اثری که فریاد مردم جنگ زده شد!

اثری که فریاد مردم جنگ زده شد!

جنگ که مرز نمی شناسد. جنگ برای مردم دنیا هر کجا که باشد، غم انگیز و تلخ است. این همان اندیشه ای بود که یکی از بزرگ ترین هنرمندان قرن بیستم را ترغیب کرد تا اثر هنری را خلق کند که حالا بعنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین آثار هنری در جهان، پیام آور صلح در کشورهای مختلف شده است.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، پابلو پیکاسو (Pablo Picasso) ـ نقاش، مجسمه ساز و شاعر اسپانیایی ـ خالق مهمترین اثر هنری پیام آور صلح است که از تأثیرگذارترین هنرمندان قرن بیستم و‬ مبدع‬ سبک‬ کوبیسم‬ نیز بود. آثار او امروز و بعد از گذشت سال ها از زمان مرگش جزو گران ترین و ارزشمندترین آثار هنری جهان شمرده می شود. البته این ارزش گذاری بالا برای هنرمندی که نقش بسیار مهمی در هنر مدرن جهان ایفا کرد و سال ها فعالیت حرفه ای در عرصه نقاشی داشت، چندان هم دور از انتظار نیست.
پیکاسو از آن دست هنرمندانی بود که در دوران زندگی خود مورد توجه قرار گرفت و به شهرت رسید. هنرمندی که در سال هایی که جهان درگیر جنگ بود و بسیاری صفحات تاریک تاریخ را رقم می زدند، با وجود تمام انتقادات، از صلح دفاع و برای هنر زندگی کرد.
در سال ۱۹۳۶ جنگ داخلی اسپانیا آغاز شد و پیکاسو بعنوان چهره ای شناخته شده در آن برهه زمانی، جانب بی طرفی را نگه داشت. هرچند با وجود دوری پیکاسو از فضای خشن جنگ، نمی توان از تأثیر این دوران تلخ بر آثاری که خلق می کرد، چشم پوشی کرد.
یکی از معروف ترین آثاری که پیکاسو در این دوره با موضوع جنگ خلق کرد، تابلوی «گرنیکا» در سال ۱۹۳۷ است. در این نقاشی می توان به وضوح نومیدی و بی رحمی را مشاهده کرد.
اثر «گرنیکا»

منبع: