موسیقی نواحی ایران ثبت می شود

موسیقی نواحی ایران ثبت می شود

پیلانو: مدیرکل ارشاد استان کرمان از تولید مستندهایی برای ماندگاری و ثبت موسیقی نواحی آگاهی داد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، محمدرضا علیزاده درباره برگزاری سیزدهمین دوره از جشنواره موسیقی نواحی اظهار داشت: بطور قطع امسال باتوجه به شرایط بیماری کرونا وضعیت خاصی در کرمان و محل برگزاری جشنواره در پیش داریم و تفاوت هایی در نحوه و رویکرد برگزاری وجود دارد. باتوجه به شیوع بیماری کرونا قاعدتاً در شهرستان ها اجرا نخواهیم داشت و اجراهای صحنه ای نیز بدون حضور مخاطبان برگزار می گردد.

مدیرکل ارشاد کرمان درباره جزئیات جشنواره اشاره کرد: جشنواره شامل دو بخش خواهد بود؛ یک بخش شامل اجراهای زنده در کرمان است که تلاش می نماییم در فضای مجازی پخش شود و جمعیت اندکی نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن ها حضور داشته باشند. پیش بینی ما این است که نهایتاً ۹۰ نفر میهمان داشته باشیم. بخش بعدی که بخش مهم و عمده جشنواره است، تولید مستند از بزرگان و پیشکسوتان و هنرمندان مؤثر در حوزه موسیقی نواحی ایران است که هماهنگی های نهایی در حال انجام می باشد.

علیزاده درباره تولید مستند از هنرمندان اظهار داشت: کمیته علمی زیر نظر دبیر تخصصی جشنواره تشکیل شده تا تصمیم گیری شود مستندها از چه افراد و هنرمندانی تهیه شود و این کار پیش از شروع جشنواره آغاز خواهد شد و ادامه دار خواهد بود و احتمالاً تولید این مستندها تا آخر سال جاری به طول خواهد انجامید.

وی درباره شرایط برگزاری جشنواره در روزهای کرونا نیز توضیح داد: تعداد میهمان هایی که مقرر است در این جشنواره حضور داشته باشند بسیار کمتر از سال قبل است و قاعدتاً هتل ها و مراکز اقامتی را نمی توانیم به صورت مشترک استفاده نمائیم. ضمن اینکه درباب رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ضوابط بهداشتی، مجوزهای ستاد کرونای استان کرمان را دنبال خواهیم کرد و باتوجه به پروتکل های بهداشتی، بطور قطع تلاش می نماییم مسائل بهداشتی کاملاً رعایت شود تا ان شاءالله مشکل خاصی پیش نیاید. همین طور از میهمان هایی که مقرر است در این جشنواره حضور داشته باشند، تست کرونا گرفته خواهد شد تا با اطمینان از عدم وجود بیماری در جشنواره حضور پیدا کنند.

مدیرکل ارشاد کرمان در مورد آنلاین و آفلاین بودن جشنواره اظهار داشت: این جشنواره مقرر است بیشتر به شکل آنلاین در فضای مجازی پخش شود و قسمتی از برنامه ها نیز به شکل آفلاین پخش می شود. ضمن اینکه برخلاف سال قبل و به سبب انتشار ویروس کرونا، نمایشگاه ساز برگزار نخواهیم کرد؛ چونکه نمایشگاه موجب تجمع افراد و علاقمندان می شود و قاعدتاً مشکل ایجاد خواهدنمود.

علیزاده در آخر اظهار داشت: از نظر اعتباری، خیلی نسبت به سال قبل افزایش اعتبار صورت نگرفته و امسال با توجه به این که مقرر است مستندهایی تولید شود، هزینه هایمان بالاتر خواهد رفت و نسبت به سال گذشته، منابع بیشتری را باید تامین نماییم. در حال رایزنی هستیم تا امسال بودجه بیشتری به جشنواره اختصاص پیدا کند.

سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری احمد صدری با موضوع «دوبیتی خوانی» در استان کرمان آبان ماه سال جاری برگزار می گردد.

منبع: