گفت وگو با نقاش و مجسمه ساز چهره شهید سلیمانی رد پای سردار در جشنواره تجسمی

گفت وگو با نقاش و مجسمه ساز چهره شهید سلیمانی رد پای سردار در جشنواره تجسمی

پیلانو: دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر در حالی این روزها در موسسه صبا برگزار است که هنوز دو اثر ناتمام دارد. آثاری که به بهانه بزرگداشت شهید سردار سلیمانی خلق می شوند و مقرر است تا آخرین روز جشنواره به انتها برسند.
یکی از فضاهای میانی نمایشگاه جشنواره تجسمی امسال به سردار سلیمانی اختصاص دارد. فضایی که در مرکز آن تابلوی معروف حسن روح الامین به همراه دسته گل هایی در مقابل آن، قرار گرفته است و در طرفین آن دو هنرمند مشغول خلق آثاری از چهره این سردار ملی هستند.

عباس برزگر گنجی، هنرمندی که نقاشی چهره شهید سلیمانی را در جشنواره تجسمی امسال بر عهده دارد، در این زمینه به ایسنا توضیح می دهد: ممکنست خیلی ها با من هم عقیده نباشند، اما من آقای سلیمانی را بعنوان یک اسطوره و نماد ملی می شناسم. حدود چهار ساعت پس از اعلام خبر شهادت، در خانه آغاز به طراحی تصویری از ایشان کردم که همزمان از حوزه هنری نیز تماس گرفتند و گفتند که در کارگاهی برای طراحی چهره ایشان حضور پیدا کنم. در آنجا نیز تصویر دیگری از این شهید بزرگوار را کار کردم که الان در حوزه هنری موجود است. برای این پروژه نیز از من دعوت شد و با سر آمدم.
او درباره انعکاس دغدغه های اجتماعی در آثار هنرمندان تجسمی، می گوید: هنرمندانی که در این حوزه فعالیت می نمایند دیگاه های متفاوتی دارند. در همین نمایشگاه بعضی از جوانان کارهایی انجام داده اند که در بعضی از آنها فریاد اعتراض شنیده می شود. البته این خصیصه جوانان است و ما هم در جوانی خودمان از این فریادها زده بودیم و باید به این فریادها رسیدگی شود. بطور کلی هنرمندان آن چیزی که در ذهنشان است را به واسطه اثرشان منعکس می کنند و اصلا اینگونه نیست که بگویم آن چیزی که جوانان می گویند عبث است و آن چیزی که من عنوان می کنم باارزش است!
این هنرمند خاطرنشان می کند: ارزش های من برای خودم مهم هستند و از آنها دفاع می کنم. بعنوان مثال فردی همانند شهید سلیمانی که خانه و کاشانه خودرا ترک کرده و به دل آتش رفته است تا مبادا داعشی ها به مرز کشور نزدیک شوند، برایم باارزش است. زمانی در سال ۶۱ به جبهه رفتم و از ارزش هایم دفاع کردم و الان هم با سن و سالی که دارم به واسطه اثری که خلق می کنم، از همان ارزش ها دفاع می کنم.
برزگر گنجی همین طور در بخش دیگری از صحبت های خود به دغدغه های مالی هنرمندان این عرصه اشاره و اظهار می کند: گاهی توانمندی های ما در جاهایی استفاده می شود که شاید برای شما خنده دار باشد. معمولا از ما تقدیر و تشکر می شود، اما در حد لوح باقی می ماند. در صورتیکه یک هنرمند علاوه بر دغدغه های اجتماعی و هنری، دغدغه زندگی و معاش نیز دارد. در واقع عموما هنرمندان آنگونه که باید و شاید مورد حمایت قرار نمی گیرند.

علی لوائی، هنرمندی که ساخت سردیس شهید سلیمانی را بر عهده دارد، نیز درباره این تجربه خود می گوید: قرار شد یک کارگاهی به صورت زنده در نمایشگاه جشنواره تجسمی امسال برگزار کنند و از من نیز دعوت نمودند که از افتتاحیه تا اختتامیه سردیس شهید سلیمانی را بسازم.
لوائی درباره شناختی که از سردار سلیمانی برای ساخت این سردیس داشته است، توضیح می دهد: نخستین بار که با ایشان آشنا شدم در تلویزیون بود و با شهادت ایشان به شناخت بیشتری رسیدم. همین طور برای انجام این پروژه چند روزی فرصت داشتم که درباره این سردار شهید مطالعه کنم و شخصیت او را بیشتر بشناسم. با عکسهایی که پیدا کردم نیز طراحی های ابتدایی را انجام دادم.
این هنرمند درباره ساختار این سردیس نیز خاطرنشان می کند: متریال استفاده شده در این سردیس خمیر مجمسه سازی است که بعد از قالب گیری مسئولان درباره آن تصمیم گیری می کنند.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از ۲۹ بهمن کار خودرا آغاز نموده است و تا ۵ اسفند در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار می گردد.

منبع: