با چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان؛ داوری بخش موسیقی نواحی به اتمام رسید

با چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان؛ داوری بخش موسیقی نواحی به اتمام رسید

داوری مرحله نهایی بخش موسیقی نواحی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حالی به پایان رسید که مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره روز جمعه نهم آبان به صورت آنلاین انجام خواهد شد.

به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، داوری مرحله‌ی نهایی بخش موسیقی نواحی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به انتها رسید. این در حالیست که مراسم اختتامیه‌ی چهاردهمین جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان روز جمعه نهم آبان ماه، ساعت ۹ شب به صورت آنلاین پخش می شود.
حمیدرضا اردلان، مشاور دبیر در بخش موسیقی نواحی درباره نقاط قوت و ضعف اجراها اظهار داشت: در این دوره نیز استعدادهای جدیدی داشتیم. کسانی که قبلاً در جشنواره شرکت کرده بودند پیشرفت هایی داشتند. بطور کلی سنت های نوازندگی موسیقی اقوام ایرانی کماکان قابل درک است و وجود دارد.
تجربه داوری آنلاین در بخش موسیقی نواحی
اردلان به شرکت کنندگان سفارش کرد: سفارش من بیشتر شبیه یک استنباط است. البته جهان معاصر علاقه خود به سنت های گذشته را تا حدودی از دست داده است. این مسئله به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. نقش نوازنده یا استاد یا یک شیوه‌ی موسیقی در یکی از نواحی ایران، یکی از صدها و یکی از هزاران پارامتری است که وضعیت موسیقی و تمام سنت ها و آیین ها را دربرمی گیرد.
اردلان در آخر با اشاره به اینکه شیوه برگزاری جشنواره امسال شیوه موفقی بوده است، اشاره کرد: جشنواره ملی موسیقی جوان ساختار کلی و اسکلت محتوایی خودش را حفظ نموده است. داوری ها با دقت قبل انجام می شود و جشنواره به کارش ادامه می دهد. فعلاً باتوجه به شرایط به همین روش ادامه می دهیم.
جشنواره ای که ثابت کرد نی انبان فقط به جنوب تعلق ندارد
محسن شریفیان عضو هیأت داوری در بخش موسیقی سواحل جنوبی درباره اجراها اظهار داشت: اگر بخواهم به شرایط سنی شرکت کنندگان نگاه کنم، در بخش ساز نی انبان، رقابت در رده سنی «الف» تنگاتنگ بود؛ هم به لحاظ رقابت و هم تعداد شرکت کنندگان. این مسئله نشان دهنده‌ی این است که نوازنده ها در این سن و سال تلاش می کنند تا سازهای موسیقی شان را حفظ کنند.
این نوازنده موسیقی گفت: نوازنده ها از سراسر ایران شرکت کرده بودند. مثلاً نوازنده نی انبان از استان اصفهان داشتیم که اتفاق بسیار خوبی است، چون نشان میدهد سازهای جنوبی فقط مختص منطقه نیست.
شریفیان تأثیر کرونا بر جشنواره موسیقی جوان را منفی دانست و اظهار داشت: نوازنده باید ذوق خودش را روی صحنه یا در محل اجرا احساس کند. طبیعتاً وقتی این حس به وجود نمی آید و نوازنده با مخاطب ارتباط برقرار نمی کند، اجرای او نیز تغییر خواهدنمود.
وی به شرکت کنندگان جشنواره سفارش کرد: نوازندگان در زمان اجرای قطعات دقت کنند. متأسفانه گاهی کوک ساز آنها خوب نیست که البته این بخش دست نوازنده نیست و به سازنده ها برمی گردد. به غیر از این موارد، اجراها لذت بخش بود و به نسل جوان امیدوارم. البته با کوشش های دبیر جشنواره شاهد تنوع بیشتری در میان موسیقی های جنوب ایران هستیم. خیلی از سازها، سازهایی نیستند که بخواهند به فستیوال بیایند. باید برای این سازها چارچوبی معین نماییم که آنها هم در فستیوال دیده شوند. ضمن اینکه نوازنده هایی هم هستند که اهل فستیوال نیستند و باید از آنها بخواهیم که فیلم بفرستند و دعوت شان نماییم تا موسیقی جنوب محدود به ساز نی انبان نشود و یا شرکت کنندگان ساز نی انبان محدود به نوازندگان جنوبی نشود.
فعلا باید با یک جشنواره آنلاین کار را ادامه بدهیم
عزیز تنها عضو هیأت داوران در بخش موسیقی شرق و جنوب خراسان درباره اجراها اظهار داشت: اجراها به لحاظ کیفیت همچنان رو به رشد است و هر سال بهتر می شود. بعضی از نوازنده ها در طول این مدت در خانه تمرین کرده بودند و به همین خاطر سطح نوازندگی شان بالا رفته بود ولی از طرفی کرونا سبب شده بود نتوانند نزد استادانشان بروند.
عضو هیئت داوران جشنواره به جوان ها سفارش کرد: من به هنرمندان جوان این رویداد تاکید می کنم فقط تمرین کنند و با استادانشان در ارتباط باشند. در موسیقی چیزی که اهمیت دارد تمرین است. درباره برگزاری جشنواره هم می توانم بگویم فعلاً باید خودمان را با شرایط آنلاین وفق بدهیم تا جشنواره تداوم داشته باشد.
کرونا تأثیری روی اجراها نداشت
فضل الله دهقان از داوران بخش موسیقی مازندران درباره اجراها اظهار داشت: اجرای گروه «الف» بسیار عالی بود و حتی بعضی از آنها بالاتر از حد انتظار ظاهر شدند. اجراهای گروه سنی «ب» هم خوب بودند، ولی در گروه سنی «ج» چندان رضایت بخش نبود. البته کرونا در شکل برگزاری تأثیرش را گذاشته بود. طبعاً بعضی از شرکت کنندگان کم سن دوست دارند دیده شوند که در شرایط کنونی این مهم امکان پذیر نیست، ولی کرونا تأثیری روی اجراها نداشت.
جشنواره ملی موسیقی جوان ساختار کلی و اسکلت محتوایی خودش را حفظ نموده است. داوری ها با دقت قبل انجام می شود و جشنواره به کارش ادامه می دهد. فعلاً باتوجه به شرایط به همین روش ادامه می دهیم. عضو هیئت داوران بخش موسیقی مازندران به شرکت کنندگان سفارش کرد: باید بیشتر تمرین کنند. موسیقی علمی است که شما هر چقدر بیشتر درگیر آن شوید پیشرفت بیشتری می کنید. این طور نیست که نوازنده بتواند بعد از مدتی آنرا کنار بگذارد. در این راه انجمن موسیقی ایران و مسئولان جشنواره موسیقی جوان تمام تلاششان را می کنند کار به نحو قابل قبولی پیش برود. همین که با وجود سختی های فراوان این کار را انجام دادند تا چراغ همچنان روشن بماند کار با ارزشی است.
وی در آخر اظهار داشت: جشنواره جوان یکی از مهم ترین جشنواره هایی است که در سطح ایران و به نقل از برخی بزرگان در سطح خاورمیانه برگزار می گردد و امیدوارم تداوم داشته باشد.
هنرمندانی که با مقام های موسیقی آشنا نیستند
حسین ولی نژاد عضو هیأت داوران در بخش موسیقی شمال خراسان درباره کیفیت اجراها اظهار داشت: داوران پرشکیب و دقت آثار را گوش دادند. البته من برای دومین سال بود که در هیئت داوران حضور داشتم و به نظرم امسال جشنواره خروجی بسیار خوبی داشت من امیدوارم کرونا برود و بتوانیم در سال های بعد به صورت حضوری اجرای عزیزان را ببینیم. البته برخی نقطه ضعف داشتند و این ضعف ها را در کاغذ می نوشتیم تا به آنها بگوییم.
ولی نژاد در مورد اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی جوان اظهار داشت: نوازنده ها وقتی به بهانه‌ی رویدادی جمع می شوند از همدیگر مشورت می گیرند. غیر از این نحوه برگزاری که امسال داشتیم، به شکل دیگری نمی توانیم جشنواره را برگزار نماییم. اگر جشنواره برگزار نشود نوازنده ها انگیزشان را کم کم از دست می دهند.
وی به نوازندگان شرکت کننده سفارش کرد: اشکال بزرگ نوازندگان جوان این است که آشنایی چندانی با مقام ها ندارند. مثلاً یک عده از آنها نمی دانستند آهنگی که گفته بودیم بزنند در چه مقامی است و فلسفه آن چیست. آنها باید نزد استادان بروند و از مقام ها اطلاعات به دست بیاورید.
تمرین، تمرین، تمرین و فقط تمرین
جابر اطاعتی از داوران در بخش موسیقی آذربایجان درباره اجراها اظهار داشت: نوازندگانی که سال قبل در جشنواره شرکت کرده بودند امسال در شرایط بهتری قرار داشته و پیشرفت آنها قابل توجه و محسوس بود. این مسئله نشان میدهد که چنین جشنواره هایی چقدر می تواند مثمر ثمر باشد و چه انگیزه ای را در روحیه جوان ها ایجاد کند.
وی اضافه کرد: امسال سطح نوازندگی ها بسیار بالا بود. نوازنده های گروه الف قابل توجه بودند. اصلاً باورکردنی نبود نوازنده ۸ساله بتواند این قدر خوب ظاهر شود. به هر حال برگزاری این جشنواره ثمر بخش و در روند رشد و پیشرفت جامعه‌ی موسیقی تأثیرگذار است.
این داور جشنواره با بیان اینکه کرونا روی کیفیت اجراها تأثیر منفی نگذاشته بود، اظهارکرد: فکر می کنم نوازنده ها در روزهای کرونا در کنج خانه نشسته و تمرین کرده اند. شاید اگر کرونا نبود این قدر پیشرفت حاصل نمی شد.
اطاعتی در پاسخ به این پرسش که چه توصیه‌ی فنی به نوازندگان دارید، اشاره کرد: هنر در عین حال که دنیای بسیار ظریف و شیرینی است، می تواند ظالمانه هم عمل کند. چون هنر، توجه زیادی می خواهد. کسی که کار هنری می کند باید توجه زیادی کند. حق اشتباه هم ندارد. به نوازندگان سفارش می کنم فقط و فقط تمرین کنند.
وی در آخر در ارتباط با نحوه برگزاری جشنواره عنوان کرد: جشنواره موسیقی جوان چندین دوره است که برگزار می گردد و بازخورد خوبی هم داشته است. اگر کرونا بماند باید جشنواره را به همین شکل برگزار نماییم.
توصیه های استاد موسیقی به جوانان هنرمند
فرج علیپور عضو هیأت داوران در بخش موسیقی لرستان درباره کیفیت اجراها اظهار داشت: امسال اجراها کمی از سال های گذشته بهتر بود. دختران در این جشنواره خوب ساز زدند و فکر می کنم مقام های خوبی نیز کسب کنند. پسرها هم خوب بودند ولی باید اهتمام کنند بهتر کار کنند تا به موفقیت های خوبی برسند.
علیپور به نوازندگان جشنواره سفارش کرد: باید آثار بیشتری گوش بدهند و تمرین کنند. امیدوارم کرونا تمام شود و جشنواره به قبل برگردد. سال های قبل که جشنواره حضوری برگزار می شد بسیار عالی بود. نوازنده ها می آمدند مقابل داوران ساز می زدند و همدیگر را می شناختند، ولی امسال به سبب شرایط خاص این اتفاق نیفتاد.
مراسم اختتامیه‌ی چهاردهمین جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان روز جمعه نهم آبان ماه، ساعت ۹ شب از صفحه‌ی اینستاگرام انجمن موسیقی ایران، هفدانگ، موسیقی ما، و صفحه‌ی انجمن موسیقی ایران در آپارات به صورت آنلاین پخش می شود.