در قالب نشست نسل بعدی ؛ رویکردهای هنری جدید و کیوریتوری بررسی گردید

در قالب نشست نسل بعدی ؛ رویکردهای هنری جدید و کیوریتوری بررسی گردید

پیلانو: نشست پژوهشی نسل بعدی با موضوع رویکردهای هنری جدید و کیوریتوری با حضور شهرام انتخابی، آسیه سلیمیان، بهمن یوسفی و نگار عالم زاده گرجی سه شنبه ۱۰ تیر در مؤسسه طنین دلنواز اجرا شد.

به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی مؤسسه، نشست پژوهشی «نسل بعدی» با موضوع رویکردهای هنری جدید به تبیین عملکرد پلت فرم «فکتوری تی تی» و همین طور رویکردهای هنری جدید مانند ویدئوآرت و مبحث کیوریتوری اختصاص داشت.
شهرام انتخابی هنرمند، کیوریتور و از مؤسسان «فکتوری تی تی» در ابتدای این جلسه اظهار داشت: من به همراه آسیه سلیمیان، از چند سال پیش فضایی برای هنرمندان و پژوهشگران ایجاد کردیم و با هدف ایجاد ارتباط و مبادله رویدادهای هنر معاصر بین المللی، دراین زمینه فعالیت می نماییم. مؤسسه فکتوری تی تی چند رویداد را با مشارکت هنرمندان ایرانی و خارجی در ایران برگزار کرده و علاوه بر آن نمایشگاه هایی با آثار هنرمندان جوان ایرانی در اروپا برگزار کرده که با استقبال چشم گیر مخاطبان روبه رو شده است.
وی با اشاره به راه طولانی هنرمند شدن توضیح داد: معمولاً از کودکی در ذهن آدم فرو می کنند که باید دکتر یا مهندس شوی، اما هنرمند بودن را کسی بعنوان حرفه نمی شناسد و بنا بر این کسی از دوران کودکی بعنوان شغل به هنر توجه نمی نماید. بنا بر این خیلی از ما خیلی دیر تصمیم می گیریم که هنرمند شویم و سال ها تجربیات مختلفی انجام می دهیم تا سرانجام به این نتیجه می رسیم که می خواهیم چه چیزی باشیم. این بلوغ زمانی حاصل می شود که تجربیات دیگران را بشناسیم و از آنها استفاده نمائیم.
بهمن یوسفی از مدیران مؤسسه فرهنگی هنری طنین دلنواز نیز اظهار داشت: در طول سال ها دوستی و همکاری با شهرام انتخابی مباحث زیادی درباره این مساله داشتیم که هنر چیست و برای هنر ایران چه کاری می توانیم انجام دهیم. همه ما بارها واژه فرار مغزها را شنیده ایم و با این مساله مواجه بودیم، اما در این میان افرادی نیز هستند که به عشق کشور خود با وجود همه امکاناتی که برای آنها برقرار است ترجیح می دهند در ایران بمانند و به آن خدمت کنند. فرزان گرمخورانی مدیر این مؤسسه همچون افرادی است که ترجیح داد در ایران بماند تا کاری برای هنرمندان انجام دهد و ما نیز در ادامه این راه می خواهیم فضای مناسبی برای فعالیت هنرمندان ایرانی فراهم نماییم.
وی افزود: خیلی از هنرمندانی که از ایران رفتند کار هنری را رها کردند و دیگر اثری از آنها ندیدیم اما شهرام انتخابی به قلب هنر دنیا رفت و آنجا به اوج رسید و بعد از آن باردیگر به ایران برگشت، برای اینکه قلب او برای جامعه هنری ایران می تپد و عقیده دارد در عالم هنر نه فقط چیزی از دیگران کم نداریم بلکه جوانان ما بسیار با استعداد هستند و تنها لازم است آشنایی بیشتری با هنر روز دنیا به دست آورند.
