در گزارش پیلانو مطرح شد؛ آهنگسازی با صدای قلب های بیمار

در گزارش پیلانو مطرح شد؛ آهنگسازی با صدای قلب های بیمار

شایان شکرابی پزشک عمومی و از هنرمندان فعال حوزه موسیقی با ساخت و تنظیم قطعاتی بر اساس صدای تپش قلب بیماران، این آوا را با موسیقی اصیل ایرانی تلفیق و آثار متفاوتی خلق کرده است.
دریافت ۳ MB
شایان شکرابی پزشک عمومی، نوازنده پیانو و سرپرست گروه موسیقی «دال» در گفتگو با خبرنگار مهر، از ساخت و تنظیم قطعاتی برمبنای صداهای بیماری های قلبی با در نظر گرفتن چارچوب های موسیقی اصیل ایرانی آگاهی داد.
وی اضافه کرد: در ساخت و تنظیم این قطعات صداهای ضبط شده از تپش قلب بیماران گرفتار بیماری های قلبی را با موسیقی اصیل ایرانی تلفیق کرده ام. من در این آثار تلاش نموده ام از نواها و سازهای بومی ایران استفاده و این موسیقی را با سازهای استاندارد غربی نیز ترکیب کنم. این ایده می تواند جنبه کمک آموزشی برای دانشجویان پزشکی و پرستاری جهت یادگیری صداهای قلب در حالت های مختلف داشته باشد.
این نوازنده پیانو با اشاره به انتشار نخستین تجربه موسیقایی خود در این قالب بیان کرد: در نخستین تجربه ای که پیرامون این پروژه انجام دادیم، آهنگ midsystolic click بعنوان یک مثال از این مجموعه با ملودی زیبای استاد پرویز مشکاتیان تلفیق شده است. این قطعه خوشبختانه با استقبال کارشناسان و جامعه پزشکی روبه رو شده بطوریکه روزهای گذشته و در صفحه daily cardiology (صفحه تخصصی آموزش قلب و عروق) نیز پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

شکرابی توضیح داد: این صدای قلب، صدایی با فرکانس بالاست که توسط استتوسکوپ (گوشی پزشکی) در میانه انقباض بطن ها شنیده می شود. صدای اول (s1) و دوم (s2) قلب به صورت طبیعی سمع می شود و صدای کلیک در میانه انقباض بطن ها به سبب افتادگی دریچه میترال به گوش می رسد.
سرپرست گروه موسیقی «دال» مدتی پیش یک گروه ویژه هنری به نام «ابرک» را نیز در امتداد پشتیبانی از بیماران روانپزشکی تشکیل داده بود.
تمرکز این گروه به صورت تخصصی بر مساله اشتغال بیماران روان پزشکی بر اساس روش Individual Placement and Support بود. در این روش با شناسایی توانایی و استعداد هر شخص به حمایت و جایگزینی افراد در جایگاه مناسب آنها پرداخته می شود.