گفت وگو با ایرج اسکندری ـ هنرمند نقاش رنگ ها به مبارزه با کرونا برمی خیزند!

گفت وگو با ایرج اسکندری ـ هنرمند نقاش رنگ ها به مبارزه با کرونا برمی خیزند!

ایرج اسکندری، هنرمند نقاش اعتقاد دارد که تحولات اجتماعی همچون شیوع کرونا در جهان، می تواند در حال و هوای آثار هنرمندان اثرگذار باشد؛ و این تاثیرگذاری به معنای خلق اثر با مبحث روز نیست، بلکه این شرایط در سبک کاری هنرمند و حال وهوای آثار او تأثیر می گذارد.
اسکندری در گفت وگویی با ایسنا درباره نحوه واکنش هنرمندان به تحولات مهم روز جامعه، اظهار نمود: به صورت کلی هنرمند وظیفه دارد به کار خودش قوام ببخشد و این قوام بخشیدن در تلاش روز افزون شکل می گیرد، ازاین رو برنامه ای که هنرمند برای انجام کار هنری ریخته است، باید در طول زمان شکل بگیرد. حالا در این زمان زمان، امکان دارد وقایع مختلفی رخ بدهند که می توانند روی کار او اثرگذار باشند.
او افزود: بعنوان مثال اگر بخواهیم فعالیت هنری عشایر را در نظر بگیریم، یک عشیره وقتی فرش یا گبه می بافد، هر خبری که به او می رسد در انتخاب رنگ و نوع کار او اثرگذار است. وقتی به یک بافنده عشیره خبر مسرت بخشی می دهند، ناخودگاه دست او به سمت رنگ های شادی بخش می رود؛ اما وقتی خبر مرگ عزیزی را می شنود انتخاب رنگ او از خبری که شنیده، متاثر می شود.
این هنرمند پیشکسوت افزود: در واقع با عنایت به این که معمولا بافنده های عشیره خودجوش کار می کنند و اینگونه نیست که نقشه ای از پیش داشته باشند و مطابق آن برنامه کار کنند؛ ازاین رو شنیدن هر خبری روی کار آنها تأثیر می گذارد. به صورت کلی می توان اظهار داشت که این مورد در روند کاری اغلب هنرمند وجود دارد. ازاین رو وقتی اتفاقی همانند «کرونا» در دنیا رخ می دهد، به شکلی در شیوه کاری هنرمندان تأثیر می گذارد؛ اما اصلا اینگونه نیست که یک هنرمند صرفاً مبحث کار خودش را به کرونا و تحولات آن تغییر دهد، بلکه این شرایط در سبک کاری هنرمند و حال وهوای آثار او تأثیر می گذارد.
اسکندری با اشاره به اینکه «ما این روزها در حال مبارزه با یک دشمن نامرئی هستیم»، تصریح کرد: مبارزه هنرمند کار اوست و وقتی در حال خلق اثر است یعنی گرفتار نگرانی و تشویش و تزلزلی نشده و کارش را ادامه می دهد. همانند اینکه ما زمان جنگ و زیر موشک باران دشمن هم کار می کردیم. در حقیقت تولید اثر یک نوع مبارزه و ابراز وجود است که بگوییم ما هستیم و کار خودمان را انجام می دهیم.

منبع: