرهنگ – ۵؛ همه هنرمندان شبیه سلبریتی ها نیستند!

پیلانو: رضا مهدوی آهنگساز و کارشناس شناخته شده حوزه موسیقی معتقد می باشد دولت در وضعیت فعلی انگیزه ای برای چانه زنی بر سر فرهنگ و هنر در بودجه بندی برای سال ۱۴۰۰ ندارد!

رضا مهدوی آهنگساز، نوازنده و کارشناس موسیقی که طی سالهای گذشته در سمت مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی مشغول به فعالیت بود، در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به دغدغه های موجود در نحوه بودجه بندی حوزه های در رابطه با کارهای فرهنگی و هنری کشور توضیح داد: سابقه نشان داده که اگر در مقاطعی از زمان بودجه فرهنگ و هنر افزایش داشته، اما به نسبت کلیت شرایط اقتصادی کشور، ما شاهد کاهش بوده ایم چونکه بودجه تصویب شده با تورم، نسبت درستی ندارند و می توان گفت در هر صورت سرِ فرهنگ و هنر همیشه کلاه رفته است.
وی اضافه کرد: اتفاقاً در این شرایط است که حضور یک مدیر فرهنگی که بتواند جانانه از میزان تخصیص بودجه در کمیسیون فرهنگی مجلس دفاع کند بیش از هر نکته دیگری به چشم می آید. شرایطی که متأسفانه در همه دولت ها آنچنان که باید مورد توجه نبوده و به همین جهت نخستین جایی که در حوزه بودجه با تغییر و تحول کاهشی روبه رو می شود، حوزه فرهنگ و هنر است. شرایطی که سبب می شود وضعیت بودجه این حوزه ها همیشه محل بحث اهالی فرهنگ و هنر باشد.
دولت انگیزه ای برای چانه زنی بر سر بودجه فرهنگ ۱۴۰۰ ندارد
این کارشناس موسیقی با اشاره به پیش بینی هایی که درباره میزان بودجه سال ۱۴۰۰ مطرح می شود، اشاره کرد: علاوه بر شرایطی که به آن اشاره کردم فکر می کنم دولت با حجم مشکلاتی در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی دارد، دیگر انگیزه ای برای چانه زنی بر سر بودجه فرهنگ و هنر ندارد. ضمن اینکه سال ۱۴۰۰ آخرین سال دولت دوازدهم است و همین شرایط سبب می شود این بی انگیزگی به پیگیری بودجه نیز تسری پیدا کرده و ماجرای چانه زنی دولت با مجلس درباره بودجه فرهنگ و هنر به کمترین حد ممکن برسد. مگر اینکه شرایط دیگری خلاف آنچه تصور می شود به وجود بیاید.
اغلب مدیران فرهنگی ما بیشتر از اینکه به فکر ارتقای بودجه باشند فقط به دنبال ارائه بیلان کاری روی کاغذ هستند و آنچنان که باید به ماجرای کاربردی بودجه توجه چندانی ندارند. در صورتیکه اگر بدانند فرهنگ مهم تر از نان شب است، آنگاه شرایط متفاوت می شود این آهنگساز و مدرس دانشگاه در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: یکی از مهم ترین معایبی که همیشه در بحث بودجه بندی مورد توجه قرار می گیرد، مدیران دولتی هستند که تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر ندارند و عملاً یا مهندس و یا دکترای رشته ای غیر از فرهنگ و هنر هستند! همین شرایط است که سبب استمرار مسیر سنتی تخصیص بودجه در امتداد نگاه های متعصبانه و سلیقه ای می شود. اتاق فکری هم به مفهوم مطلق کلمه در این راه وجود ندارد و بنا بر این بودجه اختصاص یافته بیشتر شبیه به یک شوخی می شود!
وی اضافه کرد: این در حالیست که اغلب مدیران فرهنگی ما بیشتر از اینکه به فکر ارتقای بودجه باشند فقط به دنبال ارائه بیلان کاری روی کاغذ هستند و آنچنان که باید به ماجرای کاربردی بودجه توجه چندانی ندارند. در صورتیکه اگر بدانند فرهنگ مهم تر از نان شب است، آنگاه شرایط متفاوت می شود و ماجرا در مسیری قرار می گیرد که هنرمندان شاخص هم از جشنواره ها و رویدادهای در رابطه با فرهنگ و هنر استقبال می کنند.
مهدوی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه چقدر از نقطه ضعف های موجود در حوزه فرهنگ و هنر به بودجه بازمی گردد، اظهار نمود: به طور قطع قسمتی از نوسانات و معایب موجود در حوزه فرهنگ و هنر مبتنی بر میزان بودجه است، ولی بخش دوم ماجرا به استعدادها مرتبط می باشد که متأسفانه شرایط حاکم بر مدیریت دولتی فرهنگ و هنر، آن گونه که باید به این بخش متعهد و دلسوز نیست.
چرا شاهد تولید آثار ارزشی شاخص نیستیم؟
این کارشناس هنری افزود: به طور قطع اگر تا به امروز ما شاهد توجه بیشتری به استعدادها و هنرمندان شاخص عرصه های مختلف بودیم، دیگر نگران جانشین برای هنرمندان صاحب سبک حوزه های مختلف نبودیم. اساساً چرا دیگر امروزه شاهد ساخت و تولید اثر هنری شاخصی در حوزه های ارزشی نیستیم؟ چون شرایط مدیریتی فرهنگ و هنر نتوانسته نظرها را تامین کند و تا زمانی که مدیران بالادستی این حوزه نتوانند نظرها را تامین کرده و از هنرمندان صاحب نظر دلجویی کنند ما شاهد اتفاقات مؤثری در حوزه فرهنگ و هنر نخواهیم بود.
وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به کمبود مدیران متخصص دغدغه مند در حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد: به هر حال ماجرای بودجه در فرهنگ و هنر ماجرای جدی و مهمی است که هم از طرف مدیران دولتی و هم از طرف اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس باید روی آن توجه بیشتری شود. در این راه اگر بطور قطع مدیران فرهنگی ماجرای بودجه را مبتنی بر علاقه نزدیکان و بستگان خود ندانند و در طول سال حسب وظیفه ذاتی خود دائم از کارهای فرهنگی هنری کشور بازدید کنند، بطور قطع هم به صورت مستقیم با مشکلات فرهنگی هنری کشور آشنا شده و هم در تخصیص بودجه می توانیم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.
مهدوی تاکید کرد: در مجلس نیز اعضای کمیسیون فرهنگی هم باید به این امر واقف باشد که سلبریتی ها تمامی بدنه فرهنگ و هنر کشور را پوشش نمی دهند که همه فرض کنند اوضاع مالی همه هنرمندان عالی تر از عالی است، آنها باید این دیدگاه غلط را میان افرادی که چنین برداشتی از هنرمندان دارند پاک کنند. آنگاه شاید بتوان برای اصلاح و ارتقای بودجه امیدوار بود.

منبع: