سامان احتشامی با مهر مطرح کرد؛ انگیزه ای جز آموزش در ایام کرونایی ندارم

سامان احتشامی با مهر مطرح کرد؛ انگیزه ای جز آموزش در ایام کرونایی ندارم

پیلانو: نوازنده و آهنگساز شناخته شده موسیقی کشورمان با انتقاد از اقدامات بعضی از هنرمندان موسیقی در فضای مجازی درباره تلاشش برای آموزش اصولی به برخی از هنرجویان توضیحاتی ارائه نمود.

سامان احتشامی آهنگساز و نوازنده پیانو در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به تازه ترین کارهای خود در عرصه موسیقی بیان کرد: این روزها تنها کاری که می توانم در قرنطینه و ایام در خانه ماندن انجام دهم، آموزش آنلاین است که به صورت بسیار جدی روی آن تمرکز کرده ام. به هر حال حالا که کلاس ها و کارگاه های آموزشی به صورت کامل تعطیل شده اند، ما ناچاریم بوسیله آموزش آنلاین در فضای مجازی کارهایی را برای برخی از هنرجویان انجام دهیم.
احتشامی افزود: البته بسیاری از هنرجویان هستند که مایل نیستند در فضای مجازی فراگیری را تجربه کنند اما من کوشش می کنم برای آن دسته از افرادی که در ایام قرنطینه هم مایل به فراگیری هستند برنامه ریزی هایی را برای آموزش انجام دهیم که امیدوارم هنرجویان نیز از کار ما رضایت داشته باشند.
وی اضافه کرد: البته این نکته مهم را هم باید بگویم که موضوع آموزش آنلاین دربرگیرنده مباحث و شرایط تخصصی است که در هر رشته ای از موسیقی قابل اجرا نیست. بعنوان مثال من بعنوان نوازنده پیانو که حوزه تخصصی آموزشی من نیز هست، می توانم نسبت به آموزش آنلاین اقدام کنم. اما کارشناسان تخصصی حوزه موسیقی می دانند که هر سازی را نمی توانیم در فضای مجازی به هنرجویان آموزش بدهیم. اتفاقاً در این روزها هم برایم جالب است که بسیاری از رفقا به جهت اینکه از کلافگی و بی حوصلگی خانه نشینی بیرون بیایند، می آیند و بدون در نظر گرفتن ضوابط تخصصی آموزش نوازندگی در فضای مجازی، کارهایی می کنند که برایم بسیار عجیب و غریب است، چونکه بعضی از سازها برای آموزش نیازمند فراهم شدن ملزوماتی در مقدمه آموزش هستند که باید استاد حضوری در محل آموزش حضور داشته باشد و من نمی دانم چطور برخی ها به جهت اینکه از بیکاری دربیایند این روش آموزشی را برای ادامه، انتخاب نموده اند.
این آهنگساز و نوازنده که طی سال های اخیر کارهای زیادی را در عرصه موسیقی انجام داده است، اشاره کرد: بسیاری از مخاطبان موسیقی در فضای مجازی، می دانند که سامان احتشامی همچون هنرمندانی است که همیشه تلاش نموده خارج از فضای رسمی حوزه موسیقی، کارهایی را اجرا و تولید نماید که بتواند به سهم خود در شادی بخشی و ایجاد روحیه در جامعه نقش ایفا کند. کما اینکه دراین زمینه هم نهایت تلاشم را کرده آم تا بتوانم با استمرار این فضا شرایطی را فراهم کنم که مردم جهت زندگی در شرایط فعلی انگیزه داشته باشند. حتی در این چارچوب بارها و بارها از ناحیه برخی ها زخم زبان هایی به من وارد شده که چرا دست به چنین کارهایی می زنم اما واقعاً برایم اهمیت نداشت چونکه دوست داشتم و دارم تا مردمم با موسیقی لحظه های خوبی را سپری کنند. اما ماجرا وقتی برای من جالب می شود که بسیاری از همین دوستان منتقد که به سبب بخل و حسد به من برای حضور این چنین در فضای مجازی خرده می گرفتند، خود در بعضی موارد سردمدار کارهایی می شوند که تا همین روز گذشته به خاطر انجامش به من و امثال من فحش می دادند!
احتشامی اشاره کرد: مدت زیادی است که غیر از آموزش که دغدغه اصلی من است، فعالیت مضاعفی در فضای مجازی ندارم چونکه به سبب شرایط بدی که در جامعه حکمفرما شده و هر روز شاهد مرگ برخی از هموطنان عزیزم به سبب مبتلاشدن به ویروس کرونا هستم اصلا حال و روز خوبی ندارم و می توانم بگویم برای خلق موسیقی بسیار بی حوصله ام. البته که کارهای بسیار زیادی برای انتشار و تولید اثر دارم که فعلاً تا خلاص شدن از شر این ویروس برنامه ای برای آنها طراحی نکرده ام. امروز تمام جهان به هم ریخته و من معتقدم در این شرایط خلق موسیقی آنچنان فایده ای برای مخاطبان ندارد. امروز آنچه نیاز است مهربانی و توجه مردم به همدیگر است. امروز تنها کاری که من بعنوان هنرمند می توانم انجام دهم دعوت به در خانه ماندن برای مقابله با شیوع ویروس کروناست وگرنه کارهای دیگر به اعتقاد من چندان تاثیری در مثبت شدن اوضاع جز اینکه از بی کاری رها شویم ندارد.
وی در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار داشت: چند وقت پیش متوجه شدم علی جعفری پویان نوازنده شناخته شده ویولن، دست به ابتکار جالبی زده که برایم بسیار باارزش بود. او نیز مانند من و برخی دیگر از هنرمندان تلاش می کند در فضای مجازی به ارائه نکات اموزشی بپردازد اما چون ماجرا به شکلی است که جهت آموزش باید این سازها را کوک کرد، به بعضی از دوستان و هنرجویانش که در نزدیکی خانه هنرجویان مبتدی تر حضور دارند، سفارش کرد تا بروند و سازهای آنها را برای فراگیری کامل نکات آموزشی کوک کنند. این به اعتقاد من یک کار مفیدست که می تواند مورد توجه قرار گیرد وگرنه من اعتقاد دارم در این شرایط تولید موسیقی نمی تواند دردی را التیام دهد.

منبع: