سینا رعیت دوست ؛ طراحی فونت به نام حاج قاسم سلیمانی

سینا رعیت دوست ؛ طراحی فونت به نام حاج قاسم سلیمانی

به گزارش پیلانو سینا رعیت دوست طراح گرافیکی که دیوارنگاره ما ملت امام حسینیم با طراحی او در ایام نخست محرم۹۹ در میدان ولیعصر(عج) نصب شده بود، از طراحی فونتی به نام سردار شهید قاسم سلیمانی اطلاع داد.

سینا رعیت دوست هنرمند و طراح گرافیک درباره ضرورت استفاده از خلاقیت و نوآوری در طراحی آثار گرافیکی مذهبی و دینی برای مخاطب امروزی به خبرنگار مهر اظهار داشت: طراحی آثار گرافیکی مذهبی همچون پوستر، نشانه و دیوارنگاره نوعی ادای دین به ارزش های مذهبی و دینی ما به حساب می آید و مردم هم از آنها استقبال می کنند. با بروز تکنولوژی و استفاده هنرمندانِ طراح از نرم افزارهای طراحی، توان طراحی بالا رفته و گرافیست ها هم به تبع این روند، نسبت به قبل پیشرفت داشته اند. مردم هم از مخاطب سطحی این آثار، فراتر رفته اند و می توان اظهار داشت که سواد بصری آنها هم پیشرفت کرده است.
وی تصریح کرد: بنابراین در کارهایم تلاش می کنم همه جوانب را بسنجم و حساسیت هایی در کار به خرج دهم تا در طول اکران، مخاطبان اثری خلاق و نو مشاهده کنند.

رعیت دوست که از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ از طراحان خانه طراحان انقلاب اسلامی بوده است، درباره طرح دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) که با الهام از یکی از جملات ماندگار سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی طراحی شده است، اظهار داشت: این کار از راه خانه طراحان انقلاب اسلامی سفارش داده شد. در این اثر از خط نستعلیق استفاده کردم؛ البته امکان دارد استادان خوشنویسی آنرا خط نستعلیق ندانند اما این خط، نستعلیق معمولی نیست و بازطراحی شده از نستعلیق است که آنرا با فرم جدیدی که حالت جلی و تیتری داشته باشد، طراحی کردم.
وی در توضیح طراحی این خط خاطرنشان کرد: بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی، به فکر طراحی این فونت افتادم و در کارهایی که با مبحث حاج قاسم سفارش داده می شد، تلاش کردم این جنس تایپ را استفاده کنم و در همه آثارم، بخصوص دیوارنگاره های با مبحث شهادت حاج قاسم هم از آن بهره بردم. «ما ملت امام حسینیم» از سخنان حاج قاسم است که در دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) به مناسبت ماه محرم استفاده شد.
این طراح جوان بیان نمود: استودیو هفتاد بزودی این جنس تایپ را به نام «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» در چارچوب یک فونت کاربردی عرضه خواهد نمود.
وی که نشانه فیلم سینمایی «به وقت شام» را هم طراحی نموده است، در بخش دیگری از گفتگو درباره معیارهای پذیرش یک کار طراحی برای آثار سینمایی و نمایشی اظهار داشت: برای پذیرفتن سفارش، شخص تهیه کننده و کارگردان برایم مهم می باشد و از قبل هم باید با مبحث فیلمنامه آشنایی داشته باشم و خلاصه ای از فیلمنامه یا تیزر فیلم را باید بخوانم و ببینم تا با حال و هوای کار آشنا شوم و روی پوستر و نشانه کار کنم.

رعیت دوست درباره موانع موجود و سختی کار طراحان گرافیک بیان نمود: همچون سختی های کار طراحان گرافیک، نبود اعتماد کامل از جانب کارفرما، پیشگیری از ایده پردازی، فیلترها و خط قرمزهایی برای انجام کار است. از مشکلات بزرگ ما، وجود سفارش دهنده هایی است که کمی با نرم افزار آشنایی دارند اما سواد بصری لازم را ندارند. کارفرمایانی که برای تولید کار خود هزینه می کنند، عموماً برای طراحی نشانه یا اقلام گرافیکی هزینه ای اندک در نظر می گیرند و نمی خواهند هزینه بیشتری برای یک کار هنری که زمان و تکنیک و انرژی صرف آن شده است، بپردازند.
وی در مورد تاثیر فضای مجازی و اینترنت در کار طراحان گرافیک هم اظهار داشت: عموماً در کارهای فرهنگی، قشر خاکستری را بعنوان مخاطب در نظر می گرفتم و تلاش می کردم سطحی از کار را عرضه دهم که قابل درک برای همگان باشد اما حالا به واسطه فضای مجازی، سواد بصری و به تبع آن، ذائقه و سطح توقع مخاطب بالا رفته است و ایده های جدید طراحی را به خوبی درک می کنند و دیگر طرح های سطحی را نمی پسندند.
وی در انتها تصریح کرد: فضای مجازی از این نظر به مراتب کار ما را سخت تر می کند. خلاقیت در ایده و اجرا برای ما امری حساس و مهم تر از قبل می شود. برای مثال منِ طراح تا عمر دارم برای «غدیر» و «محرم» کار می کنم و مسلماً تولید ۱۰ کار متفاوت از یک مبحث خیلی سخت خواهد بود که اگر طراح در کارش خلاقیت به خرج ندهد، مطمئناً به مشکل بر خواهد خورد.