با هنرمندی ایمان عنصری؛ بازگشت جاودان شنیدنی شد

با هنرمندی ایمان عنصری؛ بازگشت جاودان شنیدنی شد

به گزارش پیلانو آلبوم موسیقی بازگشت جاودان به هنرمندی ایمان عنصری با هدف رسیدن به تلفیقی میان صنایع موسیقی چند صدایی غرب و موسیقی دستگاهی ایران منتشر گردید.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، «بازگشت جاودان» عنوان تازه ترین اثر موسیقایی انتشار یافته در بازار است که در دو بخش تک نوازی و گروه نوازی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
«بازگشت جاودان»، «مقدمه ای برای ماهور»، «کرشمه»، «سرود مستانه»، «فیلی»، «بیداری»، «دلکش»، «عراق»، «شادان» عنوان قطعه هایی است که در این آلبوم گنجانده شده است. ضمن اینکه سیاوش روشن نوازنده عود، سعید دولت زارعی نوازنده نی، شهریار نظری نوازنده دف، ایمان عنصری نوازنده تار و سه تار، فرهاد صفری نوازنده تمبک، پوریا فرجی نوازنده سنتور، سنتورباس و ویولن سل و شروین مهاجر نوازنده کمانچه و کمانچه آلتو گروه نوازندگان آلبوم را می سازند.
سعید شکرنیا طراح جلد و فربد فروغی میکس و مسترینگ دیگر عوامل اجرایی این پروژه هستند.
ایمان عنصری در توضیحات تکمیلی این آلبوم نوشته است: «این آلبوم شامل دو بخش تک نوازی و گروه نوازی است. رویکرد آهنگساز در بخش گروه نوازی، رسیدن به تلفیقی میان صنایع موسیقی چندصدایی غرب و موسیقی دستگاهی ایران است. اثر فوق از راه طراحی هارمونی به صورت محسوس و حرکت کنترپوانتیک با فرمی نمایان تر بر ارکستراسیون سازهای ایرانی ساخته شده؛ و استفاده از هارمونی و کنترپوآن در کنار طراحی فرمال بر قطعات سبب رنگ آمیزی و ایجاد بیانی نو در نوازندگی سازهای ایرانی شده است.
ذکر این مطلب ضروریست که چندصدایی از زمان استاد علی نقی وزیری و با سیستم ابداعی این استاد هنرمند در موسیقی ایران شروع شد. نگاه وزیری از زمان شکل گیری تا امروز با انتقادات فراوانی بر نگرش تئوریک نوین و به خصوص الیناسیون فرهنگی خود روبرو شده است. تاریخ موسیقی ایران از زمان وزیری تا به امروز دستخوش تحولات بسیاری در سیستم تئوریک و نگرش او به این مقوله شده است. خیلی از آهنگسازان پس از او که خود شاگرد مکتب او بودند سیستم متفاوتی را نسبت به وی در نظریه و آهنگسازی موسیقی ایرانی پیش گرفتند، ولی بدون شک ریشه تمام حرکت های پیشرو در موسیقی ایران تا امروز همان شروع انقلابی وزیری است. ازاین رو می توان وزیری را پدر موسیقی نوین ایران دانست.

یکی از دوره های مهم در بیان خاص موسیقی ایرانی و ظهور باردیگر چندصدایی دوران تولید آثار چاووش است. آثار کانون چاووش هم از جایگاه اجتماعی سیاسی مهمی بهره مند بودند و هم از دیدگاه موسیقایی تحول و پیشرفت مهمی در زمینه موسیقی ایرانی به وجود آوردند که تاثیر به سزای آن هم در سبک و شیوه اجرایی (چه نوازندگی و چه خوانندگی) و هم در تنوع رویکرد به قطعه موسیقایی به مثابه یک کل، هم در شیوه رنگ آمیزی صدادهی ارکستر و بخصوص در تلاش جهت استفاده از تکنیک چندصدایی نویسی در موسیقی سنتی ایران مشهود است.
می توان این طور بیان کرد که هدف آلبوم «بازگشت جاودان» بسیار متأثر از دوران چاووش و نگرش خاص موسیقایی آن دوره است و در نهایت کوشیده است گام هایی را بردارد.
بخش تک نوازی تار برگرفته از آموزش در مکاتب میرزا عبدالله، میرزا حسینقلی و علی اکبر شهنازی است. ازاین رو از نظر معماری چه در قطعات و چه در تک نوازی ها تاثیر خیلی از موسیقی دستگاهی گرفته شده است. ولی این پیروی تمام و بی چون و چرا نبوده و شامل تغییراتی جزئیات موسیقی دستگاهی ایران شده است که برخی از آن تغییرات را می توان این طور بیان نمود: «تغییرانی در نظریه محدوده و پیوند گوشه ها با هم»، «اضافه شدن دوبل نت ها»، «پرش ها و پاساژهای بلند»، «موزیکالیته و بیان شخصی»، «بیان جمله ها و انگاره های جدید و گهگاه متفاوت با سنت» که در اثر ترکیب با نگرش و احساس شخصی نوازنده به مرحله عرضه در این اثر تجربه رسیده است.