در ادامه این جلسه آسیه سلیمیان کیوریتور درباره کارهای خود اظهار داشت: چند سال قبل بعد از گذراندن دوره های رزیدنسی در موزه های اروپایی و نمایشگاه های مختلف و همکاری با هنرمندان غربی فعالیت خودرا بعنوان کیوریتور آغاز کردم. در دوره رزیدنسی مطالعات زیادی درباره تاریخ ویدئوآرت، نحوه آرشیو کردن ویدئو و کیوریت کردن این آثار داشتم و بعد از شروع کارم ۱۴ نمایشگاه در پلت فرم فکتوری تی تی برگزار کردیم.
وی توضیح داد: در نخستین پروژه ای که به دعوت شهرام انتخابی دستیار او بودم با ۱۳ هنرمند حرفه ای و شناخته شده غربی نمایشگاهی در برلین برگزار کردیم. آن پروژه سنگ بنای این دغدغه را در ذهن من گذاشت که چه خوب می شود اگر بتوانیم چنین فضایی با استاندارد بین المللی در ایران هم داشته باشیم. بعد از صحبت با شهرام انتخابی به این نتیجه رسیدیم که جامعه هدف خودرا بر روی هنرمندان جوان و نوظهور بگذاریم که هنوز شناخته نشده اند و می توان مبانی هنر جدید و ویدئو آرت را به آنها آموزش داد. در مراحل اولیه فعالیت فکتوری تی تی، آثار خلق شده توسط هنرمندان مختلف را در ایران و کشورهای اروپایی به نمایش گذاشتیم اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که می توانیم در تولید آثار هنری هم مشارکت داشته باشیم که نتیجه آن مدتی پیش در نمایشگاه ویدئوآرت «اولین بار من» ارائه شد.
سلیمیان درباره خاصیت های یک کیوریتور اظهار داشت: اگر آنچه در کتاب «ده سوال اساسی در ارتباط با کیوریتوری» نوشته ایان هوفمن، بعنوان ایده آل های وی درباره کیوریتوری وجود دارد، با آنچه در ایران هست مقایسه نماییم متوجه می شویم که فرسنگ ها با مفهوم کیوریتوری در ایران فاصله دارد. من بعنوان یک کیوریتور تصمیم گرفتم در حد خودم به هنر، مخاطب و هنرمند ارزش دیگری بدهم اما متأسفانه در عرصه هنری ایران موفقیت یک پروژه هنری هنوز با موفقیت اقتصادی آن شناخته می شود و حتی هنرمندان نیز در بازید از یک نمایشگاه بلافاصله از هنرمند می پرسند چند اثر فروخته اید. ما راه طولانی در پیش داریم تا این تفکر را پایه گذاری نماییم که به هنر می توان جور دیگری نگاه کرد. هنرمند مسئولیت اجتماعی دارد و می تواند فایده ای برای جامعه اش داشته باشد.
وی اظهار داشت: در ایران برای کارهای طولانی مدت هنری برنامه خاصی وجود ندارد. ما نیاز به هنرمندانی داریم که تمام زندگی خودرا برای تولید اثر هنری بگذارند اما در این حالت آنها راهی برای امرار معاش ندارند و در نتیجه پروژه های آنها متوقف و رها می شود. تلاش ما در پلت فرم «فکتوری تی تی» این است که از این هنرمندان حمایت نماییم و کار آنها را در ایران و خارج از کشور معرفی نماییم تا به مرور شناخته شده و حتی موقعیت اقتصادی پیدا کنند.
در ادامه این جلسه نگار عالم زاده گرجی یکی از هنرمندان عضو فکتوری تی تی به بیان تجربیات خود پرداخت و اظهار داشت: ورود من به دنیای هنر بوسیله نقاشی و در آتلیه آبی استاد احمد نصرالهی بود. بعد از آن به سبب دغدغه های اجتماعی که داشتم رشته حقوق را در دانشگاه انتخاب کردم و بعد از اتمام آن مشغول حرفه وکالت شدم و در کنار آن کارهای هنری را ادامه دادم. اما از سال ۹۳ تصمیم گرفتم که به صورت حرفه ای نقاشی را دنبال کنم. من نسبت به شناخت مدیوم های مختلف خیلی کنجکاو بودم و تجربه ساخت نخستین ویدئوآرتم مصادف شد با شکل گیری پلت فرم فکتوری تی تی یا کارخانه تبدیل و تولید.

منبع: