مروری بر آلبوم های محرمی نوحه نواهای دوران قاجار در خونین دلان

مروری بر آلبوم های محرمی نوحه نواهای دوران قاجار در خونین دلان

آلبوم موسیقی «خونین دلان» مجموعه نوحه نواهای «حسین بابای مشگین» است که توسط حاج عباس کیاماری و فرزندش فرهاد کیاماری، در زمینه نوحه خوانی و روضه خوانی، بازخوانی شده است.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، حسین بابای مشگین که خود مبدع سبک زمینه خوانی بوده، مجموعه نوحه نواهای این اثر را با تسلط بر ردیف موسیقی، آهنگسازی کرده است و بعد از گذشت سال ها و با روایت نسل به نسل، این نوحه نواها توسط «مهدی لطفی» پژوهشگر حوزه موسیقی آیینی و نواحی ایران، تدوین، گردآوری و ضبط و در سال ۹۴ به همت مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر گردید.
در «زمینه خوانی» هر نوحه شرح حال کامل یکی از شهدای کربلا یا ائمه معصومین با استناد به مقاتل و احادیث سروده می شد.
این آلبوم عاشورایی در سه لوح فشرده عرضه شده و شامل ۳۰ نوحه از مرحوم بابامشگین است. اشعار آیینی این نوحه ها به ۱۵۰ سال پیش، یعنی به زمان قاجار بازمی گردد.
به نقل از حوزه هنری، مهدی لطفی گردآورنده آلبوم «خونین دلان» با تشریح روند تولید این اثر موسیقایی گفته است: ضبط این آلبوم حدود شش ماه طول کشید. دلیل طولانی شدن ضبط هم به هدف ما باز می گشت؛ کوشش برای امانتداری. ما هم تمام تلاش خویش را به کار گرفتیم تا همه چیز منطبق با نوحه نواهای مرحوم حسین بابای مشگین قرار بگیرد. چون که می خواستیم کار نهایی، شامل بهترین اجرا و قرائت استاد کیاماری از آن ملودی، لحن و نغمه ها باشد.
وی افزود: در نهایت و بعد از اتمام کار، اثر نهایی و نتیجه تلاشهای شبانه روزی را با ترس و لرز نزد اساتید بردیم و خوشبختانه آنها کار را تأیید کردند. خیلی از اساتید گفتند که این آلبوم در حقیقت نمونه قابل دفاعی برای ثبت و ضبط نوحه های قدیمی و مهر اصیلی بر سنت نوحه خوانی ایرانی است.
لطفی خاطرنشان کرد: طرح گردآوری این آلبوم بسیار گسترده بود. به صورتی که می خواستیم آوانویسی و مستندسازی از نوع اجرای نوحه ها هم در این اثر وجود داشته باشد.
پژوهشگر حوزه موسیقی آیینی و نواحی ایران اضافه کرد: ما در عرصه فرهنگ شاهد شنیدن خیلی از صداهای آلوده هستیم که روح را آزار می دهد. اما در این وانفسا بزرگانی چون حاج عباس کیاماری نغماتی را حفظ نموده و با تقوا و توانایی خود کاری کردند که ما صداهای خوشی را از این آلبوم بشنویم.

منبع: