خالق قرآن مصور درگذشت

خالق قرآن مصور درگذشت

استاد سهم الدین زمانی هنرمند پیشکسوت و چیره دست قرآنی و خالق اولین قرآن مصور در جهان فوت کرد.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، استاد «سهم الدین زمانی»، هنرمند پیشکسوت و چیره دست قرآنی و خالق اولین «قرآن مصور» در جهان، در سن ۷۳ سالگی فوت کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به دنبال درگذشت این هنرمند برجسته هنرهای تجسمی، پیام تسلیتی صادر کرد.
در متن پیام آمده است:
مرگ اختتام زندگی نیست، بلکه آغازی است برای پرواز مرغ جان بر گستره ملکوت و رجعتی به محضر حضرت دوست؛ خصوصاً مرگ آنان که در زندگانی، گام های بلندی برداشته و در خدمت به دیگران کوشیده اند. بار دیگر گلچین روزگار، یکی از گل های بوستان فرهنگ و هنر غنی این سرزمین را برچید و بلبلان و شیفتگان این باغ را در غمی بزرگ وا نهاد.
خبر درگذشت استاد سهم الدین زمانی، آن هم در سکوت رسانه ای؛ ضایعه ای است که نه فقط اصحاب فرهنگ و هنر گیلان بلکه کشور را به سوگ نشاند. بی تردید، این هنرمند فرهیخته و ساعی در زمره بزرگانی قرار دارد که آثارش برای همیشه ماندگار خواهد ماند.
ضمن ابراز تأسف از درگذشت این بزرگ مرد آسمانی و اعلام همدردی با خانواده محترم و بازماندگان ایشان، بدین وسیله فقدان این فخر هنر قرآنی را به اصحاب فرهیخته فرهنگ و هنر استان تسلیت گفته و از آستان کبرایی حضرت احدیت برای آن مرحوم علو درجات و برای تمامی بازماندگان شکیبایی و طول عمر باعزت مسئلت می نمایم.
«سهم الدین زمانی»، ۱۴ اسفند ۱۳۲۵ در خانواده ای مذهبی و در تهران به دنیا آمد. در مصاحبه ای از کودکی اش از علاقه اش به نقاشی، از دیدارش با امام، از شروع انقلاب، از نبردهای تن به تن، از اینکه مغازه و ماشین و زندگی اش را پای انقلاب گذاشت، از اینکه پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدس به نبرد با دشمن حتی تا لبنان رفته است و از اینکه همرزم حاج «احمد متوسلیان» و «چمران» بود، حرف زد.
وی، هنرمند و نقاش تصویرگر سوره های قرآن و پدید آورنده اولین قرآن مصور جهان است که حاصل حدود ۵۰ سال زحمت وی خلق ۱۱۴ طرح رنگی با گُل برای ۱۱۴ سوره قرآن است که هیچ یک از طرح ها، گل ها و رنگ ها تکراری نیستند. فعالیت هنری خودرا از کودکی آغاز نموده و در نوجوانی شاگرد استاد طلایی از بازماندگان شاگردان استاد کمال الملک بود که فعالیت خودرا از سبک رئالیسم و کلاسیک آغاز نموده و بیش از ۳۷۰ تابلو در این بخش دارد و آثارش در بیش از ۹۰ نمایشگاه داخلی و خارجی به تماشا گذاشته شده است.
وی که سال ها ساکن شهرستان فومن بود، اواخر مردادماه در رشت بستری شد و به خاطر وخامت حالش به تهران اعزامش کردند و ۱۵ روز در بیمارستان تهران به سبب نارسایی کلیه و کم خونی شدید بستری بود و به دیدار حق شتافت.