گالری گردی در پایتخت؛ نمایش لایتناهی انسان

گالری گردی در پایتخت؛ نمایش لایتناهی انسان

در آخرین جمعه تابستانی سال ۱۳۹۹، نمایشگاه تحقیقی و پژوهشی کاریکاتور در نشریات در گالری کاما و نمایشگاه لایتناهی و نامعلوم؛ از مجموعه انسان در گالری پروژه های آران افتتاح می شوند.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، روزهایی که در حال تجربه و گذران آنها هستیم، موسوم به روزهای کرونایی برای همه مردم است و اهالی فرهنگ و هنر نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ این در حالیست که کارهای هنری همچون سینما، تئاتر، موسیقی و نمایش آثار تجسمی به صورت نیمه تعطیل برگزار می گردند. در این میان گالری هایی در پایتخت هستند که نمایشگاه های هنری را با رعایت پروتکل های بهداشتی یا به صورت آنلاین برگزار می کنند. روزهای جمعه نیز که عمدتاً روزهای افتتاحیه نمایشگاه های هنری است، همچون قبل رونق ندارند اما با تعداد افراد کمتری در حال برگزاری هستند و همگان می کوشند این روزها را پشت سر بگذارند تا به روزهای پررونق گذشته بازگردیم. در هفته ای که گذشت بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران نیز راه اندازی شد و تا روز جمعه ۲۸ شهریور ادامه دارد. اما در آخرین جمعه شهریورماه و تابستان تعدادی نمایشگاه هنری در گالری های تهران افتتاح می شوند که در ادامه برخی از آنها را برمی شمریم.
گالری کاما
نمایشگاه تحقیقی و پژوهشی «کاریکاتور در نشریات» با نمایش ۲۵ اثر کاریکاتور در نشریات سال های ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۵ به کیوریتوری مونا خوش اقبال در گالری کاما به آدرس خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۴۴، طبقه ۲ برپا می شود و تا دوم مهر ادامه خواهد داشت.
در این نمایشگاه، ۲۵ اثر کاریکاتور از اردشیر محصص، قاسم حاجی زاده، رضا بیژن و لباف به معرض نمایش گذاشته می شود.
مونا خوش اقبال درباره این نمایشگاه اظهار داشت: نمایشگاه «کاریکاتور در نشریات» با هدف بررسی پژوهشی و تحلیلی کاریکاتور در مطبوعات ایران در دهه ۳۰ تا ۵۰ خورشیدی برپا می شود و خاصیت بارز آثار این نمایشگاه نگاه اعتراضی این آثار به شرایط سیاسی و اجتماعی آن برهه تاریخی است.
گالری والی
نمایشگاه انفرادی طراحی سمانه یوسفی با عنوان «دهلیز» از فردا جمعه در گالری والی به آدرس میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ افتتاح می شود.
در استیتمنت این نمایشگاه به قلم سمانه یوسفی نوشته شده است: «می توانم تصور کنم که این دفعه هم به سکوت می گذرد، باز هم نگاه بی سرانجام و کلام بیهوده! وانمود می کنم هیچ اتفاقی نیفتاده است. چه قدر گفتنش برایم سخت است؛ هربار و هربار این داستان تکراری! تکرار می شود. دست و پا که بزنی هیچ چیز بهتر نمی گردد، تنها زندگی چون برهوت پیش چشمانت عریان می شود. باز با دستانی خالی برخواهم گشت. چشمانم را می بندم، به دستانم اجازه می دهم تا ببینند. دستانم نور را حس می کنند، باور می کنند، آنها به نور دهلیز ایمان دارند.»
گالری شیرین
گالری شیرین از روز جمعه ۲۸ شهریورماه میزبان ۲ نمایشگاه هنری در ۲ فضای نمایشگاهی خود خواهد بود. در گالری شماره یک، نمایشگاه گروهی «قاصدک و آرزوهایش» به کوشش مهناز کریمی اقدم و به نفع خیریه برپا می شود.
در گالری شماره ۲ نیز، نمایشگاه انفرادی نقاشی های کتایون مقدم با عنوان «درهم تنیدگی» افتتاح می گردد.
گالری شیرین در خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک ۵ قرار دارد و روزهای دوشنبه تعطیل می باشد.
گالری اعتماد
گالری اعتماد نیز در آخرین جمعه شهریورماه میزبان دو نمایشگاه هنری نمایشگاه انفرادی آثار حجمی حسین آزادی با عنوان «مچالگی» و نمایشگاه انفرادی نقاشی های سحر صفریان با عنوان «هندسه-نیم رخ ها» خواهد بود. این گالری در میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک ۲۵ قرار دارد.
در استیتمنت نمایشگاه انفرادی آثار حجمی حسین آزادی با عنوان «مچالگی» آمده است: «رنج، آدمی را گرفتار استحاله می کند.
در عصر حاضر که تغییرات ناگهانی از همه سو را بیشتر تجربه می نماییم، خودآگاه یا ناخوداگاه، دانسته ایم که اگر منعطف نباشیم حذف می شویم.
از سوی دیگر بشری رو در رویمان است که گرفتار اضمحلال شده و عناصر زندگی یک به یک در محیط اش نابود می شوند. مناسبات او با دنیا، سرد و زنگ زده است و در حال پوسیدن. انسانی که حتا فرصت انتخاب ندارد، روز به روز منعطف تر می شود تا زنده بماند. غافل از اینکه، از یک جایی به بعد این انعطاف او را مچاله می کند.
بعد از این مچاله گی نه راهی برای انسان باقیست، نه برای محیط اش! آنچه که او باید قربانی کند، خودش برای خودش است. وقتی تقدیس خودرا کنار بگذارد و از شیر خود بنوشد، به فردیت می رسد و خودرا می آفریند.»
در استیتمنت نمایشگاه انفرادی نقاشی های سحر صفریان با عنوان «هندسه-نیم رخ ها» نیز آمده است: «سال ها پیش، از پرتره خودم، تمام رخ و بعد نیم رخ که بیشترین خودم باشم. بعدها در انهدام خودم کوشیدم با اجماع «من»، همان پرتره های نیم رخ، تکرار فرم تا دفع معنا و مرز میان از آن موقع هندسه میان اهمیت پیدا کرد. آنچه که عمداً و سهواً پیش آمد، هندسه ای ناخواسته از جنس جغرافیا و فرم هایی اندام وار بود و الان، در جایی هندسه میل به جذب دارد و در جایی دیگر رو به ویرانی.»
گالری پروژه های آران
نمایشگاه انفرادی کوشا موسوی با عنوان «بی اختتام و نامعلوم؛ از مجموعه انسان» در آخرین جمعه شهریورماه در گالری پروژه های آران به آدرس خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ افتتاح می شود.
در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «این مجموعه در مورد انسان است. انسان بعنوان گونه ای از جانداران روی کره زمین. انسان در تقابل با خود و دنیای درونی خویش و در مواجهه با اطراف و دنیای بیرونی خود. کوشا موسوی در مجموعه اخیرش به «انسان» و تقابل های درونی و بیرونی اش پرداخته است و در صدد پاسخ به پرسش هایی است پیرامون این گونه جانوری در مقابل خویش، مرزهایی که همیشه می آفریند و رویارویی با همنوع خود بر سر قلمرویی که از آن خود می داند.
هنرمند واکنشی هایی سیال به این چالش ها را از مسیر چیدمان، ویدئو، چاپ دستی، نقاشی و مجسمه را بدون وابسته ماندن به رسانه ای یگانه پیش کشیده است.
پروسه ساخت این مجموعه درهم تنیده بیش از دو سال به طول انجامیده و با افزودن و کاستن پاره هایی همچنان ادامه دارد. برای نمایش در ایران، قسمتی از این مجموعه به معرض نمایش گذاشته می شود که شامل یک چیدمان مرکزی در یک سالن و چندین ابژه و ویدئوی مکمل خواهد بود.
پیچیدگی های روابط بینا انسانی و سرنوشتی نامعلوم و شاید بشر و باورهای متزلزل که در در چرخه ای باطل گرفتار آمده اند، در این میدان آزموده و بررسی می شود. سرگشتگی و تعلیق انسان در آینه های گوناگون خرده روایت ها را منعکس می ‎کنند. آثاری که با پرداختن به بیهودگی متکثر امر روزمره، به تنهایی یا در گفتگو با یکدیگر به عمق این چالش ها افزوده اند؛ گویی انسان و نوع انسان در راه زیاده خواهی، در یک بازی لایتناهی و نامعلوم گرفتار آمده است ….»
گالری آرتیبیشن
ششمین نمایشگاه کلکسیونر با جمع آوری آثاری از هنرمندان پیشکسوت و هنرمندان مدرن دهه های آغازین ورود هنر مدرن به ایران جمعه ۲۸ شهریورماه در گالری آرتیبیشن به آدرس خیابان شریعتی، بالاتر از همت، خیابان گل نبی غرب، میدان کتابی (احمدی روشن)، خیابان ساسانی پور، خیابان دریا (قندی)، پلاک ۶ افتتاح می شود.
ششمین دوره این نمایشگاه با حضور جمع گسترده تری از مجموعه داران و گالری داران، تعداد ۲۰ اثر از هنرمندان و مشاهیری چون بهمن محصص، جعفر روحبخش، هانیبال الخاص، حسین کاظمی، فریده لاشایی، صادق تبریزی، منصوره حسینی، نصرالله افجه ای، پروانه اعتمادی، مهدی حسینی، منوچهر معتبر، جلال شباهنگی، محمود زنده، مرتضی رازفر، احمد مرشدلو، علی ندائی، عبدی اسبقی، علیرضا آستانه و هادی روشن ضمیر برای علاقه مندان به هنر جمع آوری شده و به معرض نمایش گذاشته می شود.
همچنین آثار این نمایشگاه برای علاقه مندانی که در تهران سکونت ندارند به صورت آنلاین در سایت آرتیبیشن www.artibition.net به معرض نمایش گذاشته می شود.