حسین علیزاده درباره چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان: داوران جشنواره جوان حتما نباید سن بالا باشند

حسین علیزاده درباره چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان: داوران جشنواره جوان حتما نباید سن بالا باشند

پیلانو: علیزاده درباره نحوه انتخاب داوران چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان می گوید که لزوما داوران نباید سن و سال بالا داشته باشند؛ چون در میان جوان ها افرادی هستند که از سن خود فراتر عمل می کنند.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، حسین علیزاده و پویا سرایی دو نفر از داوران بخش ویژه چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباب آثار مرحله نهایی نکاتی را عنوان کردند.

هر شرکت کننده از یک زاویه برتر است

حسین علیزاده، درباره کیفیت اجراها اظهار داشت: امروز، روز نقش خلاقیت است. همه به این عقیده رسیدیم که این بخش چقدر خوب جواب داده است. حتی قضاوت را نیز برای داوران پیچیده تر کرده چون راه یافتگان به مرحله‌ی نهایی خصوصیات خوبی داشتند.

وی افزود: شرکت کنندگان جوان باید بدانند وقتی قبول می کنند در مسابقه ای شرکت نمایند، بالأخره انتخاب محدود است. می خواهم بگویم اگر کسی بعنوان نفر برتر عرضه شد، واقعیت این است که کلمه برتر برای او مناسب نمی باشد، چون سایر شرکت کنندگان هم از زاویه های دیگر برترند.

این آهنگساز و نوازنده عنوان کرد: به نظرم در طول دورانی که جشنواره موسیقی جوان برگزار شده، ثمراتی داشته است و اشخاصی معرفی شده اند که به خانواده موسیقی اضافه می شوند و جا دارد در تمام رشته ها از آنها بعنوان هیات ژوری استفاده کنند. پیشنهاد می کنم این مسئله را در نظر بگیرند که لزوماً نباید تمام اعضای هیات داوران افراد سن و سال دار باشند. در میان جوان ها کسانی هستند که فراتر از سن شان عمل می کنند.

علیزاده با اشاره به اینکه کرونا می تواند روی همه چیز تأثیر داشته باشد، اذعان کرد: باید به مسئولین جشنواره تبریک اظهار داشت که سرسختانه با این مساله مقابله کردند و بالأخره جشنواره با هر سختی اجرا شد. واقعاً باید به دوستان جوان نیز تبریک اظهار داشت که با وجود سختی های زیاد در این جشنواره شرکت کردند.

در موسیقی گرفتار تعصب هستیم

وی افزود: شاید مدت های طولانی باید با کرونا زندگی نماییم و باید بتوانیم در این وضعیت خودمان را نجات بدهیم. به نظرم شرکت کردن بچه ها در جشنواره و آمدن هیئت ژوری در این شرایط، خود زندگی است. هم اکنون چیزی در دنیا قابل پیش بینی نیست، پس چه بهتر که تسلیم نشویم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه سفارش فنی ای به شرکت کنندگان دارد، بیان کرد: پیش از اینکه بخواهیم به شرکت کنندگان سفارش نماییم باید خودمان در هیات ژوری به مشترکاتی برسیم. از قبل در موسیقی ایرانی مشکل بود که نگاه ما به موسیقی چگونه است؟ ولی بر طبق گذشت زمان و تجربیاتی که به دست آمده، نشان داده شده که اگر ردیف را بعنوان میراث در نظر بگیریم باید ببینیم چگونه می توانیم از آن بهره مند شویم، نه اینکه چگونه آنرا تکرار نماییم. پیش از اینکه به ردیف بعنوان گنجینه نگاه شود، به چشم تعصبی نگاه می شود که چگونه تکرار شود. در موسیقی گرفتار تعصب هستیم که به نظرم نسل جوان مشکلات این تعصب را حل خواهدنمود.

علیزاده اظهار داشت: وقتی عنوان سنتی را روی هنرمند می گذاریم، مثل نشانی است که می تواند همیشه مثبت نباشد. وقتی می گوییم فلانی سنتی است، یعنی حاضر نیست با زمان خودش پیش برود یا مثلاً وقتی می گوییم طرف اصالت ندارد، یعنی ریشه و پشتوانه ندارد. اگر در جامعه عادی زندگی نماییم، به نظرم در آینده از سنت معنای خوبی خواهیم ساخت.

او با اشاره به نقش و اهمیت جشنواره موسیقی جوان، گفت: شخصاً عقیده دارم جشنواره دارد از دانشگاه بهتر عمل می کند. البته خیلی از شرکت کنندگان دانشجو هستند، ولی در هر صورت جشنواره اثر خوبی داشته تا جوان ها آزادانه تر نگاه شخصی خودشان را ارائه نمایند.

حسین علیزاده در آخر در رابطه نحوه برگزاری جشنواره اشاره کرد: از اینترنت بی عیب برخوردار نیستیم و واقعاً جریان آنلاین جواب نمی دهد. فکر می کنم اگر روی جنبه های حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی فکر نماییم بهتر است. مسئله آنلاین بودن در کشور ما و با این اینترنتی که گویا نیست، جواب نمی دهد و نمی توانیم روی این مسئله حساب نماییم. اگر قرار باشد این بیماری حتی گریبان گیر بعضی از ما شود، باز شخصاً ترجیح می دهم جشنواره حضوری باشد تا حق مطلب ادا شود.

حق کسی ضایع نشد

همین طور پویا سرایی درباره کیفیت اجراهای بخش ویژه اظهار داشت: همه شرکت کننده ها بسیار توانمند و شانه به شانه هم بودند. قسمتی از بسط و گسترش ها به هیئت داوران برمی گشت؛ چونکه طرز فکرها متفاوت می باشد. آن هم به این خاطر که مبانی جامعی در این عرصه نداریم. کتابی نیست که بگوید باید بسط ها به این شکل صورت گیرد.

این داور تاکید کرد: بنظرم حق کسی ضایع نشد. از چندین حیث و از چندین زاویه‌ی دید به آثار شرکت کننده ها نگاه کردیم و واقعاً همه عالی بودند. زمان اجرای شرکت کننده ها کمی کوتاه بود و در این زمانِ کوتاه اهتمام کرده بودند انواع سلایق را در اجرای خود قرار بدهند، که تا حدودی سبب شده بود اجراها انسجام نداشته باشد، وگرنه همه عالی بودند.

سرایی در پاسخ به این پرسش که کرونا چقدر روی کیفیت اجراها تأثیرگذار بوده است، عنوان کرد: اگر قرار بود شرکت کننده ها بطور زنده اجرا کنند شاید قضیه فرق می کرد. شاید عده ای بتوانند روی صحنه توانمندتر ظاهر شوند، خودشان را کنترل کنند و اجرای زنده روی صحنه زیاد روی آنها تأثیرگذار نباشد. امسال با این مورد مواجه نبودیم ولی در کل فکر می کنم کرونا تأثیر آنچنانی روی اجراها نگذاشته بود، چه بسا شرکت کننده ها در طول این مدت وقت بیشتری داشتند که ساز بزنند.

این نوازنده به شرکت کنندگان جشنواره موسیقی جوان سفارش کرد: از آنجائیکه هیچ گونه کتابی در این عرصه نداریم و آن چه شرکت کننده ها اجرا می کنند برمبنای برداشت ها و علاقه مندی های آنان از استادان مختلف است، پیشنهادم این است اهتمام کنند از استادان مختلف اجرا گوش کنند و برای خودشان اتود کنند تا به تفسیری شخصی برسند.

در دوره های بعدی به ژانر بندی توجه شود

پویا سرایی برای دوره آتی جشنواره موسیقی جوان نیز پیشنهاد کرد: فکر می کنم چیزی که در دوره های بعدی جشنواره موسیقی جوان باید به آن توجه گردد، موضوع ژانربندی است. شاید در موسیقی کلاسیک ایرانی ساز و کار بسط و گسترش ها با آن چه که در حوزه وسیع تر موسیقی دستگاهی داریم، متفاوت باشد. بسط و گسترش ها در موسیقی دستگاهی برمبنای دستگاه هایی است که از قدیم وجود دارد و ساز و کارش خیلی بازتر است. پیشنهادم این است که در جشنواره ژانربندی صورت گیرد. مثلاً عده ای در ژانر کاملاً کلاسیک ایرانی شرکت نمایند و عده ای در حوزه ای که جدیدتر و بازتر است حضور داشته باشند.

داور جشنواره موسیقی جوان در آخر اظهار داشت: آینده شرکت کنندگان را عالی می بینم. همه بسیار عالی و توانا هستند. در این بخش قرار نبود آنچنان روی توانمندی اجرائی شان دقت کنیم، اما واقعاً توانا بودند. همه چیز خیلی خوب است و جای امیدواری است که نسل فعلی در این راه حرکت می کند.

مرحله‌ی نهایی داوریِ چهاردهمین جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی با حمایت دفتر موسیقیِ معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط انجمن موسیقی ایران در حال برگزاری است.

منبع: