گرامیداشت یاد فرود گرگین پور و از دست رفتگان سقوط هواپیما با نوای موسیقی

گرامیداشت یاد فرود گرگین پور و از دست رفتگان سقوط هواپیما با نوای موسیقی

به گزارش پیلانو در برنامه گرامیداشت فرود گرگین پور و یکی از اعضای گروه کر تهران که در حادثه سقوط هواپیما جان خویش را از دست داد، به یاد آنها قطعات موسیقی اجرا شد که از غم و سوگ از دست رفتن این هنرمندان حکایت داشت.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، نشست ماهیانه خانه موسیقی ایران چهارشنبه (۲ بهمن ماه) با گرامیداشت یاد فرود گرگین پور (هنرمند پیشکسوت تازه درگذشته موسیقی نواحی) و یادی از روجا آزادیان (عضو گروه کر شهر تهران) و دیگر جانباختگان سانحه هوایی با حضور حمیدرضا نوربخش، تقی ضرابی، پوران وفادار، میلاد کیایی، هوشنگ کامکار و افسانه جهانگیری ـ همسر فرود گرگین پور ـ در خانه هنرمندان برگزار گردید.

در ابتدای این برنامه نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی بیان نمود: در این مراسم به یاد یک شخصیت تراز اول و از مفاخر موسیقی کشورمان دور هم جمع شده ایم تا از او و کسانی که پاره های تن ایران زمین بودند و در حادثه سقوط جان هواپیمای اوکراینی جان خویش را از دست دادند، یاد نماییم. چه دیماه دهشتناک و بدی بود. چه روزهای غمگینی. روزهایی که حادثه پشت حادثه بود. مردم هنوز نتوانسته اند از تلخی این روزها فاصله بگیرند و وظیفه ماست که یادشان را باقی نگه داریم.
او افزود: روجا آزادیان در زمینه آواز کر فعال بود. جا دارد به خانواده او و جامعه موسیقی تسلیت بگوییم و آرزو نماییم که دیگر چنین حادثه هایی را شاهد نباشم. فرود گرگین پور یکی از استوانه های موسیقی ما بود. او از یک خانواده اصیل و هنرپرور و از محضر استاد بهمن بیگی بزرگ که برای هنر و تاریخ ایران افتخار آفرین بود، به جامعه موسیقی وارد شد.
مدیرعامل خانه موسیقی اظهار داشت: واضح است که باید جلسه جامع تری برای فرود داشته باشیم. امیدوارم خانواده فرود گرگین پور و ایل قشقایی این جلسه مختصر را بپذیرند؛ چون خواستیم در این شرایط به سرعت مراسمی برای او داشته باشیم و ادای دینی نماییم. او آن قدر بزرگ بود که حتما باید یک جلسه بزرگ موسیقایی برایش برگزار و از کسانی که با وی در ارتباط بودند دعوت نماییم تا درباره شخصیت و موسیقی اش حرف بزنند. باید بارها آثارش را گوش دهیم و تکرار کنیم؛ چون می توان او را شناسنامه موسیقی قشقایی دانست.

نوربخش درباره فرود گرگین پور تصریح کرد: وی در موسیقی سنتی علم داشت و بالاخره در رشته موسیقی در دانشگاه تهران تحصیل کرده بود و بر همه بخش های موسیقی اشراف داشت. او نوازنده خوب ویولن و کمانچه بود و گاهی آکاردئون می زد و می شد اظهار داشت که عصاره موسیقی بود. این جلسه صرفا ادای احترامی به او و خانواده اش است. امیدوارم نام و هنری در تاریخ موسیقی ایران باقی بماند که باقی مانده است.
در ادامه این مراسم، موسیقی قشقایی و لرستان گروه سرنای ـ احسان عبدی پور سرنا، بابک پیمانی نوازنده تنبک و داوود رضایی کمانچه ـ به اجرای برنامه پرداختند.

همینطور از صبا گرگین پور، کاوه گرگین پور، افسانه جهانگیری و نازلی جهانگیری تقدیر گردید.
بعد از آن نازلی و افسانه جهانگیری به همراه طاها مهدوی نوازنده سه تار و پیمان بزرگ نیا نوازنده نی لحظاتی را به اجرای موسیقی قشقایی پرداختند.
بزرگ نیا، نوازنده نی درباره فرود گرگین پور اظهار داشت: تا پیش از او ما چیزی به نام تنظیم موسیقی قشقایی نداشتیم و قبلا هر چه بود به صورت درونی بین ما می چرخید. می توان او را اولین پژوهشگر موسیقی قشقایی نامید.

همینطور متنی درباره روجا آزادیان، هنرمندی که به دنبال حادثه سقوط هواپیما دار فانی را وداع گفت، قرائت شد و سپس گروه کر تهران به یادش قطعه ای را اجرا کردند.
در پایان از خانواده روجا آزادیان در این مراسم تقدیر گردید.