اخطار جدی تر مدیرعامل خانه هنرمندان برای تعطیلی این مکان

اخطار جدی تر مدیرعامل خانه هنرمندان برای تعطیلی این مکان

به گزارش پیلانو مدیر عامل خانه هنرمندان ایران که حدود یک ماه پیش نسبت به تنگناهای مالی این مکان ابراز نگرانی جدی کرده بود، این دفعه با صراحت و قطعیت اخطار می دهد که اگر اقدام عاجلی صورت نگیرد، این مکان هنری تعطیل خواهد شد.
مجید رجبی معمار حدود یک ماه پیش در گفتگویی با ایسنا درباره مشکلات اقتصادی خانه هنرمندان ایران سخن گفت و تقاضای خویش را برای جذب حمایت های لازم از جانب شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد به این مکان هنری بیان کرد ولی از آنجائیکه با گذشت این مدت، هیچ اتفاق مثبتی در این حوزه رخ نداده است، این مدیر هنری این دفعه با صراحت اعلام می کند که بدون هر گونه تعارفی، خانه هنرمندان ایران پس از ۲۱ سال فعالیت در آستانه تعطیلی است.
حدود یک ماه پیش در فضاهای غیررسمی مطالبی درباره ورشکستگی خانه هنرمندان ایران در دوران کرونا عنوان شد. همان زمان هم مجید رجبی معمار بعنوان مدیر عامل این مکان و هم حسین مسافر آستانه بعنوان دبیر شواری سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر بابت تنگناهای اقتصادی جدی در این دو مکان ابراز نگرانی کردند. رجبی معمار بر جایگاه مهم خانه هنرمندان بعنوان مکانی مورد اعتماد برای همه طیف های هنری تصریح کرد و آنرا آبروی نظام دانست که گستره فعالیت هایش فراتر از داخل کشور است و روابط خوبی با تشکل های هنری بین المللی دارد.
بیشتر از یک ماه از آن گفتگو می گذرد و در ایام اخیر هم بعضی از اعضای شورایعالی خانه هنرمندان همچون ایرج راد بعنوان رئیس شواری عالی این مکان اعلام نموده اند که این خانه راهی جز تعطیلی ندارد.
رجبی معمار هم در گفتگوی تازه خود با ایسنا آخرین وضعیت این مکان را توضیح می دهد و انتقادات خویش را از دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم سازمان برنامه و بودجه مطرح می کند.
این مدیر هنری می گوید: همانطور که دوستان شورایعالی خانه هنرمندان هم عنوان کرده اند، وضعیت خانه هنرمندان ایران به هیچوجه خوب نیست چونکه پس از کرونا حدودا تمام منابع درآمد این مکان از بین رفته است درحالیکه قبلا این مکان از طریق فروش بلیت نمایش ها، فروش آثار هنری در گالری ها، کافه، رستوارن و فروشگاه های خود می توانست بخشی از هزینه هایش را پوشش بدهد و مابقی هزینه ها را هم از راه کمک های شهرداری تأمین می کرد ولی سال جاری هیچ یک از آن منابع درآمدی وجود ندارند، ضمن اینکه شهرداری هم به علت مشکلات مالی خود، از شروع سال نتوانسته هیچ کمکی بکند.
این مدیر هنری ابراز تاسف می کند: در این وضعیت دشوار، وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان برنامه و بودجه هم هیچ حمایتی نداشته اند در صورتی که در چندین جلسه که با همراهی برخی از هنرمندان شاخص حوزه های مختلف برگزار شده است، وضعیت خانه هنرمندان را با این دوستان مطرح کرده ایم و آنان را در جریان امور قرار داده ایم.
او که پیش از این بابت تعدیل نیرو در خانه هنرمندان ابراز نگرانی جدی کرده بود، حالا تاکید می کند: تعارف نداریم. وضعیت اصلا خوب نیست و از آغاز سال فقط یک سوم حقوق کارکنان را پرداخته ایم و برای بیمه آنان هم گرفتار مشکل هستیم در صورتی که کارکنان اینجا خیلی کم شمار هستند و همه امور خانه هنرمندان ایران با همین تعداد اندک پیش می رود و این مکان مجموعه ای خودکفاست.
رجبی معمار با اشاره به موارد مندرج در اساسنامه خانه هنرمندان ایران در خصوص استقلال این مکان اضافه می کند: در اساسنامه خانه هنرمندان آمده که نباید به دولت و هیچ نهادی وابستگی داشته باشد و این مجموعه در تمام این سال ها به معنای واقعی، غیر انتفاعی بوده است هرچند عبارت غیرانتفاعی در چهل سال قبل کاملا در معنای متضاد خود به کار رفته است، ولی به هر حال در شرایط خاصی مانند مقطع کرونایی دولت، وزارت ارشاد بعنوان متولی اصلی فرهنگ هنر در کشور، سازمان برنامه و بودجه، معاون اول رئیس جمهور و هر کس که در مقابل فرهنگ و هنر کشور احساس مسئولیت می کند، باید وارد کار شود بخصوص اینکه مشکلات ما با رقم پایینی رفع و رجوع خواهد شد.
مدیر عامل خانه هنرمندان ایران با تاکید بر جایگاه و نقش اثرگذار این مکان در دوران فعالیت خود خاطرنشان می کند: قرار نیست خانه هنرمندان مکان درآمدزایی باشد همین که بتواند بخشی از هزینه های خویش را تأمین کند، برایش کفایت می کند و در تمام این سال ها هم همین رویه را داشته و هیچگاه مجموعه ای اقتصادی نبوده است.
رجبی معمار با اشاره به اینکه پس از کرونا خیلی از مشاغل گرفتار ضررهای فراوان شدند، می گوید: ولی در این میان اصناف هنری بیشترین زیان ها را متحمل شده اند. فعالیتهای هنری حدودا تعطیل می باشد. اگر هم در گوشه و کنار کارهایی انجام می شود، به این علت است که دولت می خواهد از خود سلب مسئولیت کند چونکه وقتی همه سفارش ها در خصوص حاضر نشدن در فعالیتهای جمعی است، چگونه می توانیم مردم را به اجتماع در جمع های هنری مانند حضور در گالری ها، سینما و تئاتر دعوت نماییم، این وضعیت یک پارادوکس بدیهی است.
او تاکید می کند: اصولا در تمام کشورها فعالیتهای هنری از جانب دولت‎ها و شهرداری ها مورد حمایت قرار می گیرند و حتی در شرایط عادی، بدون این حمایت ها ادامه فعالیتهای هنری امکان پذیر نیست خصوصا در وضعیت پیچیده ای مانند دوران کرونا که ضرورت این کمک ها خیلی بیشتر از قبل احساس می شود ولی متاسفانه دولت ما در زمینه پشتیبانی از فرهنگ و هنر فقط وعده و وعید داده است و امروز نه تنها خانه هنرمندان بلکه دیگر مکان های هنری هم با مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند.
خانه هنرمندان ایران سال ۱۳۷۸ در مکانی که پیشتر پادگانی نظامی بود، فعالیت خویش را شروع کرد. این خانه در طول ۲۱ سال فعالیت خود مدیران گوناگونی را تجربه نمود ولی همواره این اصل در آن پایدار بوده است؛ مکانی کاملا فرهنگی بدون هر گونه فعالیت سیاسی.