افتتاح نمایشگاه ممیز، هنر به مثابه حرفه

افتتاح نمایشگاه ممیز، هنر به مثابه حرفه

پیلانو: نمایشگاه ممیز، هنر به مثابه حرفه با حضور مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران و تعدادی از مدیران فرهنگی و هنرمندان در موزه گرافیک راه اندازی شد.

به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، نمایشگاه «ممیز، هنر به مثابه حرفه» بعد از چند ماه تأخیر به علت مشکلات کرونا، در بین جمعی محدود و از راه لایو اینستاگرام در اکانت انجمن راه اندازی شد.
در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، مجید رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، مجید بلوچ هنرمند پیشکسوت عرصه گرافیک و رئیس کمیته موزه انجمن طراحان، اردشیر میرمنگره مشاور مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، افسانه و انوشیروان ممیز رئیس بنیاد ممیز و تنی چند از اساتید برجسته گرافیک و اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک حضور داشتند.
فرزاد ادیبی در این مراسم درخواست نمود که بخشی از پارک پلیس به نام پارک گرافیک نامگذاری شود تا خدمات این حرفه بیشتر و بهتر به جامعه شناسانده شود.
اونیش امین الهی دبیر نمایشگاه «ممیز، هنر به مثابه حرفه» هم در ادامه گزارشی را از روند طی شده برای برگزاری این نمایشگاه عرضه کرد و درباره آثار نمایشگاه اظهار داشت: آثار راه یافته به نمایشگاه شامل ۲۵ اثر و آثار مدعوین شامل ۵۷ اثر است که به نمایش در آمده اند. همینطور ۱۶ اثر از طراحان بین المللی که به مناسبت هفتادمین سال تولد استاد ممیز در سال ۸۵ در نمایشگاهی به نمایش درآمده بودند در سالن پایین یا حوضخانه در معرض دید عموم قرار دارند.
وی اضافه کرد: خیلی دوست داشتیم که همه عزیزان خصوصاً افراد شرکت کننده در نمایشگاه امروز در جمع ما حضور می داشتند، اما به علت رعایت پروتکل های بهداشتی ترجیح دادیم این اتفاق نیفتند. او در انتها ابراز امیدواری کرد که نمایشگاه های بعدی به صورت حضوری و در مناطق مختلف کشور برپا شود.
سپس محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در سخنانی اظهار داشت: باید به نمایندگی از مردم شهرم بابت تلاشی که انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران انجام داده و نمایشگاهی از آثار دوستداران و علاقمندان گرافیک در چارچوب چنین مجموعه ارزشمندی گردآوری کرده اند، قدردانی کرد. همینطور باید از مرتضی ممیز و تلاش وی در مردمی کردن حرفه گرافیک در طول چندین دهه از عمر با برکتشان به نیکی یاد کرد و به آرم شهرداری تهران اشاره نمود که مردم تهران با این آرم ارتباط بسیار خوبی برقرار کرده اند.
مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در سخنانی از طراحان گرافیک بعنوان پایه گذاران اصلی خانه هنرمندان ایران یاد کرد و اظهار داشت: مجموعه موزه گرافیک ظرفیت فرهنگی بسیار خوبی دارد و امیدوارم طی توافقاتی، خانه هنرمندان ایران بتواند همکاریهای بیشتری با موزه داشته باشد.
فاطمه کرکه آبادی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک هم توضیحاتی درباره این نمایشگاه و برنامه های هفته گرافیک که تحت شعاع انتشار کرونا قرار گرفت، عرضه کرد و اظهار داشت: سال قبل و همزمان با بیان عنوان روز جهانی دیزاین، «حرفه ای باش» همگی در هیأت مدیره اتفاق نظر داشتیم که تمامی موارد ذکر شده برای روز جهانی دیزاین از یک شخص حرفه ای، در وجود استاد ممیز می گنجد و قرار شد این نمایشگاه را با یاد و نام ایشان همزمان با روز جهانی دیزاین برگزار نماییم اما در آن زمان کشور در بحرانی ترین شرایط کرونا بود. شرایط خانه هنرمندان هم دائم تغییر می کرد و این نمایشگاه هم مرتب به تعویق می افتاد تا اینکه تصمیم گرفتیم آنرا در موزه گرافیک ایران که متعلق به خود انجمن و استاد است برپا نماییم.
وی تصریح کرد: افتتاحیه آنلاین می تواند شروع جدیدی در برگزاری نمایشگاه ها و افتتاح آنها باشد چون که به این شکل به افرادی که دور از پایتخت هستند هم فرصت می دهیم که در افتتاحیه نمایشگاه ها حضور داشته باشند.
کرکه آبادی بیان نمود: بسیار خوشحالیم که این نمایشگاه در موزه گرافیک برگزار می گردد چون یکی از دغدغه های استاد ممیز وجود این موزه بود و شاید ایشان الان به خودشان می بالند که نمایشگاه شأن در مکانی که همیشه آرزوی داشتن آنرا داشتند برگزار شده است.
در آخر مراسم هم از کتاب نمایشگاه رونمایی گردید.
نمایشگاه «ممیز، هنر به مثابه حرفه» به مدت دوماه برای بازدید عموم در موزه گرافیک ایران واقع در پارک پلیس تهران، عمارت ارباب هرمز برپا خواهد بود. ساعات کار موزه گرافیک از یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷ است.

منبع: