حاشیه نگاری مهر از روزچهارم فجر۳۵ ؛ از صندلی های خالی بخش پژوهش تا یک رهبر ارکستر عصبانی!

حاشیه نگاری مهر از روزچهارم فجر۳۵ ؛ از صندلی های خالی بخش پژوهش تا یک رهبر ارکستر عصبانی!

به گزارش پیلانو چهارمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار گردید که عدم استقبال پژوهشگران از نشست های تخصصی و رفتارهای جالب توجه رهبر ارکستر سمفونیک جزو نکات جالب توجه بود.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، شنبه بیست و ششم بهمن ماه و در قالب چهارمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر که هنوز برای اضافه کردن پسوند «بین المللی» به آن اما و اگرهایی وجود دارد و فعلاً سلیقه ها حرف اول و آخر را می زند، گروه های مختلف داخلی و خارجی به اجرای برنامه های مختلف خود در تالارهای میزبان جشنواره پرداختند که بعضی از آنها خالی از حاشیه نبود.
ارکستر سمفونیک تهران و رهبر ارکستری که خیلی عصبانی بود!
تازه ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران هم شنبه شب بیست و هفتم بهمن ماه با رهبری میهمان نصیر حیدریان روی صحنه رفت. این کنسرت پس از ماجرای پرحاشیه کنسرت قبلی ارکستر سمفونیک تازه ترین اجرای زنده ای بود که این دفعه هم در غیاب شهرداد روحانی مدیر هنری و رهبر ثابت این مجموعه دولتی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
در این کنسرت که با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهین فرهت دبیر جشنواره، محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری، سید محمد طباطبایی رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان کشور روی صحنه رفت «اوورتور کوریولان» در «دومینور و سمفونی شماره ۸» در سولما ژور و در چهار «موومان» اثر «بتهوون» آهنگساز شهیر آلمانی به رهبری نصیر حیدریان برای مخاطبان عرضه شد.
یکی ازنکات جالب توجه کنسرت ارکستر سمفونیک مربوط به اجرای قطعه ای با عنوان ۱۷۶ از ساخته های بهزاد عبدی بود که در چارچوب یادبود شهدای سانحه هواپیمای اوکراینی در انتهای برنامه برای مخاطبان اجرا شد.
از دیگر نکات حاشیه ای که می توان درباره کنسرت ارکستر سمفونیک تهران اشاره نمود واکنش های عجیب نصیر حیدریان در طول رهبری ارکستر بود که بعضی از رفتارها و حرکاتی که او روی صحنه انجام می داد به نسبت دیگر کنسرت هایی که وی رهبری آنرا به عهده داشت از تفاوت های فاحشی برخوردار بود و سبب می شد که بعضی از مخاطبان در مقاطعی از کنسرت متوجه این واکنش های عصبی که مشخص نبود از کجا نشأت گرفته، باشند.

تریوی ایتالیایی و یک بداهه نوازی که به مذاق مخاطبان خوش آمد
تریوی جز لوکا آکینو از نوازندگان شناخته شده ترومپت در کشور ایتالیا هم کنسرت دوم تالار وحدت در چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر را تشکیل می داد که وی با همراهی فابیو گیاچینو نوازنده پیانو و داومیراندا نوازنده کنترباس قطعاتی را به صورت بداهه و کارهایی که قبل از تولید شده بود را پیش روی مخاطبان قرار دادند.
آکینو در این کنسرت ضمن ابراز شگفتی از اینکه جشنواره موسیقی فجر ۳۵ دوره سابقه برگزاری دارد، از علاقه خود و گروهش به موسیقی شرق و منطقه خاورمیانه سخن گفت و بیان نمود: زادگاه موسیقی گروه ما از موسیقی سنتی کشور ایتالیاست که با ترکیب موسیقی جز که از نگاه من یک هنر بداهه نوازی است تلاش دارد اجرای متفاوتی را برای علاقه مندان اجرا نماید.

آوای کر گروه «کمیتاس» در تالار رودکی و اجرایی که لغو شده بود
گروه کر «کمیتاس» به رهبری آربی بابومیان هم در چهارمین روز از جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی به روی صحنه رفت. البته قرار بر این بود پلوان حمیداف دوتار نواز و آوازخوان اهل ترکمنستان هم در بخش بین الملل جشنواره طی نوبت اول به اجرای برنامه بپردازد که این اجرا به علت عدم حضور حمیداف که دلیل آن از جانب ستاد خبری جشنواره، لغو ویزای این هنرمند به علت ماجرای شیوع بیماری کرونا عنوان شده بود، لغو شد.
مارینه مخیتاریان، ریما موسی خانیان، طاطاوس اله وردیان، تلما غریبیان، الیسا موسی خان، سارمن اراکلیان، رازمیک الکساندریان، ارمن الکساندریان، ارمن الکساندریان، ولگا قریبیان، اناهید بیدروسیان، رافی الکساندریان، ارتور باقرامیان، تاده بقوزیان، ادلین اوانسیان، ناتالیا بقوزیان، ادلین اوانسیان، ناتالیا بقوزیان، کارینه ارمن خاچکیان، روبینا قریبیان، ایلین گورگیان، ارایک سیمونیان، مارینه آسادوریان، ناربه گریگوریان، آیلین کشیشیان، آناهید سیمونیان، نارینه هوسپیان، النوش طروسیان، روبرت قراخانیان، ملأ غریبیان، تاده مگردیچیان اعضای گروه کُر مجموعه «کمیتاس» را تشکیل می دادند.
«gloria/vivaldi»، «hopina/altoonian»، «ampela/komitas»، «ای سرکتل محلی»، «بارون بارونه / محلی»، «لیلامه / محلی»، «مستم مستم / محلی» قطعات اجرا شده توسط گروه «کمیتاس» بودند.
گروه کر «کمیتاس» یک گروه کر ارمنی است که فعالیت خویش را طی چند دهه گذشته ادامه داده است. این گروه کر به احترام اهنگساز شهیر ارمنستان نام گذاری شده است.

بخش پژوهش، رادیو گفتگو، خبرنگاران، مدیران و چند نفر دیگر
اولین نشست بخش پژوهش سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر هم روز شنبه بیست و ششم بهمن ماه در تالار باربد فرهنگستان هنر با مبحث «بررسی مرز حرمت در موسیقی از نگاه اسلام» به کارشناسی و سخنرانی حجت الاسلام سید فرید سید جوادی و حجت الاسلام مهدی همازاده ابیانه و اجرای علی جعفری برگزار گردید.
در این نشست که در چارچوب یک پروژه مشارکتی شبکه رادیویی «گفت و گو» و ستاد برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد، کارشناسان حاضر در جلسه با عرضه مقدمه ای از دو کلید واژه «موسیقی» و «غنا» به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
در حالیکه موضوعات مطرح شده در این جلسه یکی از چالش ها و دغدغه های اهالی موسیقی و حوزه به حساب می آید پیشبینی می شد که پژوهشگران بیشتری در این برنامه حضور داشته باشند، اما در این جلسه دو خبرنگار، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و هیأت همراه، عوامل اجرایی تولید برنامه و تعداد بسیار اندکی مخاطب بعنوان مخاطبان در برنامه حضور پیدا کرده بودند.

اجرای موسیقی نواحی که بعضی از آنها نواحی نیست!
بخش موسیقی نواحی یکی از پرچالش ترین بخش های در رابطه با برگزاری جشنواره موسیقی فجر در ادوار گذشته است که طی سال های اخیر به علت عدم ثبات مدیریتی جشنواره و عرضه سیاست های متفاوت در هر دوره با چالش ها و مباحث زیادی در حوزه های پژوهشی و نوع اجرای آن با مخاطب رو به رو بوده است. همین صدمه سبب شده که از میزان اعتبار این بخش طی ادوار گذشته به غیر از موارد استثنایی کاسته و تماشاگران کمتری که دغدغه جدی در این عرصه دارند، از آثار به صحنه رفته دیدن کنند.
در روزهای اخیری که تالار سوره حوزه هنری میزبان بخشی از آثار به صحنه رفته جشنواره موسیقی فجر در بخش موسیقی نواحی بوده اجراهایی پیش روی مخاطبان قرار گرفت که بعضی از آنها خارج از اصول و قواعد اجرای زنده آثاری موسیقایی در رابطه با موسیقی اقوام ایران بوده به صورتی که در برخی از اجراها گروه با آوردن سازهای الکترونیک و کیبورد به معرفی موسیقی منطقه مورد نظر خود پرداخته که همین مساله شگفتی بعضی از تماشاگران و علاقه مندان موسیقی نواحی حین اجرای این آثار را به همراه داشت.

اجراهایی که در روز چهارم پیش روی مخاطبان قرار گرفت
گروه «آرام جان» به سرپرستی علی صحفی و خوانندگی مهدی محمدی، گروه «نواگردان» به سرپرستی پویا محمدی و خوانندگی مهدی اصغر پور و «دوئت زهی آونر» از اتریش در بنیاد آفرینش های هنری نیاوران، گروه «سرو خراسان» با هنرمندی عزیز تنها، محمد قیوم امینی و امین قیومی، گروه «ژیار» به هنرمندی مجید کلابی و ارشک زعفرانی، «تای و دئوتای» علیرضا برنجیان در تالار سوره، گروه «وحید اسداللهی» در برج آزادی و محسن ابراهیم زاده در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی مجموعه هایی بودند که طی روز چهارم جشنواره روی صحنه رفتند.
سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد اله یاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش های هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان است.
این در حالی است که ۸۲ گروه موسیقی در بخش های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می پردازند.