در پاسخ به مهر مطرح شد؛ روایت وزیرارشاد ازدستاوردهای موسیقی فجر

در پاسخ به مهر مطرح شد؛ روایت وزیرارشاد ازدستاوردهای موسیقی فجر

به گزارش پیلانو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با چهارمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با حضور در تالار وحدت تهران از کنسرت ارکستر سمفونیک تهران دیدن کرد و از دستاوردهای این رویداد گفت.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه بیست و ششم بهمن ماه در قالب چهارمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با حضور در تالار وحدت تهران از کنسرت ارکستر سمفونیک تهران دیدن کرد و بعد از آخر این اجرا همراه با محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری و سید محمد طباطبایی مدیر شورای ارزشیابی هنرمندان با رهبر و اعضای ارکستر سمفونیک تهران دیدار نمود.
سید عباس صالحی بعد از این بازدید با حضور در جمع خبرنگاران به برخی سئوالات پیرامون نحوه برگزاری رویداد موسیقی فجر پاسخ داد.
جشنواره موسیقی فجر عقب گرد نداشته است
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص دستاورد برگزاری جشنواره موسیقی فجر که به نظر می رسد نسبت به سایر رویدادهای فرهنگی هنری کشور از رشد کیفی مناسبی برخوردار نبوده است توضیح داد: پرسشی که از ناحیه شما انجام گرفته با یک پیش فرض شروع شده و طبیعی است که باید نوعی «روندشناسی» و «روندپژوهی» در این عرصه صورت گیرد. برداشتی که در این چارچوب وجود دارد این است که در مجموع فضای جشنواره سال جاری موسیقی فجر، در برگیرنده اتفاقاتی است که روند گام به گام اما رو به جلویی را نشان داده است و این طور نیست که علیرغم برخی اتفاقات، عقب گردی در این حوزه وجود داشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نسل جوانی که در جشنواره حضور پیدا کرده اند از لحاظ قدرت و توانایی، حرکت رو به رشد را نشان می دهند. خیلی از این هنرمندان جوان و نوجوان، همان هایی هستند که در سایر جشنواره های دیگر کشور به صورت جدی حضور پیدا کرده بودند و اینک در جشنواره موسیقی فجر حضور ویژه ای دارند.
وی اضافه کرد: اینها نکات مورد توجهی است و به عبارتی ما توازنی را می بینیم که هم دربرگیرنده حضور جوانان هنرمند در جشنواره موسیقی فجر است و هم شاهد حضور پیشکسوتان موسیقی هستیم. یکی دیگر از دغدغه هایی که جشنواره موسیقی فجر داشته و دارد این است که موسیقی پاپ بعنوان سبک مورد توجه مردم، چنان روی دیگر بخش ها سایه نیندازد که موسیقی نواحی و موسیقی ایرانی را تحت الشعاع قرار دهد.
صالحی تصریح کرد: با اهتمامی که از جانب همکارانم در معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته در سال های مختلف همچون سال جاری جریان موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی نواحی به نحوی در فضای جشنواره فجر گنجانده ایم که با روند رو به رشدی همراه باشد. البته این به معنای رضایت کامل از آنچه انجام گرفته نیست اما این مسیری که بتواند موسیقی پاپ، موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک در فضای مناسبی خودشان را عرضه کنند به نظر می رسد قابل توجه است.
جشنواره فجر نمایش دهنده ظرفیت های استانی است
صالحی اضافه کرد: به نظر می رسد جشنواره موسیقی فجر علاوه بر تهران در استان ها هم نمایش دهنده توانایی های موسیقایی هنرمندان کشورمان هست. ما سعی کردیم این مسیر را باز نماییم و به نظر می رسد ۱۰ استانی که در جریان برگزاری جشنواره موسیقی فجر سال جاری حضور داشتند می توانند تحولات مناسبی در عرصه برگزاری رویداد فجر باشند. البته من هم با شما هم عقیده هستم که جریان جشنواره موسیقی فجر با قله و آن چیزی که بتواند رضایت نهایی را حاصل کند فاصله دارد. اما من معتقدم مسیرهایی را به صورت قدم به قدم برداشته ایم و امیدوارم گام های بعدی با سرعت بیشتری کارها انجام گیرد.
مصائب دعوت از گروه های خارجی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت های خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تلاشهای ستاد برگزاری جشنواره برای دعوت از گروه های خارجی با وجود حوادث ناگوار و تلخ ماه های گذشته و تلاش دشمنان برای تضعیف رویدادهای فجر اظهار نمود: همان گونه که شما اشاره کردید بالاخره اتفاقاتی که ما در عرصه های بین المللی و داخلی داشتیم در بخش های مختلف جشنواره می توانست اثرگذار باشد. بگونه ای که جریان برگزاری جشنواره های ما را با علامت سوال های جدی روبه رو کند. ما در بخش بین الملل تمام تلاشمان را انجام دادیم تا به واسطه حضور همکارانم در دفتر موسیقی وزارت ارشاد، وزارت امور خارجه و ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر چراغ بخش بین الملل جشنواره را خاموش نکنیم.
وی اضافه کرد: جشنواره موسیقی فجر عملاً تقاطع چند خط است که به یکدیگر متصل می شوند و این اتصال تعریفی از جشنواره موسیقی فجر بوجود می آورد. البته تلاش دوستان من در دبیرخانه جشنواره تلاش بسیار وسیعی بود و ما امیدوار بودیم تلاش ما در فضای بین الملل حالت جهشی پیدا کند. اما شرایط و اتفاقات پیش آمده منجر به این شد که در این قسمت تاثیراتی داشته باشیم. حتی ما در بعضی مقاطع به نقطه ای رسیدیم که بخش بین الملل نداشته باشیم اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و ما سال جاری شاهد برگزاری بخش بین الملل جشنواره بودیم. که این شرایط هم با پیگیری های وسیعی محقق شد تا این گروه ها قانع شوند در جشنواره حضور داشته باشند.
صالحی در انتها اظهار داشت: تصویری که از جمهوری اسلامی ایران پس از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی به وجود آمد، در کنار دیگر مواردی که در حوزه ارتباطات بین المللی وجود داشت، سبب شد علامت سئوالات زیادی ایجاد شود. اما خیلی زود فضای همدلی به وجود آمد و سبب شد گروه های هنری مجاب شوند که این زبان همدلی را نباید رها کرد و از زبان موسیقی می توان بعنوان زبان هم نوایی و هم دلی استفاده نمود.