چند پرسش درباره سیمرغ های فجر

چند پرسش درباره سیمرغ های فجر

به گزارش پیلانو بعد از کش وقوس های فراوان و طرح انتقاداتی درباره ساخت سیمرغ جشنواره های فجر در خارج از کشور، سال جاری سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر توسط معاونت صنایع دستی تولید شد؛ هرچند باز هم انتقادهایی درباره صنعتی بودن یا میزان زیبایی این سیمرغ از جانب بعضی از کارشناسان مطرح شده، برخی اعتقاد دارند که صرف تولید تندیس سیمرغ در داخل کشور، به نوبه خود گام بزرگی به حساب می آید.
هیاس حسینی، هنرمند فعال در حوزه شیشه و دارای مدرک درجه دو هنری از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران همچون هنرمندانی است که اعتقاد دارد تندیس سیمرغ بلورین سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر چندان دارای خصوصیت های صنایع دستی نیست و درباره صنعتی بودن آن شبهاتی وجود دارد.
وی در گفت وگویی با ایسنا اظهار نمود: من تندیس را از نزدیک ندیده، فقط تصویر آنرا مشاهده کرده ام و طبیعتاً از روی عکس نمی توان قضاوت کاملاً درستی داشت؛ اما بر مبنای آنچه در تصویر دیدم، تندیس جشنواره یک بلوک شیشه ای ساده است که به روش های صنعتی همانند دستگاه های لیزر تولید شده است. این در شرایطی است که تندیس واقعی باید با تکنیک ریخته گری ساخته و باید یک فرورفتگی در کار دیده شود.
حسینی تصریح کرد: اگر حالت اول و کار صنعتی باشد که این سبک اثر را بیشتر از ۱۵ سال است زیر پل کالج می فروشند و نیازی به این همه سر و صدا نداشت. باآنکه با عنایت به آن چیزی که در تصویر دیدم حدودا مطمئن هستم که این تندیس فرورفتگی ندارد و اثر تولیدشده صنعتی است.
این هنرمند شیشه گر در ادامه سخنان خود به طرح این پرسش ها پرداخت که چرا برای ساخت این تندیس با وجود تعداد زیادی هنرمند شیشه گر، این پروژه به دست یک شرکت سپرده شد یا اینکه چرا فراخوانی منتشر نشد تا هنرمندان طرح هایشان را عرضه دهند؟ چرا از کارشناسان شیشه گر کمک گرفته و نظرات کارشناسی آنها پرسیده نشد؟
حسینی سپس به مشکلات ریشه ای در معاونت صنایع دستی اشاره و اظهار نمود: خیلی از مشکلات این حوزه ریشه دار هستند و تا زمانی که برای آنها راهکارهای قطعی در نظر گرفته نشود، نمی توان به سایر مشکلات موجود پرداخت. بعنوان مثال معاونت صنایع دستی به علت دادن اعلام آمار و ارقام های بالا کاری کرد که گریبان خودش هم گرفته شود؛ چونکه این آمار و ارقام های بالا سبب طرح بحث ضرورت لغو معافیت مالیاتی از این حوزه عنوان شد.
او خاطرنشان کرد: به صورت کلی نمی توان به آمارهای اعلام شده از جانب معاونت صنایع دستی اعتماد کرد، ولی حتی اگر درست هم باشند یکی از علل بالا بودن این آمار بخصوص در حوزه تعداد فعالان حوزه صنایع دستی این است که شرکت های صنعتی را وارد حوزه صنایع دستی کردند و این اقدام بزرگ ترین خیانت به این حوزه محسوب می شود؛ شرکت هایی که ۹۰ درصد کارشان با ماشین انجام می شود و ۱۰ درصد هم به خاطر اینکه مدیران صنایع دستی را راضی نگه دارند، به تولید صنایع دستی می پردازند.
حسینی همینطور با اشاره به اینکه «مطالبه گران حوزه صنایع دستی کارشناس و باسواد نیستند و به خاطر دریافت برخی تسهیلات سکوت می کنند»، تصریح کرد: آنچه که در این عرصه می تواند اثرگذار و سبب رشد باشد، انجام کارهای بنیادی است و این درحالی است که اقداماتی که در حوزه صنایع دستی انجام می شود، بیشتر مسکن هستند و اغلب جنبه نمایشی و آمارسازی دارند.
اما در عین حال حسین بختیاری، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی بر این باور است که تولید تندیس سیمرغ جشنواره فیلم فجر در داخل کشور با وجود نقصان های احتمالی که دارد اقدام ارزشمندی است.
او در این حوزه به ایسنا اظهار داشت: اگر به یاد داشته باشید سال قبل تندیس های جشنواره فیلم فجر از کشور امارات فرستاده و انتقادهای زیادی هم در این حوزه عنوان شد. ازاین رو اینکه سال جاری ساخت تندیس جشنواره در داخل کشور انجام شده است، به خودی خود گام بزرگی به حساب می آید.
او افزود: به صورت کلی هر کاری همواره با نقصان ها و امتیازهایی همراه می باشد که این تندیس هم از این قاعده مستثنی نیست. فکر می کنم باید به کسانی که این دفعه تصمیم گرفتند نگاهشان را از بیرون بردارند و به سمت داخل بیاورند، فرصت بیشتری بدهیم.
بختیاری تصریح کرد: من تندیس را از نزدیک ندیده ام و نمی خواهم درباره آن اظهارنظر کنم، اما فکر می کنم اینکه محصول ایرانی در جشنواره ایرانی و انقلابی به برندگان هدیه داده شود، اقدام مثبتی است؛ البته این کار هیچ امتیازی ندارد و در واقع انجام وظیفه است.
او تصریح کرد: البته باید به این نکته هم توجه داشت که یکی از دلایلی که این کار با ضعف هایی همراه شده، زمان است. متاسفانه مسؤلان دیر تصمیم می گیرند که یک کار ایرانی تولید کنند. شاید برای سفارش کار در خارج از کشور از مدت ها قبل برنامه ریزی کنند، اما برای تولید داخلی کار را تا لحظه آخر به تعویق می اندازند. همینطور در این مورد به خصوص مصداق نداشته باشد، اما به صورت کلی گاهی هم در بین مسئولان این رویکرد وجود دارد که یک کار داخلی با کیفیت نامرغوب را معرفی کنند تا به نفع خودشان نتیجه بگیرند و بگویند تولید داخل خوب نیست.
این کارشناس و تولیدکننده حوزه صنایع دستی در پاسخ به این پرسش که آیا تندیس این دوره از جشنواره فیلم فجر، از تولیدات صنایع دستی یا صرفاً یک کالای صنعتی است، اظهار داشت: شرکتی که شنیده می شود این تندیس را ساخته است، علاوه بر کار صنعتی، صنایع دستی هم تولید می کند و مجوز و پروانه تولید صنایع دستی را هم دارند.
او در انتها تصریح کرد: مطمئن هستم که اگر از همین الان برای سال آینده تصمیم گرفته شود این امکان وجود دارد که تمام ضعف های مطرح شده برطرف و علاوه بر این امتیازهای ویژه ای هم برای سیمرغ بعدی در نظر گرفته شود؛ مشروط به اینکه بار دیگر تصمیم گیری ها را به لحظه آخر موکول نکنند.