گزارش پیلانو؛ شبی که علیرضا قربانی برای همه خواند

گزارش پیلانو؛ شبی که علیرضا قربانی برای همه خواند

پیلانو: علیرضا قربانی در تازه ترین کنسرت خود که به صورت آنلاین و کاملاً رایگان برگزار شد، قطعات منتخبی از آلبوم ها و تک آهنگ های پرطرفدار خودرا بوسیله فضای مجازی برای همه علاقمندان اجرا کرد.

خبرگزاری مهر – گروه هنر- علیرضا سعیدی: کنسرت آنلاین علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی پنجشنبه شب هشتم خردادماه با اجرای آثار منتخب این هنرمند از آلبوم ها و تک آهنگ هایی که طی سال های اخیر منتشر نموده بود، به میزبانی تالار وحدت و کارگردانی هنری رضا موسوی اجرا شد.
برگزاری این کنسرت در شرایطی صورت گرفت که برخلاف تجربه هفته گذشته در برگزاری آنلاین کنسرت همایون شجریان، نه فقط پروسه فروش بلیت و یا خرید اشتراک برای بهره مندی از امکان تماشای کنسرت از طرف برگزارکنندگان در نظر گرفته نشده بود که صفحات گوناگون شخصی و غیرشخصی در فضای اینستاگرام و اپلیکیشن های گوناگون به صورت همزمان این برنامه را پوشش دادند تا از نظر سخت افزاری هم امکان دسترسی حداکثری همه اقشار مشتاق موسیقی ایرانی به این کنسرت فراهم باشد.
تجربه های جدید زیر سایه کرونا
علیرضا قربانی در ابتدای این برنامه و بعد از اجرای یک قطعه آوازی بعنوان مقدمه، توضیح داد: بسیار خوشحالم که بار دیگر این فرصت پیش آمد تا بتوانم این دفعه در فضای مجازی همراه شما مخاطبان علاقمند موسیقی باشم. من امروز داشتم به این مساله فکر می کردم که این کرونا چه مصیبت ها و بلاهایی را بر سر مردم دنیا آورده اما در عوض موجب شد که ظرفیت حضور در فضای مجازی برای همه مردم دنیا جور دیگری تجربه و خیلی از فعالیت ها در این چارچوب متمرکز شود. امروز همه کسانی که در دنیا دوستشان داریم و هر عزیزی که قبلاً کنارشان بودیم و امروز مجبوریم از آنها دور باشیم بطور قطع تجربه یک زندگی متفاوت را از سر می گذرانند. این کنسرت هم برای ما تجربه جدیدی است که خیلی ها برای برگزاری آن تلاش کردند و من از همه آنها قدردانی می کنم.

قربانی سپس قطعه «گیسو» را خواند و بعد از آن سراغ «روزگار غریب» همچون آثار پرطرفدار خود رفت، قطعه ای که بگفته قربانی پروژه «با من بخوان» با محوریت آن شکل گرفت و اجرایی شد.
وی پیش از اجرای قطعه «روزگار غریب» اظهار داشت: یکی از قطعاتی که طی ۳۶ اجرای پروژه «با من بخوان» همیشه اجرا کرده ایم، قطعه «روزگار غریب» با شعر از احمد شاملو بوده است که با استقبال مخاطبان هم روبه رو شده است. ما در این قطعه ترجیع بندی داشتیم که حین اجرای برنامه از تماشاگران می خواستیم آنرا همراه ما اجرا کنند و این فضا به قدری باشکوه می شد که برای همه اعضای گروه تجربه آن لذت بخش بود.
قربانی افزود: اما امشب به سبب اینکه کنسرت را به صورت آنلاین پیش روی شما عزیزان قرار می دهیم از نعمت این همراهی در سالن محرومیم اما اینک از شمایی که ما را در فضای مجازی می بینید می خواهم همراه با ما این ترجیع بند را تکرار کنید. البته که امیدوارم همسایه ها اذیت نشوند! اما برای ما لذت بخش خواهد بود که اگر برای شما امکان داشت از این همراهی فیلم بگیرید و برایمان ارسال کنید.

اهدای «عاشقانه نیست» به کادر درمان
«عاشقانه نیست» قطعه بعدی کنسرت آنلاین علیرضا قربانی بود که وی قبل از اجرای این تک آهنگ پرطرفدار خطاب به مخاطبانش در فضای مجازی بیان کرد: این روزها کادر پزشکی و پرستاران مراکز درمانی سراسر کشور نهایت تلاش خودرا انجام داده اند تا بیماران مبتلا به کرونا هرچه سریعتر درمان شده و به آغوش خانواده هایشان بازگردند. البته تا آنجا که بنده اطلاع دارم حدود ۱۱۰ نفر از این عزیزان با فداکاری محض به درجه شهادت نائل شده اند. به اعتقاد من لحظه لحظه این فداکاری ها و جان فشانی ها سراسر داستان و قصه های باارزش هستند که هیچگاه از ذهن ما مردم فراموش نمی گردد. پس ما امشب به این بهانه قطعه «عاشقانه نیست» را تقدیم می کنم به همه پزشکان و پرستاران عزیزی که در این چند ماه در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار داشتند.
«عشق آسان ندارد» با شعری از اهورا ایمان و آهنگسازی و تنظیم ستار اورکی قطعه بعدی این کنسرت بود که علیرضا قربانی آنرا برای مخاطبانش اجرا کرد. این قطعه قبل از این در سریال «لیلا» پیش روی شنوندگان قرار گرفته بود.
شرط کرده بودم که این کنسرت باید «رایگان» باشد
قربانی پیش از اجرای قطعه «باران» با شعری احمد میرخلیلی و آهنگسازی حسام ناصری ضمن قدردانی از تمامی عواملی که در برگزاری این کنسرت او و گروهش را یاری کرده بودند، اظهار داشت: پیش از برگزاری این کنسرت شرط کرده بودم که این کنسرت حتما باید به صورت رایگان برای علاقه مندان اجرا شود و خوشبختانه معاونت امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران دراین زمینه همکاری بسیار خوبی داشت. این در حالیست که مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی و تالار وحدت که به صورتی خانه ما اهالی موسیقی هستند حمایت همه جانبه ای از این کنسرت کردند و هر آنچه ما می خواستیم را فراهم کردند.
علیرضا قربانی در حالی این شرط را در میانه اجرای خود یاد شده قرار داد که قبل از آن نیز در گفتگویی ویدئویی با خبرنگار مهر، بر رویکرد خود برای اجرای رایگان این کنسرت و فراهم آوردن شرایطی برای بهره مندی «همه» از این فرصت، تاکید کرده بود. مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4
قربانی در گفتگوی ویدئویی با مهر: تلاشم اجرای واقعاً رایگان کنسرت مجازی بود
قطعه بعدی اختصاص به اجرای تک آهنگ «ارغوان» با شعر هوشنگ ابتهاج از آلبوم «حریق خزان» به آهنگسازی مهیار علیزاده داشت که قربانی درباره آن اظهار داشت: این قطعه همچون آثاری است که من با آن خاطرات زیادی دارم و دوست دارم آنرا در این لحظه به تمام عاشقان سرزمینم ایران تقدیم کنم.
وی قبل از اجرای تیتراژ موسیقایی فیلم سینمایی «چهارراه استانبول» با شعر مسعود کلانتری و تنظیم غلامرضا رضایی که در این کنسرت با تنظیم حسام ناصری اجرا شد هم اشاره کرد: همان گونه که می دانید این قطعه به مناسبت حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکوی تهران تولید و بعنوان تیتراژ فیلم برادر عزیزم مصطفی کیایی خوانده شد که اگر به ترانه آن دقت کنید پر از استعاره ها و مفاهیمی است که در برگیرنده آرزوی عافیت و سلامتی برای مردم سرزمینم است که امیدوارم هیچگاه دیگر گرفتار این اتفاقات ناگوار نشوند.
قطعه پایانی کنسرت هم به اجرای تیتراژ «مدار صفر درجه» با شعری از زنده یاد افشین یداللهی و آهنگسازی فردین خلعتبری بود که قربانی پیش از اجرای آن با اعلان اینکه تمام تلاش گروه اجرایی کنسرت ارائه یک برنامه با کیفیت در حد بضاعت بوده، توضیح داد: من با فردین خلعتبری از سریال شب دهم به کارگردانی دوست ارجمندم حسن فتحی همکاری ام را آغاز کردم. این همکاری ادامه داشت تا اینکه در سریال مدار صفر درجه باردیگر افتخار همکاری با او را پیدا کردم. من به خاطر دارم روزی که می خواستم که این قطعه را در کنسرتی اجرا کنم ردیفی را برای زنده یاد افشین یداللهی هم اختصاص داده بودیم که متأسفانه مرگ ناگهانی و آن حادثه ناگوار مهلت نداد که در این کنسرت از حضورش استفاده نمائیم. از این جهت مایلم این قطعه را به زنده یاد افشین یداللهی تقدیم کنم.
قربانی در بخش پایانی کنسرت، بنا به درخواست مجدد مخاطبان این اجرا در فضای مجازی، قطعه «روزگار غریب» را مجدداً همراه گروه ارکستر اجرا کرد تا شبی خاطره ساز را برای علاقمندان خود رقم بزند.

منبع: