در نشست رسانه ای تشریح شد؛ درددل های صنفی هنرمندان موسیقی ایران

در نشست رسانه ای تشریح شد؛ درددل های صنفی هنرمندان موسیقی ایران

نشست رسانه ای برخی از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران بمنظور ارائه گزارش کارهای انجام گرفته و تشریح اهداف پیش روی در فرهنگسرای ارسباران تهران اجرا شد.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، برخی از اعضای انجمن صنفی «هنرمندان موسیقی ایران» امروز سه شنبه چهاردهم مردادماه با برگزاری یک نشست رسانه ای که در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از کارهای انجام گرفته در این نهاد صنفی، به تشریح اهداف و برنامه های آینده خود پرداختند.
علی مغازه ای سخنگوی انجمن صنفی هنرمندان موسیقی در ابتدای این برنامه ضمن تبریک روز خبرنگار به ارائه گزارشی از روند کارهای این نهاد صنفی پرداخت و اظهار داشت: علت اینکه از شما خواهش کردیم در این جلسه حضور داشته باشید، تبیین وضعیت انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران بوده، که بیش از ۲۰ سال است در کشور فعالیت می کند. می توان اظهار داشت که این مجموعه یکی از باسابقه ترین نهادهای صنفی حوزه موسیقی است که به لحاظ ساختاری توانسته حوزه های صنفی را پوشش بدهد. این مجموعه پیش از نهاد «خانه موسیقی» تشکیل شد و دارای یک خاصیت مهم می باشد. این انجمن بطور مستقیم با سازمان جهانی کار (ILO) ارتباط دارد و آنچه انجام می پذیرد مبتنی بر شرایطی است که کاملاً وابسته به اجرای کارهای صنفی زیر نظر وزارت کار است و این نکته ای است که باید به آن توجه داشت.
مغازه ای در ادامه این جلسه رسانه ای اظهار داشت: پذیرش سهم سرانه بیمه توسط صندوق اعتباری هنر که برای نخستین بار توسط انجمن صنفی هنرمندان موسیقی عنوان شد، نامه به سازمان صدا و سیما برای پشتیبانی از جامعه موسیقی، پیگیری ماجرای معافیت مالیاتی هنرمندان که در ایام پایانی سال ۹۸ در رسانه ها پیگیری شد، مذاکره با مدیرعامل صندوق اعتباری هنر برای انجام امور تسهیلاتی ویژه هنرمندان موسیقی همچون کارهایی است که طی ماه های گذشته ما در انجمن صنفی هنرمندان موسیقی انجام داده ایم.
در این سال ها هنرمندانی بوده اند که حتی توان پرداخت حق بیمه خودرا نداشته اند. این مساله در میان هنرمندان موسیقی نواحی ما هم وجود دارد که من دیده ام در خیلی از مواقع حتی توان پرداخت این حق بیمه ها را نداشته اند از این جهت حمایت یک نهاد دولتی و حتی شهرداری تهران می تواند شرایط بهتری را برای ما در این دو حوزه ای که به آن اشاره کردم داشته باشد این پژوهشگر موسیقی درباره موضوع حق عضویت مجموعه های صنفی اشاره کرد: امروز شما عزیزان را دعوت کرده ایم تا برخی درددل های خودمان را نیز مطرح نماییم. یکی از این دغدغه ها بحث اجاره مکانی برای کارهای انجمن است که متاسفانه در سال های اخیر فقط و فقط به صورت شخصی صورت گرفته است. موضوعی که بنظر می رسد می تواند با حمایت برخی مجموعه های دولتی در شرایطی قرار گیرد که بتواند انجمن صنفی هنرمندان موسیقی را صاحب مکانی کند. ماجرای پرداخت سرانه بیمه توسط برخی هنرمندان نیز نکته دیگری است که دوست داریم دولت دراین زمینه به ما کمک نماید. چونکه در این سال ها هنرمندانی بوده اند که حتی توان پرداخت حق بیمه خودرا نداشته اند. این مساله در میان هنرمندان موسیقی نواحی ما هم وجود دارد که من دیده ام در خیلی از مواقع حتی توان پرداخت این حق بیمه ها را نداشته اند از این جهت حمایت یک نهاد دولتی و حتی شهرداری تهران می تواند شرایط بهتری را برای ما در این دو حوزه ای که به آن اشاره کردم داشته باشد.
مغازه ای در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: مدتی پیش موضوعی عنوان شد که خانه های در رابطه با کارهای فرهنگی هنری کشور تبدیل به انجمن صنفی شوند. این مساله در حالی است که ذیل موارد قانونی این مساله مطرح شده که وقتی در حوزه ای تخصصی انجمن صنفی از قبل مشغول به فعالیت باشد، مجموعه دیگری نمی تواند بعنوان «انجمن صنفی» کارهای خودرا ادامه دهد. بدین سبب من از همه افرادی که دغدغه صنفی دارند می خواهم اگر خواهان ادامه فعالیت صنفی و حمایت های لازم دراین زمینه هستند به انجمن صنفی هنرمندان موسیقی بیایند و در اینجا عضو شوند. چه بسا وقتی در این شرایط ورود پیدا کردند بعدها بعنوان عضو هیات مدیره نیز فعالیت کنند.
اطیابی مدیرعامل انجمن صنفی هنرمندان موسیقی هم در این جلسه خبری ضمن ارائه توضیحاتی درباره پیشینه تشکیل انجمن صنفی هنرمندان ایران در سال ۷۷ به ارائه گزارشی درباره کارهای انجام گرفته در این مجموعه طی بیست سال قبل پرداخت و توضیح داد: ما در فدراسیون بین المللی موسیقی هستیم که در تمام کشورها فقط یک مجموعه صنفی می تواند زیر مجموعه این نهاد باشد. این فدراسیون دارای امتیازات بین المللی است که فکر می کنم در آینده نزدیک می توانیم شاهد ثمرات و کارهای مربوط به آن در کشورمان باشیم. این در حالیست که ما در حوزه بیمه هایی نظیر تامین اجتماعی نیز کارهای زیادی انجام داده ایم که در ماه های گذشته به صورت مبسوط به آن پرداخته شده است.
وی با اشاره عدم دریافت حق عضویت اعضا در ایام کرونایی اظهار داشت: این افتخار ماست که ما تا به امروز به هیچ عنوان کمک دولتی دریافت نکردیم و این موجب افتخار ماست که از جمعیت ۴۷۰۰ نفری اعضای انجمن حدود نیمی از افراد بیمه تامین اجتماعی شدند. این در حالیست که ما در حوزه بیمه تکمیلی نیز کارهای مهمی انجام داده ایم که به طور قطع جزو افتخارات ما شمرده می شود که توانسته ایم در حد توان به هنرمندان عضو این انجمن کمکی بکنیم.
مدیرعامل انجمن صنفی هنرمندان موسیقی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: ما اصلاً دوست نداریم شرایطی فراهم گردد که ما از دوستان پول بگیریم، آنچه مد نظر ماست بحث کمک هایی همچون اختصاص مکان برای انجمن و حتی اختصاص سالن های موسیقی خالی از تماشاگر است که می تواند در اختیار انجمن صنفی قرار گیرد تا بتوانیم بوسیله آن مسائل صنفی و اجرایی اهالی موسیقی را پیگیری نماییم. به طور قطع ما در تلاشیم که کارهای انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران گسترده شود. گرچه در این مورد یک سری دست اندازی هایی شد اما ما در تلاشیم تا بوسیله مروجان انجمن صنفی موسیقی کارهایی را برای هنرمندان فعال شهرستان ها انجام دهیم.
اطیابی با تاکید برافزایش همکاری انجمن صنفی هنرمندان موسیقی با سایر مجموعه های در رابطه با موسیقی اظهار نمود: ما در زمینه همکاری با مجموعه های دیگر حوزه موسیقی برنامه های مشترکی داریم که به دنبال آن مدتی پیش با مدیریت انجمن موسیقی ایران نیز جلساتی را برگزار کردیم که بتوانیم در حوزه های مختلف شاهد حمایت های بیشتری از هنرمندان موسیقی باشیم. من امیدوارم این تفاهم نامه های حمایتی که در امتداد پشتیبانی از هنرمندان صورت می گیرد بتواند به زودی شکل اجرایی داشته باشد تا ما بتوانیم با حمایت این نهادها شرایط مطلوب تری را فراهم نماییم.
خانه موسیقی دشمن ما نیست حتی مدیرعامل خانه موسیقی عضو انجمن صنفی هنرمندان موسیقی هستند. ما حتی دراین زمینه تفاهم نامه هایی را باهم انجام دادیم که نشان دهنده دوستی ما با خانه موسیقی بوده و هست اطیابی در پاسخ به سئوالی در خصوص نوع مواجهه انجمن صنفی هنرمندان موسیقی و خانه موسیقی اشاره کرد: خانه موسیقی دشمن ما نیست حتی مدیرعامل خانه موسیقی عضو انجمن صنفی هنرمندان موسیقی هستند. ما حتی دراین زمینه تفاهم نامه هایی را باهم انجام دادیم که نشان دهنده دوستی ما با خانه موسیقی بوده و هست. ما به هیچ وجه نهادی در مقابل خانه موسیقی نیستیم. آنچه می توانم دراین زمینه به شما بگویم این است که ما آمده ایم تا خرابه ای را که از قبل وجود داشت به شرایطی تبدیل نماییم که اول بتواند بزرگ شود و بعد بتواند حرف های زیادی برای گفتن در موسیقی داشته باشد. شما مطمئن باشید امروز ما در شرایطی هستیم که با چندین هزار عضو می توانیم حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم.
مدیرعامل انجمن صنفی هنرمندان موسیقی در بخش پایانی صحبت های خود اظهار داشت: ما بطور قطع در حوزه های مختلف موسیقی پیگیری های زیادی انجام داده ایم اما چون این پیگیری ها به نتیجه ای نرسیده هنوز نمی توانیم بطور کامل درباره آن صحبت نماییم. شما مطمئن باشید در این روزهای کرونایی آنچه در انجمن صنفی هنرمندان موسیقی انجام گرفته پیگیری مشکلات صنفی هنرمندان این عرصه است. حتی اگر هم نتیجه ای نداشته باشد. آنرا هم خدمت شما اعلام می نماییم. فقط می توانم بگویم ما فعلاً امیدواریم و بطور قطع باید در این شرایط شما همراه ما باشید.
انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران از نهادهای غیردولتی و صنفی حوزه موسیقی که طبق اعلام مدیریت آن از سال ۷۷ تاسیس شده، با گواهینامه ثبتی از وزارت کار و امور اجتماعی (۱۳۷۷)، تایید شده سازمان بین المللی کار ILO در ژن و(۱۳۷۶)، دارای گواهینامه عضویت در فدراسیون بین المللی موسیقیدانان FIM به مرکزیت پاریس (۱۳۸۷) است. اهداف انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران طبق اساسنامه تایید شده وزارت کار، پشتیبانی از حقوق مدنی، خواسته های صنفی و قانونی هنرمندان عضو است.
اعطای کارت شناسایی معتبر بین المللی به هنرمندان موسیقی، معرفی به صندوق اعتباری هنرمندان، بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی، تسهیلات خانه کارگر با معرفی نامه این دفتر، کوشش برای قراردادهای کاری اعضا، پشتیبانی های صنفی جهت عقد قراردادهای کاری شان در دفتر انجمن، رایزنی های بین المللی جهت پیشرفت و پیشبرد اهداف هنری صنف، جلب پشتیبانی مراجع و سازمان های دولتی و ملی بوسیله نشست ها مذاکرات گوناگون همچون کارهایی که هیات مدیره انجمن برای رفاه حال اعضا انجام داده است.
سازندگان ادوات موسیقی، مدرّسین، نوازندگان، آهنگسازان، ترانه سرایان این زمینه و خوانندگان، نورپردازان، تهیه کنندگان موسیقایی و خبرنگاران بخش موسیقی فقط مشمولین حِرف و مشاغل آزاد موسیقی در حوزه فعالیت انجمن صنفی با ارائه مدارک معتبر به تشخیص کمیته فنی، شورای شعر و شورای عالی موسیقی انجمن صنفی افراد واجد شرایطی هستند که می توانند به عضویت این انجمن درآیند.