گفت وگو با بردیا کیارس ـ رهبر ارکستر و آهنگساز نگاه تجاری بر موسیقی نمایش ها غالب است

گفت وگو با بردیا کیارس ـ رهبر ارکستر و آهنگساز نگاه تجاری بر موسیقی نمایش ها غالب است

به گزارش پیلانو بردیا کیارس با تاکید بر تاثیرگذاری و جذابیت بیشتر موضوعات مذهبی در ترکیب با موسیقی و نمایش، دراین زمینه یادآور می شود: ساخت قطعات مذهبی در موسیقی کلاسیک غرب هم توسط آهنگسازان بزرگی مانند موتزارت یا جوزپه وردی، در چارچوب رکوئیم (آمرزش خوانی) صورت گرفته است و در حقیقت ممکنست هر هنرمندی نسبت اعتقادات و ایده خود روی موضوعات مذهبی کار کند. او ادامه می دهد: در ایران نیز باتوجه به استعدادها، امکانات و تکنولوژی که در دست داریم، اگر بتوانیم موضوعات آیینی، قومی و مذهبی را با روایت دیگری برای مخاطبان به تصویر بکشیم، برای آنها جذاب خواهد بود.
بردیا کیارس که اخیرا همکاری با موسیقی نمایش «علمدار» به تهیه کنندگی پرویز پرستویی را در کارنامه خود ثبت کرده است، درباره تجربه حضور در چنین رویدادی و جایگاه موسیقی نمایش در ایران با ایسنا گفت و گو کرد.

جایگاه موسیقی نمایش در ایران
این هنرمند موسیقی که پیش تر در پروژه های مشابه همچون «بینوایان»، «اشک ها و لبخندها» و «الیور توئیست» هم حضور داشته است، با اعلان اینکه برگزاری موسیقی نمایش در جهان بعنوان اپرا و موزیکال مرسوم می باشد، اظهار نمود: در دنیا سالن هایی مخصوص برای اپرا ایجاد می شود و خواننده ها بعنوان سولیست با ارکستر همراهی و در عین حال بازی هم می کنند. برای برگزاری این برنامه، از آنجائیکه به سبب شیوع ویروس کرونا در برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری وقفه افتاده بود، امکان برنامه ریزی قبلی وجود نداشت؛ وگرنه باید قبل از برگزاری چنین رویدادی، سالن مناسب برگزاری آنرا آماده می کردند؛ البته در ایران تنها سالن مناسب برای اپرا، تالار وحدت است که قبل از انقلاب نیز چنین برنامه هایی در آن اجرا می شد.
این هنرمند افزود: نسبت به استمرار برگزاری برنامه های موسیقی نمایش، خوش بین هستم؛ برای اینکه بطور کلی چنین اجراهایی در جذب مخاطب موفق عمل می کنند. باید در نظر بگیریم که در موسیقی نمایش ها، از دو ژانر هنری استفاده می شود و این امر می تواند طرفداران هر دو بخش را به سالن ها جذب نماید و در نتیجه برایشان جذاب تر واقع شود.
او اشاره کرد: آهنگسازان مطرح دنیا مخاطبان خاص خودرا دارند ولی وقتی موضوعاتی را که مردم با آنها آشنا هستند، در غالب چنین رویدادهایی ارائه دهیم، مخاطبان بیشتری جذب خواهد شد.
موسیقی نمایش علمدار

منبع: