سهم ارشاد چه بوده است؟ نسخه عجیب وزارت بهداشت برای بازگشایی سینما و تئاتر در بحران کرونا

سهم ارشاد چه بوده است؟ نسخه عجیب وزارت بهداشت برای بازگشایی سینما و تئاتر در بحران کرونا

به گزارش پیلانو اخیرا متن عجیبی با عنوان راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-۱۹ و فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در سینماها و سالن های تئاتر از جانب وزارت بهداشت انتشار یافته است.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخیرا دستورالعمل های «گام دوم مبارزه با کووید-۱۹» را بر روی سایت رسمی این وزارتخانه منتشر نموده است.
در بخش راهنمای مبارزه با ویروس کرونا در اماکن عمومی و مراکز جمعی، مواردی بعنوان «راهنمای فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در سینماها و سالن های تئاتر و نمایش» تدوین شده است.
بخشی از این راهنما دارای مواردی مختلف و در عین حال عجیب است که فارغ از میزان کارشناسی بودن طرح آنها به منظور بازگشایی سالن های سینما و تئاتر، به نظر می آید بخش عمده ای از نظر امکان اجرایی شدن گرفتار ابهامات جدی است.
موارد مطرح شده در این راهنما جهت راه اندازی سالن های سینما و تئاتر در زمان انتشار کرونا به شرح ذیل هستند:
۱- مسئولین نظارت بر سالن های نمایش موظفند در صورت مشاهده سرفه و عطسه، از تماشاچی درخواست نمایند که سالن انتظار/نمایش/ سینما را ترک نماید.
۲- ضروریست ظرفیت فروش بلیت، به نصف شرایط ظرفیت اسمی سالن کاهش پیدا کند.
۳- ضروریست فروش بلیط به صورت الکترونیکی صورت گیرد.
۴- کاهش مواجهه چهره به چهره کارکنان و استفاده حداکثری از تلفن، شبکه های اجتماعی.
۵- ضروریست مواجهه چهره به چهره بازیگران تئاتر با یکدیگر بر روی صحنه ی نمایش، اتاق های گریم، تعویض لباس و نظایر آن با حفظ رعایت حداقل فاصله یک متر صورت گیرد.
۶- درصورتی که مواجهه چهره به چهره ناگزیر باشد باید در حداقل زمان ممکن صورت پذیرفته و حداقل فاصله ی یک متر رعایت گردد.
۷- اجتناب از تماس کارکنان با یکدیگر همچون دست دادن.
۸- اجتناب از تجمع کارکنان در اتاق های پشت صحنه، آپارات، رختکن، آبدارخانه و هر جایی که کارکنان می توانند تجمع نمایند.
۹- در صورتیکه از سرویسهای ایاب و ذهاب مشترک همچون اتوبوس و مینی بوس استفاده می شود ضروریست حفظ فاصله ۱ الی ۲ متر (حداقل یک متر) بین صندلی سرنشینان، رعایت گردد و اگر از خودروی سواری استفاده می شود با احتساب راننده تعداد سرنشین از سه نفر نباید بیشتر باشد (صندلی کنار راننده باید بدون سر نشین باشد.)
۱۰- ضروریست مسئولین/ متصدیان هماهنگی لازم برای رعایت حداقل فاصله یک متر بین تماشاچیان (هنگام تشکیل صف ها نظیر: فروش بلیت، ورود به سالن های نمایش و خرید مواد غذایی از بوفه، پله برقی) انجام دهند.
۱۱- استقرار و چیدمان مراجعین بر روی صندلی های سالن های انتظار / نمایش باید بگونه ای تنظیم گردد که حداقل فاصله یک متر بین آنها رعایت شود.
وزارت بهداشت هنوز درباره این متن انتشار یافته توضیحی عرضه نکرده است و معلوم نیست نقش وزارت ارشاد بعنوان متولی اصلی این بخش در تدوین و تصویب موارد مطرح شده برای بازگشایی سالن های سینما و تئاتر در این آئین نامه چه بوده است. هنوز درباره زمان بندی احتمالی ابلاغ و اجرای این طرح هم خبر دقیقی مخابره نشده است.
به نظر می رسد تمامی موارد بالا بدون داشتن نگاه کارشناسانه و استفاده از نظرات متخصصان و کارشناسان حوزه تئاتر نگاشته شده اند.
متن کامل «راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-۱۹ (کرونا ویروس) فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در سینماها و سالن های تئاتر و نمایش» را اینجا بخوانید کنید.
تکمیلی؛ همزمان با فراگیر شدن واکنش ها نسبت به آئین نامه منتشرشده در سایت وزارت بهداشت و طرح شایعه امکان باز شدن سینماها و تئاترها منطبق بر شرایط اعلامی فوق، مشاور وزیر بهداشت در گفتگو با خبرگزاری مهر ضمن تکذیب این شایعه بر ادامه تعطیلی کلیه مراکز فرهنگی و هنری تاکید کرد. ساعتی بعد هم لینک دانلود متن جنجالی فوق، بدون هیچ توضیحی از جانب وزارت بهداشت در سایت رسمی این وزارتخانه غیرفعال شد!