مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی: تخلفات را پیگیری می کنیم برگزاری نمایشگاه به صرف کرونا!

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی: تخلفات را پیگیری می کنیم برگزاری نمایشگاه به صرف کرونا!

گالری ها که پس از مدتی تعطیلی اجباری، دیگر اجازه دارند با رعایت شرط و شروطی نمایشگاه برگزار کنند، حالا آستین ها را بالا زده اند و تلاش دارند که بی رونقی ماه های اخیر را کمی جبران کنند؛ اما انگار برای بعضی از گالری ها و هنردوستان دیگر ترس از «کرونا» رنگ باخته است و به همین خاطر هم بی توجه به تمام هشدارهایی که تابحال از بلندگوهای جهانی پخش شده است، به بهانه اعتلای فرهنگ و هنر، همچون گذشته دور هم جمع می شوند!
با همه گیری جهانی ویروس کرونا، خیلی از برنامه های فرهنگی و هنری کشور همانند برگزاری نمایشگاه های هنری لغو و به آینده نامعلومی موکول شد؛ باآنکه مدتی پس از تعطیلی الزامی گالری ها، از جانب دفتر هنرهای تجسمی اعلام گردید که امکان برگزاری نمایشگاه های هنری فراهم است، اما با شرط و شروطی! مثلاً اینکه دیگر از برگزاری مراسم افتتاحیه خبری نیست. طبیعتاً خیلی از گالری ها که برگزاری نمایشگاه بدون افتتاحیه برایشان سود کمتری داشت و از طرفی خودشان نمی خواستند زیر بار پذیرش مسئولیت اجتماعی برگزاری یک مراسم پرجمیعت بروند، فعالیت در دنیای مجازی را ترجیح دادند و اعلام نمودند که همزمان با برگزاری نمایشگاه مجازی امکان بازدید حضوری از آثار هم با بیان وقت قبلی وجود دارد.
در هفته های اخیر اما بعضی از گالری ها تصمیم به بازگشایی گرفتند؛ آن هم در شرایطی که نه تنها در پوسترهای تبلیغاتی این نمایشگاه ها خبری از تاکید بر اعلام وقت قبلی یا ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی نبود، بلکه برخلاف شرط اعلام شده، ساعت برگزاری مراسم افتتاحیه را هم اعلام نمودند.
بر همین اساس، خبرنگار ایسنا عصر روز جمعه (۲۳ خردادماه) و همزمان با آغاز برگزاری حضوری برخی از نمایشگاه های هنری، به بعضی از گالری هایی که در محدوده مرکز شهر واقع شده اند، سر زد تا وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی را از نزدیک شاهد باشد. اما نکته اینجاست که در اغلب این گالری ها نه تنها محدودیتی برای تعداد حضور افراد در محل برگزاری نمایشگاه وجود نداشت، بلکه اجبار یا حتی درخواستی هم برای زدن ماسک وجود نداشت. باآنکه بعضی از بازدیدکنندگان به تصمیم شخصی خودشان و با رعایت کلیه نکات بهداشتی از نمایشگاه ها بازدید می کردند، اما برای کسانی که به این نکات توجهی نداشتند هم محدودیتی وجود نداشت.
جالب است که حتی در یک نمونه هم نه تنها تعداد زیادی از افراد در سالن کوچک گالری حضور داشتند، بلکه طبق روال سابق برگزاری افتتاحیه و برخلاف قوانین کرونایی، حتی با شیرینی و نوشیدنی هم از بازدیدکنندگان پذیرایی می شد.
در این میان این پرسش مهم مطرح می شود که در شرایطی که بر مبنای آمار، میزان مبتلا شدن به این بیماری همچنان در سطح بالایی قرار دارد، آیا نظارتی بر عملکرد گالری های صورت می گیرد؟ که هادی مظفری ـ مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی ـ در پاسخ به آن اظهار کرده است تمامی گالری ها ملزم به رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی هستند و در صورت تخلف این مورد پیگیری می شود.
مظفری در گفت وگویی با ایسنا، تصریح کرد: حتما نظارت صورت می گیرد و همه ملزم به رعایت پروتکل های وزارت بهداشت در برگزاری تجمعات و برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری هستیم. با عنایت به این که از اول اردیبهشت ماه بر مبنای دستورالعمل وزارت بهداشت، اجازه فعالیت نگارخانه ها منوط به ثبت در سامانه وزارت بهداشت صادر شد و بعد از آن اجازه فعالیت نگارخانه ها بر اساس رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شد، کماکان این پروتکل ها به قوت خودش باقی است و تمامی رشته های هنری باید این پروتکل ها را رعایت نمایند و حتما ما هم این مورد را به دقت رصد و پیگیری می نماییم.
مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی اظهار نمود: هر جا احساس نماییم که مشکلی برای هنرمندان و بازدیدکنندگان و عموم مردم به وجود می آید حتما به شیوه قانونی مبحث را پیگیری نماییم. طبیعتا یکی از وظایف شورای نظارت گالری ها، نظارت بر تخلفاتی است که گالری ها انجام می دهند و در صورت مشاهده و دریافت گزارش حتما مبحث را بررسی و سپس تصیم گیری می نماییم.

منبع: