شهاب منا با مهر مطرح کرد؛ آکوردنوازی سه تار کتاب شد

شهاب منا با مهر مطرح کرد؛ آکوردنوازی سه تار کتاب شد

پیلانو: آکوردنوازی سه تار عنوان یکی از تازه ترین آثار تالیفی این روزهای حوزه موسیقی است که به قلم محمد خالقی مولف و پژوهشگر موسیقی ایرانی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

شهاب منا پژوهشگر موسیقی و مدیر نشر «خنیاگر» در گفتگو با خبرنگار مهر نیز ضمن تشریح تازه ترین کارهای موسیقایی خود بیان کرد: طبق برنامه ریزی هایی که قبل از این صورت گرفته بود اخیرا کتاب «آکورد نوازی سه تار در همراهی با ترانه های ماندگار پاپ» تالیف محمد خالقی عنوان یکی از تازه ترین آثار پژوهشی و تالیفی حوزه موسیقی است که اخیرا توسط نشر «خنیاگر» در بازار فروش محصولات موسیقایی عرضه شده است.
وی اضافه کرد: «اجرای آکورد با سه تار» و «نواختن ترانه های پاپ با سه تار» دو ایده ای هستند که مولف در این کتاب به دنبال آن بوده است. البته هر دو ایده ای که در این اثر پژوهشی مورد توجه قرار گرفته در حیطه ادبیات مکتوب برای سه تار نوین هستند. چونکه تابحال نه متدی برای آموزش آکوردنوازی با سه تار در کوک کلاسیک آن عرضه شده و نه کتابی حاوی نت تنظیم شده ترانه های پاپ برای مشتاقان این ساز پیش روی آن قرار گرفته است. بدین سبب ارائه هم زمان این دو ایده در چارچوب کتاب حاضر از این روست که اگر مخاطب به آکوردنوازی در سه تار تمایل نداشته باشد، نت ۲۵ ترانه‌ی موسیقی پاپ را با انگشت گذاری، تکنیک و کوک متداول سه تار برای اجرا در اختیار داشته باشد.

این پژوهشگر که تابحال آثار تالیفی مختلفی را در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران عرضه نموده افزود: ترانه های انتخاب شده در کتاب حاضر از ملودی های غنی و ماندگار موسیقی پاپ معاصر ایران هستند و اجرای آنها در سازی سنّتی چون سه تار نیز خالی از لطف نیست. از طرف دیگر نظر به تعداد زیاد ترانه ها و پرهیز از حجیم کردن کتاب و نیز از آنجائیکه اشعار این ترانه ها بوسیله اینترنت به آسانی در دسترس مخاطبان هست، از درج اشعار ترانه ها در کتاب صرف نظر شده است.
مِنا با اشاره به موضوع «آکورد نوازی با سه تار» بعنوان موضوع شاخص این کتاب اظهار داشت: در بین سازهای موسیقی دستگاهی سه تار تنها سازی است که با آن می توان آکورد نواخت. شاید برخی بر این مساله تاکید داشته باشند که اصولاً سازهای موسیقی دستگاهی برای اجرای ملودی تک صدایی پرورش یافته اند و با رویکرد موسیقی چندصدایی ساده و بدوی جلوه می کنند و برای اجرای موسیقی چندصدایی بهتر است از سازهای غربی مشابه (مثلاً گیتار بجای سه تار) استفاده نمود. هرچند این اقدام مؤلف سنگ اول این بنا شمرده می شود و هم اکنون آکوردنوازی با سه تار دارای تشخص و هویت جداگانه ای نسبت به گیتار نیست، پس می بایست پیشرفت تدریجی آنرا بعنوان روشی جدید در همراهی با ملودی و ایجاد فضاهای صوتی و رنگ آمیزی جدید در تنظیم های موسیقی ایرانی انتظار کشید.

این پژوهشگر در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: تمامی ترانه های کتاب حاضر به صورت دونوازی ملودیکا و همراهی آکورد با سه تار توسط حامد همتی و محمد خالقی ضبط و نواخته شده که فایل های صوتی آنها بوسیله ارسال پیام به صفحه اینستاگرامِ این کتاب قابل خرید است.

منبع: