خاکسپاری پیکر سازنده ساز سنتور که با کرونا درگذشت

خاکسپاری پیکر سازنده ساز سنتور که با کرونا درگذشت

داریوش سالاری ـ سازنده پیشکسوت ساز سنتور ـ به سبب مبتلاشدن به ویروس کرونا و سابقه بیماری دیابت فوت کرد.
همسر این هنرمند در گفت وگویی با ایسنا خبر فوت همسرش را تایید نمود و اظهار داشت که مرحوم سالاری چهارم آبان ماه در بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شده است.

وی همینطور اظهار داشت که به دلیل فوت همسرش بواسطه مبتلاشدن به کرونا، امکان برگزاری مراسم خاکسپاری برای او وجود نداشته است.

داریوش سالاری ششم اردیبهشت سال ۱۳۲۹ در آبادان متولد شد. بعد از اختتام تحصیلات متوسطه در آبادان بمنظور ادامهٔ تحصیل به هندوستان رفت و در رشتهٔ علوم سیاسی مشغول به تحصیل شد. او به علت علاقه به موسیقی فراگیری ساز «سی تار» را شروع کرد و شش سال نزد «آناندا شارما» شیوهٔ نوازندگی «راوی شانکار» را آموخت. وی در دانشگاه اسلامی هندوستان تحصیل کرد و در نواختن سنتور به مهارت رسید.

سالاری در سال ۱۳۵۹ به ایران برگشت و از سال ۱۳۶۵ ساختِ ساز «سنتور» را شروع کرد. او به مُرور تغییراتی در ساختمان و روش ساخت ساز سنتور ایجاد کرد. تغییر ابعاد سنتور و ضخامت صفحات، تغییر روش در پُل گذاری، استفاده از سیم های فولادی بجای سیم های برنجی، ساختن سنتور دوطرف سیم فولادی سُل کوک، ساخت سنتور کروماتیکِ ۹ خَرَک و ۱۱ خرک و ۱۵ خرک و سنتور باس همچون کارهای سالاری در زمینهٔ ساخت و بهبود ساز سنتور بود.

در شهریور ۱۳۹۳ کتاب «هزار و یک پرسش دربارهٔ سنتور» نوشتهٔ داریوش سالاری با تنظیم و ویراستاری شهاب مِنا توسط انتشارات سرود منتشر گردید.